DMJX Uddannelse

23/10/2019

Ny uddannelse for kreative selvstændige og freelancere

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole søsætter et uddannelsesforløb for selvstændige inden for de kreative erhverv. Uddannelsen støttes af branchen.

DMJX' nye uddannelsesforløb bliver sponsoreret af flere aktører inden for branchen.

Af Pia Osbæck

Antallet af nystartede virksomheder faldt markant efter finanskrisen, men har løftet sig igen de senere år. Og hos DMJX oplever man også en efterspørgsel fra selvstændige og freelancere efter at lære noget om forretningsforståelse.

På medie- og journalisthøjskolen i Aarhus er det 9 procent af dimittenderne, der bliver selvstændige, mens tallet i Emdrup-afdelingen er 21 procent.

Det er baggrunden for DMJX’ nye uddannelsesforløb, hvor selvstændige eller freelancere inden for de kreative erhverv – som f.eks. journalister, grafikere, fotografer, producere, medietilrettelæggere – kan blive klogere på det at være selvstændig.

Om formålet med at oprette den nye uddannelse, siger rektor for DMJX, Trine Nielsen:

”De kreative erhverv er i vækst, men man mangler færdigheder og kompetencer i forhold til at udvikle sin forretning, og det håber vi at kunne hjælpe med”.

Trine Nielsen, rektor for DMJX

Trine Nielsen fortsætter:

”Med vores nye initiativ ønsker vi at gøre de selvstændige i stand til at skabe deres egen virksomhed – alene eller sammen med andre, og ikke kun fokusere på at overleve, men også på at skabe vækst”.

Støtte fra branchen
Der har været opbakning om det nye studieforløb fra flere virksomheder i branchen. Blandt sponsorerne er GRAKOM, Information, AJKS og KONPA – sidstnævnte er en forening, der giver legat til papirforretningsdrivende i Danmark, som har udviklet en ny idé på en særlig måde.

Støtten fra virksomhederne betyder bl.a., at de studerende kan søge et legat eller blive udvalgt til et udenlandsk ophold.

Alle studerende, der optages på studiet, får desuden et gratis medlemskab af Creative Club, som er en del af GRAKOM (Grafisk Kommunikation og Medier).

”Vi sponsorerer DMJX’ nye uddannelse, fordi vi gerne vil støtte iværksættermiljøet. Der er potentiale i unge mennesker, der starter en virksomhed, og vi vil gerne knytte dem tættere til os via et medlemskab i Creative Club, som er en forening, der er meget relevant for selvstændige i den kreative branche”, siger adm. direktør i GRAKOM, Thomas Torp.

Fordel at hoppe med på uddannelsen nu
Entreprenøruddannelsen afsluttes med en pitch for potentielle investorer og eksperter. Kravet for deltagelse på uddannelsen er, at man skal arbejde med kommunikation i bred forstand; at man er selvstændig eller arbejder i en del af en virksomhed med fokus på innovation.

Det første uddannelsesforløb starter den 19. november og ansøgningsfristen er 10. november.

Man kan læse mere og tilmelde sig her.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM