Processen Deltagerbillede 680

23/01/2020

Sådan øger I bureauets indtjening

Hvis man får styr på processerne, er der penge at hente direkte på bundlinjen. Læs her, hvad der skal til.

Reklamebureauer er primært sat i verden for at være kreative. Derfor ligger det måske heller ikke lige til højrebenet at styre bureauet, som om det var en fabrik.

Af Pia Osbæck

Men hvis man gør det, kan man øge bureauets indtjening. Det har ph.d i forretningsmodeller, Henrik Jensen, tidligere plæderet for, og det er selvstændig konsulent Søren Bjerregaard helt enig i.

Søren Bjerregaard

Søren Bjerregaard fremlagde faktisk et regnestykke, hvor man stort set kan fordoble indtjeningen.

Det gjorde han for godt 40 bureaufolk i henholdsvis København og Horsens til Creative Club seminaret: Optimering af processer.

Søren Bjerregaard har med en lang karriere på forskellige bureauer – bl.a. som produktionsdirektør de seneste fem år – rådgivet bureauer i at få styr på processerne, og en af de lavthængende frugter er at optimere udfaktureringen.

Medarbejderne kan naturligvis ikke udfakturere alle arbejdstimer, men som tommelfingerregel kan man i gennemsnit udfakturere 60 procent af arbejdstiden, mener Søren Bjerregaard.

”Det afhænger naturligvis af, hvad man laver. Nogle vil ligge på 40 procent, mens andre, fx produktionsmedarbejdere, vil kunne ligge på 80 procent”.

Hvor meget betyder udfaktureringsprocenten?
Hvis der fx er 12 medarbejdere på et bureau, der omregnet til fuldtidsmedarbejdere giver 10,7 medarbejdere, starter man hver måned med at have 1600 arbejdstimer.

 

”Det tænkte eksempel giver et potentiale på knap 10 mio. kr, hvis man for nemhedens skyld tager en timepris på 1.000 kr. Jeg vil vove at påstå, at et typisk bureau i den størrelse kun udfakturerer for omkring halvdelen af beløbet”, sagde Søren Bjerregaard og opfordrede til, at man prøver at lave regnestykket selv, for at se, hvor meget, der udfaktureres på bureauet.

 

”Hvis dit bureau udfakturerer færre end 60 procent og kan øge den andel, vil en forhøjelse af udfaktureringen formodentlig gå direkte på bundlinjen”, sagde Søren Bjerregaard og viste, at det pågældende bureau gik glip af en potentiel ekstra indtjening på knap fem mio. kr.

Processer kan øge indtjeningen
Søren Bjerregaard er ikke i tvivl om, at alle på et bureau har rigeligt at lave, så det er ikke, fordi han mener, at folk sidder og danderer den, at der ikke bliver udfaktureret nok.

”Det er processerne, der skal ændres. Fx processerne omkring salg og kundestyring. Har man de kompetencer, der passer til de ydelser, der bliver solgt ind til? Ellers er det netop her, når medarbejderne skal løse sådanne opgaver, at de kan komme til at bruge for meget tid, som man ikke synes, man kan udfakturere”.

Han stillede også spørgsmål ved, om bureauer har styr på, hvilke produkter man tjener penge på. Her foreslog Søren Bjerregaard, at man undersøger, hvor i værdikæden man skal optimere arbejdet for kunden. Både i forhold til hvor man tjener pengene, men også i forhold til om der er styr på processen, fra man laver newbizz, til man har leveret opgaven til kunden. Og er der styr på, hvor i processen man skaber reel værdi for kunden?

Da Søren Bjerregaard spurgte deltagerne om, der var nogle, der tidsregistrerede newbizz, så man er klar over, hvad det koster at få en ny kunde i hus – alene i tid, var der ingen, der svarede. Bortset fra en af deltagerne, der sagde, at det skulle hun straks hjem og implementere.

Brug Legos model
Som overordnet model til at få styr på sin forretning, foreslog Søren Bjerregaard at bruge canvasmodellen.

”Jørgen Vig Knudstorp brugte modellen, da han lavede Legos turnaround, og Henrik Jensen har lavet den, så den passer til bureauer, så jeg tænker, at der også er nogle bureauer, der kan få gavn af den til at få styr på sin forretningsmodel”, lød det fra Søren Bjerregaard.

 

Måske er det ikke realistisk at hæve bundlinjen til det dobbelte, som Søren Bjerregaard viste i sit tænkte eksempel med tidsregistreringen, men at der er noget at hente ved at optimere sine processer, er han ikke i tvivl om.

”Jeg vil vove at påstå, at man kan hæve bundlinjen med 20 procent, hvis man arbejder seriøst med det her”, lød det afslutningsvis fra Søren Bjerregaard.

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM