Helicon Valley

04/05/2020

Mød bureauet, der trækker inspiration fra muserne

Et klassisk bureau, der ikke er så klassisk alligevel. Vi har talt med Creative Club-medlemmet Helicon Valley.

Af Emil Malte Simonsen

I slutningen af 2018 slog Sara Rosa Oppermann og Jes Broe Frederiksen dørene op for det kreative og strategiske bureau Helicon Valley, hvor de kort efter fik selskab af Alexander Lembourn. Det er et bureau, der både har sine rødder på toppen af et bjerg og i bunden af en dal, og hvor fortiden og fremtiden går hånd i hånd – hvis man skal tage navnet bogstaveligt.

Opkaldt delvist efter Helicon-bjerget, der var hjemsted for muserne, og dermed arnestedet for al poetisk inspiration i det antikke Grækenland, og delvist efter verdens tech-navle, Silicon Valley, er ambitionen at skabe strategisk funderet kreative løsninger, som bygger på data og er tilpasset de relevante teknologier og platforme.

Eller, som CEO og kreativ direktør i Helicon Valley, Sara Rosa Oppermann, forklarer, ”at fortidens tilgange til at løse udfordringer og kommunikere med et publikum tilpasses den nye verdens muligheder og teknologi.”

 

Sara Oppermann, CEO og kreativ direktør i Helicon Valley.

Det er en tilgang, der involverer at sætte muserne i centrum for deres arbejde. Med muser forstås virkelige personer, der er  i målgruppen – ”for det er målgrupperne, vi arbejder for, og derfor bør lade os inspirere af. Derfor er vores brandnavn 'blot' en reminder om ikke at tage udgangspunkt i os selv”, fortæller Sara Rosa Oppermann.

Nysgerrige renæssancemennesker
Man fristes til at kalde Helicon Valley et klassisk bureau. Men Helicon Valley ønsker også at udfordre de klassiske bureauroller og den tankegang, de mener kan stå i vejen for de kreative ambitioner.

De ser derfor gerne sig selv som nysgerrige renæssancemennesker, for de vil dyrke forskelligheder som en styrke. Det er også ud fra den forudsætning, at de strukturerer hvert enkelt projekt, så kerneholdet, der består af partnerne, arbejder sammen med freelancere i målgruppen, som altså kaldes muserne, samt projektansatte medarbejdere.

”Vi har endnu ikke mange fastansatte, for vi vil hellere have, at vores kundehold bliver defineret ud fra projektet. Det er også vores måde at gøre op med forestillinger om bureausiloer, så vi i stedet kan arbejde som teams fra start til slut. På vores team arbejder vi også med at integrere mennesker udenfor faget direkte i udviklingen – som vores muser – ret tidligt i processen. For vi vil gerne tage udgangspunkt i virkelige personer,” fortæller Sara Oppermann om deres metode og uddyber:

”Det har også den fordel, at vi kan teste vores kampagner i det små – så tæt på målgruppen, man kan.”

Branchen skal tænke småt
Og det med at holde det småt, er faktisk noget, de i Helicon Valley forsøger at holde sig nært. Sara Rosa Oppermann fortæller, at strategien overordnet er at have faste større kunder, men altid med plads til flere små – for det kan være med til at holde dem ved ilden i forskellige start-up-fællesskaber.

”Vi forsøger at opdrage branchen til at tænke småt – ud fra gode ideer, der har potentiale til at blive store."

Her er mentaliteten ifølge Sara Rosa Oppermann en anden, for virksomhederne forstår, at de skal opfinde sig selv ud fra en forudsætning om at udfylde et hul i markedet. Men det er ikke kun startups, der skal tænke sådan. Også større virksomheder kan lære noget af den, mener hun:

”Vi forsøger at opdrage branchen til at tænke småt – ud fra gode ideer, der har potentiale til at blive store. Vi prøver også altid at gå til alle etablerede virksomheder som om de var en startup. Både i vores egen strategi, men også i måden, vi taler til vores kunder på. Vi skal se dem med startup-briller, så de bliver nødt til at genopfinde sig selv.”

Og det er her, Helicon Valley ifølge Sara Rosa Oppermann har sin styrke, for bureauet er ikke bleg for at gentænke alt fra udtryk til platforme, hvis kunden er med på det:

”Selvfølgelig har alle en digital forståelse, men vi vil gerne se en æstetisk udmøntning. For god kvalitet betaler sig altid,” understreger Sara Rosa Oppermann, selvom den gode kvalitet faktisk også har været dyre lærepenge for bureauet, inden de lærte at prissætte den:

”Vi startede bureauet i november 2018 og er derfor stadig i gang med at lære af vores begynderfejl. Og der er det virkelig fedt at have Creative Club som partner – uvurderligt, vil jeg sige. Eksempelvis har vi brændt os lidt på at lave så gode kampagner og koncepter, at en kunde ikke ser grund til at bruge os i mange sæsoner frem, fordi vores arbejde jo stadig virker,” fortæller Sara Oppermann og fortsætter:

”Det er jo rigtig fint og en dejlig kompliment – nok det bedste, man kan få som bureau. Men vi har lært, at et lille royalty eller et større honorar for et slogan og grafik er på sin plads en anden gang. Der har Creative Club bl.a. hjulpet os med at forstå, hvordan vi skal gøre fremover.” 

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM