Jacob Risgaard

22/06/2021

”Vildere!” er vejen til succes i Coolshop

At råbe sammen kan få virksomheder til at nå deres mål.

Det fortalte Coolshop-stifteren Jacob Risgaard på Startup Dagen, der var arrangeret af Creative Club. Endagskonferencen satte fokus på nye kreative virksomheder og succesbetingelser for bureauer. Også Steffen Hjaltelin gav gode råd fra sig.

Af Emil Malte Simonsen

”Vildere!”

Sådan fik Coolshop-stifteren og Løvens Hule-investoren, Jacob Risgaard, alle 35 startup-interesserede til at råbe højt, da de i torsdags deltog i Creative Clubs endagskonference: Startup Dagen.

For med det råb indleder man alle møder i Coolshop. Det giver nemlig energi i kroppen, og noget så simpelt som at råbe sammen, kan være det, der gør, at man når sine mål.

Det fortalte Jacob Risgaard deltagerne, der i løbet af eftermiddagen fik inspiration og startup-erfaringer fra både garvede virksomhedsejere og fra nogle, der stadig har startup-fasen i frisk erindring.


Jacob Risgaard på scenen ved Startup Dagen

Jacob Risgaard fortalte om vejen til succes for Coolshop, som han var med til at etablere som onlinebutik i 2005. Han tror på, at man skal visualisere sine mål meget håndgribeligt – gerne økonomisk og materialistisk, fordi man dermed ubevidst vil træffe beslutninger, der går i den retning.

Tryk på knappen
Både han og Steffen Hjaltelin – der kom på podiet senere på eftermiddagen og fortalte om rejsen fra han stiftede Hjaltelin Stahl i 2003 og til bureauet blev solgt til Accenture Interactive i 2019 - kom ind på, at det ikke handler om at være unik, men om at være bedre end konkurrenterne, og derfor kommer man ikke sovende til succes.

Jacob Risgaard fortalte fx, at hans mål aldrig har været at blive verdens største e-handelsbutik, men at blive vildere end konkurrenterne.

Og Steffen Hjaltelin gav følgende råd til de deltagere, der netop var startet som selvstændige eller overvejede at gøre det:

”Tryk på knappen, kom afsted. I starten er der ingen grænser for, hvor meget der skal trykkes. Hvis man bliver komfortabel, så er der nogle andre, der overhaler én. Lad være med at tænke på, om du er unik. Det er ikke det, det handler om. Dem med mest energi vinder.”

Han mener, at man skal finde sine ’must win-battles’ og sætte alt ind på at vinde dem. Ifølge Steffen Hjaltelin taber man nemlig som nystartet på helt objektive kriterier i forhold til etablerede bureauer, og man bliver derfor nødt til at komme med noget anderledes.


Steffen Hjaltelin ved Startup Dagen

”I starten har man pistolen for panden. Man skal gå 1000 pct. mere ind i pitches, end man overhovedet havde drømt om. Sådan skalerer du i starten… Nu er situationen en anden – og vi bliver i Danmark nogle gange inviteret som det mere sikre valg. Men når vi er oppe mod de hippe bureauer i New York og London, er det igen os der skal komme med det helt uventede for at vinde," sagde Steffen Hjaltelin. 

Et andet råd til startups lyder, at man skal sætte det bedste hold. Koste, hvad det vil. For Steffen Hjaltelin var det så vigtigt, at han – da han fandt den rette makker i form af Nikolaj Stahl – gav ham 40 pct. af bureauet og ændrede bureauets navn fra Hjaltelin & Co til Hjaltelin Stahl. Samme tankegang er gældende i dag, hvor man på Hjaltelin Stahl kun ansætter folk, der falder i kategorierne ’tung’ eller ’talent’.

Ville lave sustainability-bureau
Efter oplægget var der stor spørgelyst. Fra publikum blev der bl.a. spurgt, hvilket slags bureau Steffen Hjaltelin ville starte, hvis han skulle lave et nyt bureau i dag.

Nærmest uden tøven lød svaret ”et rent sustainability-bureau, for der vil kun komme mere efterspørgsmål på kompetencer inden for bæredygtighed.”

Det var sød musik for Anna Jönsson og Mathilde Purup, der var blandt publikum. Begge er bachelorstuderende ved KEA og sammen er de ved at starte  bureauet Note Ethic Studio, der fokuserer på etisk markedsføring. Og de var begge begejstrede for indholdet på Startup Dagen:

”Det var især spændende at høre, hvordan de større virksomheder gjorde, dengang de startede,” siger Anne Jönsson, mens hendes partner Mathilde Purup tilføjer:

”Vi blev bekræftet i nogle af de tanker, vi selv går med – bl.a. i den lysende idé i at starte et bureau, der beskæftiger sig med etisk markedsføring. Og fandt vi også ud af, , at vi kan blive gratis medlem af Creative Clubs startup-miljø og f.eks. kunne trække på jurister i forbindelse med vores opstart.”


Startup Dagen blev afholdt hos The Wharf i Københavns Nordhavn

Også Kirill Dmitrichenko, der er creative director og medstifter af bureauet N’fellows, fandt noget bekræftelse i oplæggene. Han var med på Startup Dagen for især at høre erfaringer fra mere etablerede virksomheder. Han var generelt begejstret for lineuppet, men bed særligt mærke i Steffen Hjaltelins oplæg.

”Det var fedt at høre, at det hele også var hektisk og kaotisk i starten hos en så etableret spiller som Hjaltelin Stahl. I dag er det et af de bureauer, vi er meget inspirerede af i den danske reklamebranche, så det bekræfter mig også i, at vi er på rette spor.”

Krigen om opmærksomhed
Også en af de andre oplægsholdere, Lucas Nygaard, CEO og stifter af virksomheden Hololink, der tilbyder en platform til at lave webbaseret augmented reality-indhold, fik et godt råd med på vejen fra Steffen Hjaltelin: 

”Hvis du laver produkter, som reklamebureauerne skal sælge ind til kunderne, skal du sørge for, at bureauerne kan tjene penge på produkterne. Ellers bliver de ikke solgt ind.”

Lucas Nygaard har tidligere deltaget i Bureaubiz’ startuppanel og givet tips til at komme i gang med at bruge AR. Han delte sine erfaringer med deltagerne omkring det at være en nystartet virksomhed, der prøver at få et produkt ud over rampen.

Performancekonsulenterne Søren Bjerregaard og Anders Fritz-Carlsen delte også råd til at optimere bureauets indtjening. Dem kan du læse om her.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM