Opinry 1200X

09/11/2021

Vindercase: Nyt værktøj til designoptimering

12 hold af idérige entreprenører fik 24 timer til at finde løsninger på den grafiske branches udfordringer.

Vindercasen giver et bud på, hvordan man kan teste emballage- og labeldesigns inden produktionen.

Af Emil Malte Simonsen

Vinder af Hackathon-konkurrencen – hvor deltagerne havde 24 timer til at udvikle og præsentere innovative løsninger til den grafiske branches udfordringer – blev flamske Julie Dumoulin, der gav et bud på, hvordan man kan bruge data til at sikre gode emballage- og labeldesigns.

Hendes løsning tager udgangspunkt i en case med juiceproducenten Tropicana, der angiveligt mistede op mod 50 mio. dollars. i tabt salg efter at have ændret deres emballagedesign. Den slags kan undgås, mener hun.

Julie Dumoulin

Derfor har hun skabt Opinry – et værktøj, der bruger data til at give en second opinion på dit design, og samtidig giver bud på, hvordan designet kan optimeres. Dermed minimerer man usikkerheden forbundet med at sætte en designløsning i produktion, uden at vide, hvordan den bliver modtaget.

Ifølge dommer i konkurrencen, Morten B. Reitoft, der er i CEO i Inkish.TV, var panelet imponeret over Julie Dumoulins businesstilgang til branchens udfordringer. Hun kommer stort set direkte fra en businessuddannelse, og forsøger at få Opinry lanceret med fokus på et endnu bredere spektrum af designløsninger. Ved det grafiske hackathon havde hun kun fokus på emballage- og labeldesigns.

Et fornuftigt værktøj
Morten B. Reitoft har dog den indvending mod hendes løsning, at den tager udgangspunkt i allerede tænkte formater og derfor ikke giver innovative løsninger.

”Man risikerer, at alt bliver iterationer. Med Opinry kan design gå hen og blive kedeligt, fordi vi ser løsninger, der er baseret udelukkende på tidligere løsninger. Nogle gange bliver man nødt til at tage nogle chancer. Derfor ved jeg ikke, om Opinry har potentiale til faktisk at disrupte markedet – men derfor kan det jo sagtens gå hen og blive et fornuftigt værktøj, der sparer mange ressourcer,” siger han.

Han mener også, at der var stort potentiale i anden- og tredjepladsens løsninger, der ifølge ham lå i tæt konkurrence med vindercasen.

Andenpladsen var casen Shiprz, der gav et bud på, hvordan man kan lave sponsorerede shipping-løsninger gennem bl.a. Google AdWords, mens tredjepladsen, Scan the Profile, vil lave en cloudbaseret service, der kan scanne og identificere ukendte farveprofiler fra printprodukter.

Julie Dumoulin vinder 2000 euro og et mentorprogram hos virksomheden Sappi, mens andenpladsen får 1000 og tredjepladsen får gratis adgang til Benelux Online Print, der finder sted d. 17 February i Antwerpen.

Selvom pengepræmierne ikke i sig selv giver midlerne til at komme videre med løsningerne, håber Morten B. Reitoft, at de kan være med til at lokke flere til at deltage i konkurrencen. Det er andet år, han er dommer, og han håber at få lov til også at være med næste gang.

”Det er en fantastisk måde at få udviklet nye ideer til branchen. Især fordi vi får input fra unge mennesker, der kommer med noget udefra. Det er fedt, at de kan komme med nogle indspark, der udfordrer sådan en flok gamle tudser fra den grafiske branche. Der synes jeg, at VICG og arrangørerne har gjort et super stykke arbejde. Det er fedt, at arbejdsgiverorganisationer som GRAKOM er med til at stimulere innovation i branchen. Løsningerne i år er ikke ligefrem raketvidenskab – men det er gode bud på, hvordan vi kan udvikle os i branchen. Det håber jeg at se meget mere af i fremtiden,” siger Morten B. Reitoft.

Morten Reitoft har lavet et interview med vinderen Julie Dumoulin om hendes case, og hvad det betyder for hende at vinde hackathonet.

Se med her.

Fakta
GRAKOM, der repræsenterer kommunikationsindustrien og ejer Creative Club, var medarrangør af hackathonet.

Det er andet år, konkurrencen bliver afholdt af organisation VIGC, men første år, at GRAKOM og den europæiske grafikersammenslutning Intergraf er medarrangør.

Ingen danske hold deltog i konkurrencen, men der var danskere med i dommerpanelet, der bedømte deltagernes cases: Morten B. Reitoft, CEO i Inkish.TV, og Klavs Holm, direktør i Medit Consult. Desuden var næstformand i Creative Club, Thomas Søby, med som mentor og ekspert under konkurrencen.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM