Cc Event Dm2019

01/03/2019

Sneak peek på Design Matters 2019

Vi løfter sløret for nogle af de temaer, du kan se frem til på Design Matters 2019.

Teknologi skal fylde mindre i vores liv, og fremover vil flere designere arbejde samtidig i den samme fil. Det er nogle af de strømninger, der bliver taget op i årets udgave af Design Matters, fortæller arrangørerne Ingrid Haug og Michael Christiansen.

 

Tema 1: Minimal tech

Michael: Det er et tema, som udspringer af vores research-tur til Californien, hvor vi spurgte designerne, hvad de er optaget af lige nu. Mange af dem beskrev, at de var trætte af teknologi. Trætte af at være afhængige af skærme. Der er helt klart en bevægelse lige nu, der handler om at få teknologi gjort mindre synligt og at skabe mindre afhængighed. Teknologien skal måske også opføre sig mere intelligent?

Ingrid: Ja, vi tjekker konstant, om vi har fået nye mails og notifikationer, og det betyder, at teknologien faktisk stresser os og ligefrem styrer os. Vi tror, at fremtiden byder på intelligente produkter, der fjerner den her præsens af teknologi hele tiden. Der er mange designere, der gerne vil tage et ansvar for at rydde op i vores forbrug af teknologi.

Derfor har vi valgt at lave det tema, og det rammer en verdensomspændende tendens i vores tid. Netflix viser netop nu serien “Tidying Up With Marie Kondo”, der handler om at rydde op i sit hjem og dermed få det bedre. Det samme er på spil i vores digitale liv, og det er mange designere optaget af lige nu.

I 2014 var en af de mest toneangivende bøger om digitalt design Nir Eyal’s “Hooked - How to Build Habit-Forming Products”. Bogen handlede om, hvordan man får folk til at blive afhængige af et digitalt produkt. Nu ser vi præcis den modsatte bevægelse: Vi interesserer os for, hvordan man laver noget, der er godt for folk og ikke bare udnytter, at folk har lette ved at blive afhængige.

 

Tema 2: Design + activism

Ingrid: Der er en alvor i tiden i de her år, og mange designere vil gerne være med til at gøre en positiv forskel i samfundet. Det her tema handler om, hvordan man hjælper en gruppe med at få en sag igennem og kommunikere på vegne af en subkultur.

Vi kunne godt tænke os at få nogle lidt politiske cases med denne gang, men det er et tema, der kan gå mange veje, for det kan også være kommercielle produkter.

Michael: Aktivisme har generelt været noget, der er foregået på de sociale medier de seneste år, men det står efterhånden klart, at det ikke altid fungerer optimalt. Der er nogle andre svar, hvis man selv vil eje diskussionen, fx ved at bygge en awareness platform, hvis man har en sag, man gerne vil fremme.

 

Tema 3: Are we on the same page?

Ingrid: Historisk har designere siddet og arbejdet på fx en plakat helt alene, nærmest som en kunstner. Men det er ved at ændre sig radikalt i de her år.

Michael: Det her tema handler om, hvordan designerne skal arbejde i fremtiden. Der er sket et paradigmeskift, hvor man går over til “hyber-collaboration”, dvs. hvor alle designere, udviklere, sælgere og tekstforfattere sidder og arbejder inde i den samme fil på samme tid. Det har en masse fordele, fx at man kan udvikle produktet ekstremt hurtigt. Men der er måske også nogle ulemper ved at arbejde på den måde?

Ingrid: Designere siger ofte, at når først man har bragt en idé ind på bordet, så ejer alle den. Det har de fleste vænnet sig til. Men med den nye udvikling er der hellere ikke længere noget, der hedder ’dit design’, for nu arbejder alle i den samme designfil. For mig er det skræmmende stadigvæk, men for de unge designere er det her måske allerede helt normalt? Derfor spørger vi: Hvordan kan man lave godt design, hvis man ikke kan sidde for sig selv og fordybe sig? Det, synes jeg, er et vildt spændende spørgsmål.

Facts

Design Matters afholdes 18. - 19. september 2019.

Location: Lokomotivværkstedet, København V.

Medlemmer af Grakom og Creative Club kan købe billet med 20% rabat.

Læs mere på designmatters.io

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af Grakom