Buchs Thomas Hedegaard Søby Og Henrik Olesen 1200X

29/06/2021

”Vi er ikke så romantisk anlagt”

Bureau og trykkeri går stadig hånd i hånd hos Buchs i Randers.

At investere i mennesker i stedet for maskiner har skabt grundlaget for en fullservicevirksomhed i vækst, mener salgsdirektør og partner i Buchs, Thomas Hedegaard Søby.

Af Emil Malte Simonsen

En kop kaffe blev til en klub, da Thomas Hedegaard Søby inviterede den administrerende direktør for GRAKOM (Grafisk kommunikation og medier), Thomas Torp, forbi Buchs i Randers.

Anledningen var, at Buchs ikke længere kunne se sig selv være medlem af GRAKOM. Selvom maskinerne stadig var i brug, havde virksomheden udviklet sig til mere bureau end trykkeri.

Thomas Hedegaard Søby, der er kontaktdirektør og partner i Buchs, savnede ligesindede legekammerater, der stod med de samme udfordringer i hverdagen.

Cirka sådan lød de første formuleringer af det, der skulle blive til Creative Club. For det skulle vise sig, at der var interesse for et fagligt fællesskab for bureauer og grafiske virksomheder – og alt derimellem.

”Da Henrik (Olesen, adm. dir. i Buchs, red.) overtog Buchs i 2007, var det et generationsskifte. Han så ikke for sig, at vi skulle kæmpe på produktionssiden for at følge med konkurrencen. I stedet skulle vi investere i mennesker og udvikle Buchs til et reklamebureau,” siger Thomas Hedegaard Søby. 

Buchs blev startet i 1879 som trykkeri, men ser i dag sig selv som et kommunikationshus, der tilbyder fullserviceløsninger. Løsningerne skabes dels i Buchs lokaler i Randers, hvor der sidder godt 25 medarbejdere, og dels fra Ho Chi Minh City i Vietnam, hvor der er godt 40 grafikere og designere ansat.

Desuden har man også ejerandel i reklamebureauet Skabertrang i Silkeborg, der ligesom Buchs har gamle rødder i trykkeribranchen og beskæftiger 20 medarbejdere.


Thomas Hedegaard Søby

Den store afstand til trods, så står Thomas Hedegaard Søby fast på, at der er tale om ét bureau, der arbejder synkront. Han var selv med fra starten i Vietnam i 2006, hvor ræsonnementet var, at man ville have flere strenge at spille på.

Man ville kunne tilbyde nogle produkter, der ellers ikke var i produktporteføljen, og samtidig have mulighed for at få løst mere rutineprægede opgaver til en attraktiv pris.

Et laboratorium
Det er én af grundene til, at Thomas Hedegaard Søby mener, at Buchs har fået det til at fungere at være fullservice – selvom han ikke er meget for at tage prædikatet på sig, da han mener, det er fortærsket.

Men det er hovedsageligt lykkedes, fordi man har investeret i mennesker i stedet for maskiner, og på den måde har udviklet Buchs strategisk til at komme højere op i fødekæden hos kunderne, mener han.

”Mange andre virksomheder er også vokset ud af produktionsverdenen, men kan ikke rigtigt vokse ud af romantikken omkring det. Heldigvis er hverken Henrik eller jeg så romantisk anlagt. Havde vi været maskinstormere, havde vi købt større og hurtigere maskiner hele tiden. I stedet har vi udviklet Buchs ved at ansatte mennesker og lægge os fast på nogle nicher. Det er mennesker, der har værdien her.”

Blandt nicherne nævner Thomas Hedegaard Søby emballage til beautybranchen. Det er på et af de områder, han mener, deres setup klart kan konkurrere mod trykkerier i større skala.

Strategien er, at man har specialister, der kan rådgive om design og materialer, og tale direkte med brandejerne. Det er én af grundene til, at man stadig har trykkerivirksomheden – og i øvrigt ikke har planer om at udfase den.

Thomas Hedegaard Søby kalder produktionen ”en form for laboratorium”, hvor der skal vokse nogle løsninger, der ikke kan skabes ved at outsource produktionen:

”Hvis du har et luksusbrand, så skal du jo ikke bruge standardkvalitet. Så skal du tale med nogle, der har en interesse og viden på området, og som har evnerne til at vække det til live. Der mener vi at kunne tilbyde noget særligt, fordi vi kan dække alle behovene ét sted. Hvis du kommer som bureaukunde, så møder du en bureaumand. Hvis du har brug for hjælp til et designprodukt, så møder du en designer. Vi tror på, at vi skal gå specialiseringsvejen.”

En klub for fremtidens vækstbureauer
Dén filosofi abonnerer han også på, når det kommer til bureaubranchen mere generelt. Han tror på, at den største værdi kommer til at være i specialistviden. Det er nemlig der, man begynder at være interessant for mere etablerede spillere.

Af samme grund har han høje forventninger på vegne af Creative Club, hvor han er en aktiv del af bestyrelsen – ligesom han er det i GRAKOM, hvor han er næstformand. Han ser det som et fællesskab for fremtidens bureauer, da foreningen ikke er formet af et ønske om særlige profiler.

”Den første sten blev lagt i vores mødelokaler. Derfor er jeg også farvet af, at jeg ser på Creative Club som et hjertebarn. Men når det er sagt, så tror jeg på, at der en fremtid i at skabe noget som Creative Club,” siger han, og fortsætter:

”Vi slæber ikke rundt på supertankere. Vi er åbne for at spotte nye medlemssegmenter, og har en organisation, der kan forandre sig og favne de nyeste skud på stammen. Jeg tror på, at vi har fat i noget af det rigtige og kan skabe værdi for fremtidens vækstbureauer, der forstår de kommende forbrugere.”

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM