Toca Toca

25/09/2019

Ny grafisk bevægelse: Design, der aktiverer

Flere og flere designere er bevidste om brugen af køn, hudfarve, religion og seksualitet i deres design og grafik.

Ligesom vi i midten af 1990'erne blev ramt af en bølge, hvor den politiske forbruger fik tag i folk, er en ny tendens ved at tage form inden for designverdenen. Creative Club var med på Design Matters' konference i sidste uge.

Af Ole Blegvad

900 deltagere fra cirka 45 forskellige lande var i to dage samlet til Design Matters 2019 på Lokomotivværkstedet i København. Circa 80 procent af deltagerne kom fra udlandet. Tre hovedtemaer var på dagsordenen: Minimal tech, Are we on the same page? og Design + Activism.

"Vores udgangspunkt har været, at vi ville have aktivister, men ikke frontkæmpere til at holde oplæg. Nogle der kunne fortælle om tankegangene bag Design og Aktivisme, og gerne nogle som bruger det aktivt i deres arbejdsmetoder og frameworks", fortæller Julie Søgaard, der er kommunikationschef, designer og medarrangør af Design Matters.

Julie Søgaard

En af oplægsholderne var den svenske designer Petter Karlsson. Han er ansat i Toca Boca i Stockholm, der udvikler børnevenlige apps til tablets og smartphones. Det er legetøj og spil, som skal stimulere børnenes fantasi.

"Vi er ikke bare på en eller anden progressiv mission, vi skal sælge spil til børn i hele verden, og derfor vil vi have, at alle børn, der køber vores apps, føler sig inkluderet. Vi ser på kropstyper (tykke/tynde), på miljø (land/by), på hudfarve, handicaps, familiestruktur (far, mor, børn, regnbuefamilier), social status (rig/fattig) osv. Alt sammen for at alle børn føler sig velkomne i vores spil", siger Petter Karlsson, og han tilføjer:

"Der står en designer og en beslutning bag alle produkter, som vores branche er med til at skabe. Man kan sige, at der ikke findes et neutralt design, alt er subjektivt. Derfor ligger der et stort ansvar hos designerne. Du kan i dit design vælge enten at inkludere eller ekskludere. Hos Toca Boca prøver vi at være inkluderende. Hvis vi fx bygger et hus, laver vi en rampe på huset, så en person med handicap kan bruge sin kørestol der. Hvis vi omvendt ikke tegner en rampe på huset, ekskluderer vi børn, der sidder i kørestol, eller som kender nogle der sidder i kørestol".

Petter Karlsson

Design læner sig op ad hudfarve, køn og seksualitet
Det danske firma Virtue Nordic havde også oplægsholdere på Design Matters. Det er Vices kreative bureau, som har lanceret den kønsneutrale stemme, Q, udviklet i samarbejde med Copenhagen Pride. Målet er at nedbryde stereotype kønstankegange.

Fra Kenya kom oplægsholdere fra Ushahidi, et non-profit teknologiselskab, der bl.a. har lavet en app, som kan hjælpe folk i krisesituationer. Det kan være ved jordskælv eller ved valget i Kenya, hvor folk blev udsat for vold på vej til og fra stemmestederne. Der kunne app'en bruges til at hente hjælp.

Endnu et eksempel er det amerikanske Feminist Internet, der har udviklet et designkoncept, der inkluderer kvinder på en helt anden måde end internetsider designet af mænd til kvinder. På Design Matters stod de for et oplæg, hvor deltagerne bl.a. skulle klippe bh’er i stykker. Det er måske ikke specielt grænseoverskridende for en dansker, men for mange af deltagerne fra Asien og Afrika var det en kulturel omvæltning.

"Fælles for de tre er, at de er meget aktivistiske. Man kan sige, at en del aktivisme og design læner sig op ad den tendens, som er i hele verden, at vi taler mere om hudfarve, køn og seksualitet. Det er nyt design i en ny verden, men det er nok mere en bevægelse i udvikling, end det er en trend. I Danmark er vi faktisk ikke så gode til det endnu, måske fordi vi i virkeligheden ikke er så multikulturelle, som i USA hvor bølgen stammer fra", siger Julie Søgaard.

Design og Trump
Petter Karlsson fra Toca Boca bekræfter tendensen fra USA, hvor selv store firmaer er meget bevidste om deres designidentitet. Han nævner bl.a. Disney, som eksempel på et firma, der er meget bevidste om race, køn og seksualitet.

En anden deltager på Design Matters er designer Yao Adantor fra det verdensomspændende firma KPMG. Han arbejder i hovedsædet i Baltimore, USA.

"Design er en slags aktion og reaktion på verden. Det begynder ofte et sted og bevæger sig derfra. Det er ikke altid, design behøver være aktivistisk, men det er fint, når det er. I USA virker det som om, at alle firmaer vil bryde barriererne ned omkring sex, religion og hudfarve. Det er ikke kun aktivisme, det er også med til at gøre dit firma rigere. Både i tankegang og økonomisk. Faktisk er det som om, det motiverer designere og firmaer til at inkludere, hver gang Donald Trump ekskluderer visse befolkningsgrupper", siger Yao Adantor.

Yao Adantor

Politisk aktivisme eller bare aktivisme
På Design Matters blev emnet Design og aktivisme positivt modtaget blandt de deltagere, Creative Club talte med.

"Design og aktivisme kan absolut gå hånd i hånd, og design og empati hører sammen. Design skal ikke bare rette sig mod forbrugerne, men mod alle i det samfund vi lever i. Ved at stå op for en sag kan vi som designere være med til at påvirke", siger Isha Misra, der er kommet fra Indien til København for at deltage i Design Matters.

Hun er product designer hos McKinsey & Company og fortæller, at de på hendes arbejdsplads har talt om, hvordan design kan være med til at påvirke en bæredygtig tankegang i forhold til madaffald og skrald.

Isha Misra

Plaster i hvid sort, mørk og gul
Det store spørgsmål, sådan en dag i september, er så, om der er tale om design og aktivisme eller design og politisk aktivisme?

"Pointen er, at det ikke skal være politisk, men det bliver jo alligevel politisk på en eller anden måde. Vi laver spil til børn i hele verden, men vi kan ikke sælge spil til børn i hele verden, hvis børnene ikke er inkluderede. Men det er samtidig en udvikling: For år tilbage fandtes der kun hæfteplastre i én hudfarve – den hvide. I dag kan man købe plastre i sort, mørk og gul. Det vigtige er at tage stilling i forhold til det, man skaber. Det bedste er, at vores produkter bliver solgt og spillet af børn i hele verden. Og det er guld værd, når vi får tilbagemeldinger fra børn, som føler, at vi har lavet nogle spil, som relaterer sig til deres liv", siger Petter Karlsson fra Toca Boca.

Vi vil gerne tale politik i design
Arrangørerne har også været glade for temaet, og de håber, at deltagerne tager fra København med masser af nye ideer og muligheder.

"Det er meget politisk, men vi har også som mål at være politiske og vise vejen frem. Vi vil gerne tale politik i design. Vi vil mangfoldighed på vores scener i forhold til, hvem vi inviterer til at holde oplæg. Det er så nemt at sælge billetter, hvis man inviterer giganter som Facebook og Google, men vi synes, det er lige så vigtigt at give plads og stemme til folk fra små firmaer. Design har en kæmpe værdi, og design kan gøre en forskel. Det kan gøre vores produkter bedre, og ligesom design kan være godt for business, kan design også være godt for aktivisme", siger Julie Søgaard fra Design Matters.

Fra Design Matters konference

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM