Hold For Øjnene (2)

16/01/2023

Bureauejere: Det har overrasket mig mest

Vi har spurgt bureaufolk om deres startup-drømme og -erfaringer. Og de erfarne, altså bureauejerne, har sat ord på dét, der har overrasket dem mest ved at stifte bureau. Her er et udpluk af kommentarerne, som mest af alt er positive.

Af Peter Engholm

Går du med tanker om jobmæssigt at gå dine egne veje, så kan erfaringer fra bureaustiftere være værd at lytte til. Og har du travlt, så kan du nøjes med at læse de to følgende sætninger:

Et solidt netværk er en særdeles effektiv vej til nye kunder, og administrative krav er en ret træls byrde. Det er dét, der har overrasket bureauejere mest – på hhv. den positive og negative side.

I sidste måned deltog 294 personer i Bureaubiz’ undersøgelse om både lysten til at stifte eget bureau og erfaringerne med netop at have stiftet bureau.

Godt en tredjedel af besvarelserne kom fra bureaustiftere, og disse nøjedes ikke med at klikke sig igennem undersøgelsens spørgsmål. Mange har med egne ord præciseret, hvad der har været den største overraskelse ved at have stifte bureauet.

Selverkendelse og forskellig syn på tid
De positive overraskelser fylder mere end de negative overraskelser og de neutrale eller nuancerede.

Og hvad er i den forbindelse en neutral/nuanceret overraskelse? Her er nogle bud:

  • Hvor meget selvdisciplin der skal til
  • At pludselig er der gået 'xx' år. Man finder ud af det, man skal. Det er jo aldrig nogen, man kan spørge.
  • Alt det, jeg skal vide, som ikke har direkte kontakt til mit erhverv!
  • Man skal være god til at iklæde sig mange kasketter og samtidig være struktureret omkring det administrative/regnskabsmæssige arbejde.

Samt den selverkendende overraskelse ved at stifte sit eget bureau:

  • At det ikke rydder alle forsider

Tiden optræder både som en positiv og negativ overraskelse:

  • Hvor fantastisk det er selv at kunne planlægge tid, arbejde og opgaver – det er en enorm frihed, og jeg arbejder mindre, end jeg gjorde før, men tjener nogenlunde det samme!
  • Flere mangeartede opgaver. Til tider hårdt at sikre opgave-pipeline. Men mere frihed og tid til familien og andre interesser. Livskvalitet.
  • At den frihed, man får, er kortvarig. Man bliver bundet til virksomheden i årevis og har svært ved evt. at tage pauser i rejsen, selv om man måske har brug for det.”
  • … vær så i øvrigt klar til at arbejde, som du aldrig har arbejdet før! Aftener, weekender, ferie – forget it de første par år

Alle de positive overraskelser - inkl. at slippe for idiotchefen
Og som nævnt: De positive overraskelser fylder mest hos bureauejerne, med netværket som den faktor, der nævnes flere end nogen anden – bl.a. ”hvor mange ressourcer, der gemmer sig i et godt netværk” og ”hvor meget mit netværk har betydet i samarbejdet og i forhold til new bizz”.

Blandt de andre positive overraskelser er:

  • Hvor stor glæden er ved at skabe noget sammen med andre
  • Hvordan telefonen altid lige pludselig ringer, når der er allermest stille og sorte skyer er begyndt at trække sammen
  • Hvor ligeglade kunder er med størrelsen af et bureau - at det virkelig er et peoples game
  • Hvor skønt det er at have direkte kontakt med kunden
  • At det rent faktisk er lykkes. At vi stadig har en velfungerende virksomhed efter 'xx' år. Men også̊ hvor meget andet, der skal lykkes end bare at levere gode løsninger.

Samt denne, som umiddelbart er positiv, men på en negativ baggrund:

  • Det har overrasket mig vildt, hvor sindssygt meget tid, man får forærende ved ikke at skulle deltage i møder eller stå̊ til rådighed for kollegers spørgsmål – eller samle op på idiotchefens idiotideer undfanget i et ulyksaligt øjeblik på den fynske motorvej. Først troede jeg, at det var en dags tid på en uge. Nu (…) tror jeg, at man er tættere på to fulde dage sparet på den konto.

Og ja: Alle besvarelser er behandlet anonymt.

Administrative benspænd og ensomhed
Administrative byrder er virkelig en byrde, og det kommer ofte som en overraskelse:

  • Selv som lille biks er der meget administration grundet lovkrav mv.
  • Alle de administrative opgaver, især i forbindelse med personale
  • Hvor mange benspænd, der er i starten ved stiftelsen af et bureau – rent administrativt.
  • Mængden af timer der går til administration.
  • Hvor svært fjollede regler gjorde det at starte selv

Så er iværksættere-in-spe forberedt.

Læg dertil ”Hvor svært det er at skaffe nye kunder” (der nævnes af flere), ”Ensomheden” og ”At salgsprocessen fra første newbiz møde til, at projektet er lukket, tager lige så̊ lang tid som det gjorde, da jeg var ansat tidligere på større bureauer. Tingene går ikke hurtigere, blot fordi man er en mindre spiller med mindre beløbsstørrelser på opgaverne.”

Den svære kunst at sætte et hold
Det er people’s game, og det slår også igennem, når man skal sætte sit hold som bureauejer – og også det kan overraske:

  • Hvor svært det er at drive mennesker, og hvor meget det kræver at kommunikere internt for at få ting til at fungere.
  • Det har taget mig en del år at sætte det rigtige hold og finde dem, der brænder lige så̊ meget for bureauet, som jeg selv gør.
  • I begyndelsen var det svært at tiltrække dygtige medarbejdere. En del krævede sikkerhed i høj løn og aktieandele ... de fik ingen af delene. Valgte at satse på unge talenter og belønne dem i stedet
  • Man fristes til at tro, at alle medarbejdere har samme drive og lyst til at drive det vidt som en selv. Men en del - ikke alle - har bare lyst til et godt job med en god løn. Mange ansatte er mere lønmodtagere end iværksættere …

Fire råd, der øger chancen for at lykkes med dit bureau
Men før man når til at sætte holdet, så er her ordene fra en bureauejer, der blev mest overrasket over, ”Hvor meget det betyder, hvordan man har ageret i sit arbejdsliv frem mod stiftelsen af eget bureau.”

Vedkommende kommer med disse råd:

Du har en rigtig god chance for at lykkes med dit bureau, hvis

  • Du har dyrket din faglighed og sat store krav til din egen udvikling og det niveau, som du har leveret på.
  • Du har husket at prioritere at opbygge et stort og stærkt netværk
  • Har prioriteret at være "gavmild" og ikke mindst "opført dig ordentligt" undervejs - derigennem opbygget stærke tillidsfulde relationer til stort alle de personer, som du har arbejdet sammen med og for undervejs.
  • Mennesker handler med mennesker - og stoler på mennesker - og så er bureaunavnet på døren ikke altid vigtigt.

Creative Club holder konferencen Startup Dagen den 25. januar 2023 i SOHO i København. Læs mere her.

Se undersøgelsen her

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM