Datatilsynet Slår Ned På Optagelser Af Telefonsamtaler Rettet

22/05/2019

Pas på med at optage telefon-samtaler

Mange danske virksomheder optager telefonsamtalerne i deres kunderådgivning – men den går ikke, har Datatilsynet nu afgjort.

Af Christian Bendix

En kunde i YouSee (TDC) klagede for nylig til Datatilsynet over, at hans telefonsamtale med en af virksomhedens kundekonsulenter blev optaget, uden at han havde givet samtykke til optagelsen. Virksomhedens begrundelse for optagelsen var, at den skulle bruges til intern træningsbrug. Kunden havde ikke givet samtykke, for rent teknisk var den løsning ikke på plads, fortalte TDC.

Datatilsynet udtaler nu alvorlig kritik af virksomheden og har nedlagt midlertidigt forbud imod optagelse af telefonsamtaler til internt træningsbrug, indtil der er fundet en teknisk løsning, hvor kunden kan give samtykke.

Chefjurist i Creative Club, Christian Jensen, har fulgt sagen:

”Datatilsynet accepterede ikke, at man optog telefonsamtaler uden samtykke. Datatilsynet gav ingen bøde i den konkrete sag, men jeg tror, det vil ændre sig efter den her afgørelse. Jeg tror, virksomheder vil få bøder, hvis de fortsætter med at optage folk, uden at de har givet samtykke eller har et andet hjemmelsgrundlag.”

Creative Club har lavet et forslag til, hvad man som virksomhed kan sige i sin telefonsluse, hvis man ønsker at optage samtaler med sine kunder:

”Den her flanke inden for persondata har slet ikke fået den opmærksomhed, den burde have haft. Mange store danske selskaber har den praksis, at de optager samtalerne til uddannelsesformål, og stort set ingen af dem opfylder reglerne. Derfor har vi nu lavet denne skabelon for, at vores medlemsvirksomheder kan holde sig inden for reglerne, hvis de ønsker at optage samtaler med kunder,” siger Christian Jensen.

Se skabelon til telefonsluser

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM