Helse, Tryk Med Ansvar 1200

17/11/2020

Sundhedsformidling pakket ind i ansvarligt papir

Rollen som Danmarks største sundhedsmagasin forpligter. Når Helse skal formidle viden om sundhed til danskerne, fokuserer man ikke kun på den sunde krop.

Det handler også om at passe på vores omgivelser. Noget, som særligt læserne kigger efter i sømmene.

Af Kristine Buske Nielsen

Hvad er det gode liv? Det spørgsmål forsøger magasinet Helse hele tiden at hjælpe sine læsere med at finde svaret på.

Som Danmarks største sundhedsmagasin, tager de deres rolle seriøst. Derfor har Svanemærket og FSC-mærket i mange år været en naturlig del af det trykte magasin. Mærkerne er nemlig et stempel på, at tryksagen lever op til miljøkrav i verdensklasse og er trykt på papir fra ansvarlige skovbrug. 

Som noget nyt har Helse også fået Trykt i Danmark-mærket til at stå sammen med de andre mærker ved siden af lederen, som byder Helses cirka 338.000 læsere velkomne til bladet.

”I dag er sundhed et langt bredere begreb end for 10 år siden. Det handler også om miljø, bæredygtighed og ansvar for vores omverden. Og når vi fortæller de gode historier om ansvarlighed, så er vi også nødt til at efterleve dem selv. Som medie lever vi af troværdighed, og her ligger djævlen i detaljen. Derfor har vi også valgt at placere mærkerne sammen med redaktørens indledning til magasinet, fordi de er en vigtig del af vores budskab om det gode og sunde liv,” fortæller Jette Warrer Knudsen, der er redaktør for Helse.

Hun oplever, at mærkerne hjælper Helse som medie med at argumentere for deres valg af tryksag, når de kritiske læsere kigger dem efter i sømmene. 

”Der findes mange myter derude, som forbrugerne suger til sig. Derfor giver det mig en tryghed, at hvis en af Helses læsere spørger, om produktionen af Helse har kostet en regnskov i Brasilien, så kan jeg finde Trykt i Danmark-mærket frem og sige: ’Nej, faktisk er tryksagen produceret i Danmark og papiret kommer fra ansvarlig skovbrug, der er en del af en naturlig cyklus. Nu skal du høre..’ På den måde bliver det både vores og brugerens garant for at vælge et magasin med god samvittighed,” siger Jette Warrer Knudsen.

Tryksagen er et tiltrængt pusterum
Som alle andre medier følger Helse med udviklingen og bliver hele tiden mere og mere digital. Men ifølge Jette Warrer Knudsen skal det digitale aldrig blive en erstatning af det trykte magasin. 

”Hos Helse tror vi fortsat på det trykte medie. Det giver noget helt andet, at du kan sidde med magasinet i venteværelset, i toget eller hjemme i sofaen og mærke papiret mellem fingrene,” forklarer Jette Knudsen.

Tværtimod tror hun faktisk, at det trykte magasin er på vej til en renæssance. 

En stolt redaktør
Selvom Helses valg af mærker først og fremmest handler om at leve op til de ansvarsbevidste forbrugeres krav og egne ambitioner og budskaber, så har det også personlig betydning for Helses redaktør.

”Det, jeg laver, skal give mening. Ikke kun på lønsedlen. Der betyder det meget for mig at stå bag et magasin, der både leverer vigtige historier om sundhed og det gode liv til danskerne, samtidig med, at historierne er trykt på ansvarligt og miljøbevidst papir, som tager hensyn til kloden nu og i fremtiden. På den måde bliver cirklen fuldendt.” 

Artiklen er først bragt som del af Tryk med Ansvar-kampagnen.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM