
31/08/2021
Nyt Creative Club-medlem vil være filmbranchens kreative duo
En filminstruktør og en fotograf gemmer sig bag navnet Reprise.
De er startet som produktionsselskab, men har ambitioner om at blive et kreativt brand i eget navn, der bliver repræsenteret af internationale bureauer.
Af Emil Malte Simonsen
Der er tre stole og tre hæve/sænke-borde på kontoret hos produktionsselskabet Reprise. Én af pladserne står tom – for de er kun to i firmaet. Men sådan foretrækker de det faktisk, fortæller Mattis Huus Heurlin og Milan Bjørnild, der til sammen udgør Reprise.
De kender hinanden fra Københavns Film- og Fotoskole og har siden 2017 arbejdet sammen på forskellige passionsprojekter som henholdsvis instruktør (Mattis) og fotograf (Milan). Det gjorde de ved siden af freelancestillinger i andre produktionsselskaber. I februar i år tog de springet og gjorde det til en fuldtidsforretning.
Den tredje plads var tiltænkt en producer. Men den idé er de gået væk fra, da de gerne vil forblive en duo, der er centreret om den kreative del af produktionen.
”På et tidspunkt vil vi gerne gå væk fra at kalde os et produktionsselskab - for vi har ikke drømme om at starte en stor virksomhed med en masse ansatte. Tanken er, at vi er det kreative islæt i produktionen. Reprise er tænkt som en kreativ enhed, der hænger uløseligt sammen. Hvis du som produktionsselskab eller kunde hyrer Reprise, så får du altid den samme kreative konstellation,” siger Mattis Huus Heurlin og uddyber:
”Det er ikke en unormal konstellation, at en instruktør og en fotograf har et fast samarbejde – men det bliver ikke brandet som en enhed. Den kreative duo eller trio i filmbranchen er et fænomen, vi har set andre lave i udlandet, men sjældent herhjemme.”
Han peger på det internationale bureau Iconoclast som en inspirationskilde. Selskabet repræsenterer filminstruktører – herunder bl.a. duoen “We are from LA”. Dén konstellation håber Reprise-ejerne at overføre til en dansk kontekst. Drømmen er at være en kunstnerisk duo, der er repræsenteret ved et større bureau.
Det har den styrke, at kunderne altid ved, præcist hvem de får, mener Milan Bjørnild. Han siger, at det ikke altid er tilfældet, hvis man samarbejder med et større produktionsselskab.
”Hos større produktionsselskaber ved man ikke altid, hvem der faktisk er på holdet i den kreative eksekvering. Den uforudsigelighed vil vi gerne til livs. Hvis du hyrer Reprise, så får du altid den samme kreative vision. Det er derfor, vi ikke vil være et stort produktionsselskab.” siger Milan Bjørnild.
En investering i sig selv
Dén position er Reprise stadig ved at finde sig til rette i. Duoen har derfor arbejdet på projekter, som de anser som en investering i sig selv. Hovedsageligt musikvideoer for forskellige kunstnere, hvor der har været stor kreativ frihed. Men planen er at bevæge sig ind på et nyt område.
”Musikvideoer er nok mere en passion end en kilde til indtjening for os. Vi elsker at lave det på grund af den store kreative frihed, men som det er lige nu, er det også en investering i os selv,” siger Mattis Huus Heurlin. Han suppleres af Milan Bjørnild:
”Vi har fundet vores udtryk og ved, hvor vi vil hen. Vi tror på, at vi på denne her måde hurtigere vil nå til det sted, vi gerne vil være.”
Det sted er helt præcist i fashionbranchen. Den har Reprise allerede gjort sig nogle erfaringer med, bl.a. fra et projekt med designer Nikolaj Storm. Drømmekunden er dog store modehuse, der tør eksperimentere i deres udtryk og formater. Duoen fremhæver Gucci, der bl.a. har lavet kortfilm, og, ifølge dem, generelt tør lidt mere end mange andre brands.
”Det er a-projekterne, vi sigter efter. For mange bureauer er det investeringsprojekter, der kan bruges til promovering i årevis. Dem vil vi lave hver gang,” siger Milan Bjørnild.
Relaterede artikler



Er du blevet
Nysgerrig?
Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.
En del af GRAKOM