01 Erik Bruce Brand Book

06/05/2019

Udlandet råber på dansk identitet

Med kunder som det amerikanske luksusbrand Erik Bruce har Ineo Designlab etableret sig som et internationalt designbureau med fokus på æstetik og dansk identitet.

Af Lars Hedegaard Pedersen

Godt design handler om at forenkle og skabe en gennemgribende og sammenhængende forståelse af et brand.

Så simpel lyder fremgangsmåden for designbureauet Ineo Designlab, som kan bryste sig af at have opnået et internationalt gennembrud med kunder som amerikanske Erik Bruce, franske All Pixels Studio og schweiziske Bürgenstock Resort.

Bureauet har med andre ord lykkes med at tage egen medicin og satset benhårdt på sin spidskompetence som specialistbureau inden for grafisk design og visuelle brand-identiteter. En opskrift som tidligere er blevet fremhævet som den mest profitable forretningsmodel for de mest succesfulde bureauer i branchen.

– Mange overser, at design først og fremmest er en proces, der ikke handler så meget om, hvordan ens visuelle identitet ser ud for det blotte øje – men i højere grad hvordan ens udtryk er rodfæstet i organisationen, forklarer Design Director for Ineo Designlab, Nikolaj Bonde Schmidt og antyder, at beslutningen om en virksomheds grafiske identitet ofte bliver lagt i hænderne på marketingafdelingen, uden der er reel opbakning fra resten af organisationen.

Invester i kunderne

 – Er det udtryk, som brandet skal levere nu, også i tråd med den oplevelse, som ens kunder og samarbejdspartnere bliver mødt med, når de interagerer med brandet? For at forstå en virksomhed og dens kultur, er du derfor nødt til at møde virksomheden i øjenhøjde og forstå deres forretning og få talt med medarbejdere, kunder, leverandører og samarbejdspartnere. Uden en grundig foranalyse bliver det vanskeligt at overbevise alle stakeholders om, at det er den rigtige løsning, som vi er i gang med at præsentere for dem, fortæller Nikolaj Bonde Schmidt.

Derfor har det også haft afgørende betydning, at designbureauet sidste år besluttede at investere i at rejse til New York og gennemføre en række kvalitative studier og workshops sammen med Erik Bruce og virksomhedens medarbejdere, hvor bureauet blandt andet fik lejlighed til at interviewe kunder, interessenter og centrale samarbejdspartnere, som er med til at tegne billedet af kulturen omkring det amerikanske luksusbrand.

Forud havde Erik Bruce henvendt sig til Ineo Designlab med et ønske om at få udviklet en ny hjemmeside og en opdatering af virksomhedens visuelle identitet, som skulle afspejle det image, som New Yorks økonomiske elite og top-brands efterspørger, når de er på udkig efter gardinløsninger til deres luksuriøse hjem og flagship stores, hvor kun det bedste er godt nok.

Danskere er mere kritiske

– Det har helt sikkert været vigtigt for processen, at kunden både åndeligt og finansielt har valgt at gå all-in i arbejdet omkring foranalysen. Der har ikke været nogle hellige køer, fortæller direktør og ejer af Ineo Designlab, Søren Herold.

Han fremhæver den danske kultur og tilgang til at stille kritiske spørgsmål som en solid ballast for at forstå en virksomheds brand promise.

– I Danmark er vi opdraget til at tænke og handle selvstændigt, hvorfor vi danskere har lettere ved at insistere på at udfordre, afprøve og forstå the why, når vi udvikler designs og andre kreative løsninger. Det betyder, at vi ofte leverer mere end forventet – af den simple årsag, at det, vi opfatter som en selvfølge, bliver betragtet som noget ekstra af især vores udenlandske kunder.

– Derudover er det vigtigt, at der er plads til at udfordre hinanden og være kritisk over for hinanden. Ellers får du aldrig sandheden eller den virkelighed, som brand experience hviler på, frem i lyset. Branding handler om at facilitere et fællesskab, og vores rolle består i at forenkle og optimere brandets visuelle og æstetiske udtryk, slutter Søren Herold.

Kort om Ineo Designlab

Ineo Designlab er et dansk designbureau, der har høstet international anerkendelse for sit arbejde med at udvikle grafisk design og visuelle identiteter for blandt andet amerikanske Erik Bruce, franske All Pixels Studio og schweiziske Bürgenstock Resort. Bureauet blev stiftet af bureauets ejer Søren Herold tilbage i 2003 og beskæftiger i dag otte medarbejdere, som foruden bureauets internationale kunder, betjener danske virksomheder som Kosan Gas, NAC, Troldtekt, Sun-Air og JBS. 

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM