Your Brain On AR 1200X

11/05/2021

Syv konkrete tips til at komme i gang med AR

Kun fantasien sætter grænser for dit produkt, når du tilføjer et digitalt lag.

Det fortalte Hololinks stifter Lucas Nygaard på et webinar med Creative Club, hvor han også delte tips til at komme i gang med AR.

Af Emil Malte Simonsen

Lucas Nygaard stiftede i 2019 AR-virksomheden Hololink, der tilbyder en platform til at lave såkaldt webbaseret augmented reality-indhold. Til forskel fra traditionel AR-teknologi, kan WebAR virke på alle telefoner, da indholdet vises gennem en browser og derfor ikke kræver download. Man scanner et ’anker’, der er printet på et produkt eller et magasin, og får gennem browseren adgang til den augmenterede virkelighed.

Teknologien er en landvinding for især annoncemarkedet, mener Lucas Nygaard, der som den første af to eksperter delte den nyeste viden om augmented reality ved et webinar for Creative Club.

Først og fremmest skal man forstå augmented reality som en forbindelse, sagde Lucas Nygaard:

”AR er en bro mellem det fysiske og det digitale. Det kan være broen mellem magasin, OOH og andre produkter i et digitalt univers. Med AR giver man brugerne en oplevelse og kan gøre sit produkt til en interaktiv mediakanal, som forbrugerne kan tilgå og interagere med 24/7.”

Øget engagement og differentiering
Lucas Nygaard hæfter sig ved tal og undersøgelser fra bl.a. Mindshare, der viser, at AR er utroligt effektivt til annoncer og kampagner, da forbrugere husker AR-oplevelser 70 % bedre end andre digitale oplevelser. Samtidig foretrækker 61 % af forbrugere brands, der bruger AR, viser en undersøgelse fra Deloitte. Det kan med andre ord være en måde at differentiere sig fra konkurrenterne.

AR-indhold giver også længere interaktioner med et brand, viser en undersøgelse fra The Drum. Den gennemsnitlige forbruger bruger omkring halvandet minut på interaktive AR-oplevelser – hvilket er væsentligt mere, end hvad et fysisk produkt får. Alligevel skal man overveje, hvornår man bruger AR i annoncer, mener Lucas Nygaard. Han delte på webinaret sin tjekliste over, hvad AR faktisk kan bruges til. Tjeklisten kaldte han ’De tre C’er’.

Context: Konteksten er alfa og omega for brugen af AR. Det skal give mening at tilføje en digital oplevelse i en fysisk kontekst.

Canvas: Du kan udvide dit fysiske kanvas ved hjælp af et digitalt lag. Dit produkt kan med AR pludselig været meget andet og mere end, hvad det fysisk er. Men du skal overveje, om det faktisk giver mening at tilføje et digitalt lag til dit produkt.

Control: Du giver brugeren kontrol over oplevelsen gennem kameraet. Dermed afgiver du også en smule kontrol over dit brand og dit produkt, hvilket stiller skarpe krav til oplevelsen.

Lucas Nygaard giver her syv konkrete tips til at komme i gang med at lave annoncer med AR.

  1. Start med ’Hvorfor’
    AR-oplevelser er ikke sindsoprivende. Tænk på dem som ’mid-funnel’, ikke ’top-funnel’. Derfor skal det gøres klart, hvorfor AR-oplevelsen er spændende for forbrugerne. Det kan være gennem incitament som eksklusivt indhold, en præmie eller et spil, man spiller mod vennerne. Hvis det gøres rigtigt, har man til gengæld også forbrugerens fulde opmærksomhed.

  2. Udnyt konteksten
    Tænk på, hvor oplevelsen skal foregå. Er det instore, i et storcenter eller OOH? AR-oplevelsen skal netop fungere som en bro til det digitale, hvorfor den fysiske kontekst er altafgørende.

  3. Start med en prototype
    Test interesse hos kunden og opbyg troværdighed. Det er en proces at bygge en god AR-oplevelse. Start med et storyboard, tilføj placeringer til scenerne, og tilføj så interaktioner. Test og få feedback fra kunden løbende gennem udviklingsprocessen.

  4. Direkte call to action
    Forbrugere bruger lang tid på AR-oplevelser. Det skal omsættes til bundlinje. Sørg derfor for at have direkte links til produkt, rabatkoder eller måder at dele oplevelsen.

  5. Få styr på teknikken
    Lange loadtider får folk til at droppe oplevelsen. Det skal der være styr på. Samtidig skal placeringen af dit ’anker’ (altså fx printet på dit produkt) være logisk og synlig. Brug de værktøjer, du allerede kender, så du kan importere dit indhold.

  6. Vælg en stil, der matcher budgettet
    Prisen kan variere meget efter ambitionsniveau. Det er f.eks. billigere at lave en AR-oplevelse i tegnefilmsstil end helt fotorealistisk. Det kan måske betale sig at hyre eksterne 3D-skabere frem for at lave det internt i ens bureau.

  7. Interaktivitet øger ROI
    Interaktivitet er nøglen til at få mere ud af AR-mediet. For mere engagement betyder bedre brand recall og i sidste ende en bedre ROI. Fortæl derfor en historie, hvor brugeren kan tage valg, eller lave en spilbar oplevelse, der motiverer til genbesøg.

Se eller gense webinaret i fuld længde her, hvor du også bliver klogere på arbejdet med AR fra bureausiden. Her deler Patrick Johnson, der er CEO og stifter af det amerikansk-danske AR-bureau Rock Paper Reality, praktiske erfaringer og gode råd til at komme i gang med AR.

Du kan finde alle vores tidligere webinarer her. Du skal være medlem af Creative Club for at få adgang.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM