Stefan Johannsen 1200X (1)

20/04/2021

Jysk bureau har aldrig skrevet en kontrakt

... og kommer heller ikke til det.

Reklamehuset har igennem mere end 40 år gjort jysk tillid til en del af kerneforretningen.

Af Emil Malte Simonsen

Reklamehuset i Sønderborg har siden 1973 gjort en dyd ud af at være jysk. Bureauet leverer grafisk design, webdesign og markedsføring ud fra et princip om gensidig tillid med kunden. Af den grund har Reklamehuset aldrig skrevet en kontrakt eller indgået en bindingsaftale.

Ifølge ejeren, Stefan Johannsen, er det netop jyskheden, der adskiller Reklamehuset fra mange andre bureauer. Han er andengenerationsejer af Reklamehuset, efter han overtog bureauet fra sin far i 2006, og er vokset op med bureauet.

”Mange kunder har en forventning om, at budgettet vil blive overskredet, når man går til et bureau. Det kræver tillid, hvis samarbejdet skal fungere. Det gør vores, fordi det bygger på gensidig tillid. Det skal være ærligt og redeligt. Ikke noget fint og smart. Det er det, Reklamehuset står for,” siger Stefan Johannsen.

Skal tale kundernes eget sprog
Navnet har flere gange været til diskussion, fordi man følte, at tiden måske var til forandring. Derfor hyrede Reklamehuset eksterne konsulenter til at finde ud af, hvad kunderne syntes. Begge gange var svaret entydigt, at bureauet er præcis det, navnet giver indtryk af.

”Vi er fortsat med navnet, fordi én af de ting, der gør os forskellige fra mange andre bureauer, er vores jyskhed. Vi prøver at tilføre vores samarbejder ærlighed, troværdighed og gensidig respekt. Vi vil gøre alt for vores kunder, men vi forventer en gensidighed i samarbejdet, så vi begge to kan gå fløjtende ud ad døren, når arbejdsdagen er slut.”

Af samme grund har bureauet kunnet fejre sølvbryllup med flere end 20 kunder, fortæller Stefan Johannsen. Det længste samarbejde er med den tyske grænsebutik CITTI, der har været kunde hos Reklamehuset i 44 år. Uden nogensinde at have noget på skrift.


Stefan Johannsen

Samarbejdet med CITTI er ifølge Stefan Johannsen kendetegnende for, hvordan Reklamehuset opererer. Man skal tale og rådgive på kundernes eget sprog, mener Stefan Johannsen.

”Vi bruger ingen farlige, fine floskler. Når man får et tilbud, skal man forstå, hvad det er. Især når det kommer til web- og online-opgaver. Det er også en stor del af, hvad vi laver i dag. Vi forsøger altid dialogen, så vi sammen kan finde ud af det faktiske behov. Vi går ikke i løsningsmode med det samme.” 

Geografisk spredning gennem mund-til-mund-metoden
Reklamehusets kunder holder ikke kun til i det jyske. Størstedelen af kunderne er virksomheder på Fyn og Sjælland. Kundeporteføljen har det med at udvide sig med relationerne, siger Stefan Johannsen.

Han har flere gange oplevet, at medarbejdere fra marketingafdelingerne hos kunderne også vil holde fast i samarbejdet, når de får nyt job. I tillæg til, at man har beholdt den gamle kunde. På den måde har bureauet hovedsageligt fået nye kunder gennem mund-til-mund-metoden, og har fået en del geografisk spredning på kunderne.

Reklamehuset har haft som strategi at forny sig løbende og sørge for at have alle kompetencer inhouse. Fordi det er det, kunderne efterspørger.

”Vores kunder ved, at vi kan hjælpe dem med det meste, når de kommer til os. De ved, hvad vi står for. Vores portefølje udvikler sig, men vi giver den samme gode service, som vi altid har givet.”

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM