
15/03/2022
Outdoor-reklamer stadig under 2019-niveau
En ny analyse fra WARC tager temperaturen på markedet for bio- og outdoor.
Globalt set er markedet stadig 1,6 pct. under niveauet fra 2019 – men der er vækst i sigte i 2023.
Af Emil Malte Simonsen
Mens forbrugere finder deres fødder ovenpå to år med corona, så er reklamebranchen ved at være videre.
Det viser en ny analyse fra WARC, der skal vise, hvordan det står til med reklamemarkedets økonomi på outdoor-områder. De kalder det selv IRL-reklameøkonomien (in real life, red.), og medregner her OOH, DOOH og biografreklamer som formater.
Fælles for områderne er, at de alle har lidt et gevaldigt knæk som følge af den komplet forandrede forbrugeradfærd de seneste to år. Det ser ifølge WARC ud til, at reklamemarkedet er en del foran forbrugerne.
Ifølge head of content hos WARC, Alex Brownsell, skyldes det, at brands forstår vigtigheden af kanaler som OOH og biografer i deres mediemix.
”Forbrugerne lever i stigende grad digitale liv. Det er mere sandsynligt, at folk arbejder hjemme og shopper online. Brands forbereder sig på en fremtid domineret af virtuelle interaktioner i metaverset. Men det er uhyre vigtigt, at marketingfolk ikke forsømmer de altafgørende fysiske øjeblikke imellem vores digitale oplevelser,” siger Alex Brownsell i en pressemeddelelse.
På globalt plan lå reklame-aktiviteten for IRL-områderne i indeks 60 i andet kvartal 2020 i forhold til første kvartal af 2019. I første kvartal af 2021 nærmede reklame-forbruget sig normaltilstanden, selvom forbruger-aktiviteten var langt under niveau. Ved indgangen til 2022 er reklamebudgetterne endelig vokset i forhold til 2019. Det samme kan man ikke sige om forbrugerne, der stadig ligger på godt 70 pct. af, hvad normalen fra 2019 var.
På trods af, at forbrugerne i øjeblikket ikke følger med reklame-forbruget, så forudser WARC, at markedet for OOH og biograf-reklamer vil nå 44,4 milliarder dollars i 2022, hvilket stadig er under niveauet fra 2019, hvor markedet i alt var på 45,1 milliarder dollars. I 2023 mener WARC, at der vil være reel vækst på området igen, og at markedet vil nå nye højder – estimeret til at nå 47,1 milliarder dollars.
Vækst-prognosen kommer med det forbehold, at der er inflation i priserne på OOH, hvilket bl.a. skal ses i lyset af forhøjede energipriser. På globalt plan forudser WFA (World Federation of Advertisers) at prisen på OOH-medier vil stige med 4,6 pct. i 2022.
Biografreklamer længst bagud
Budgetterne for reklamer i biografer har naturligt været decimerede som følge af nedlukninger, der har betydet nul reklamer i lange perioder. Markedet for biografreklamer var i 2020 under en tredjedel af, hvad det var i 2019: 3,8 milliarder dollars. I 2021 voksede aktiviteten en del, men lå stadig godt 30 pct. under 2019.
I 2022 er der stadig ikke udsigt til, at markedet når højderne fra før pandemien. WARC forudser, at markedet for biografreklamer når 3,4 milliarder dollars – stadig pænt under 2019. WARC tilskriver særligt det amerikanske biografmarked en del af skylden for den fodslæbende vækst. De amerikanske biografers reklameindtægter lå i 2021 på lige over 300 millioner dollars – hvilket er 60 pct. lavere end i 2019.
Relaterede artikler



Er du blevet
Nysgerrig?
Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.
En del af GRAKOM