
14/12/2021
Humor og familie giver reklamer mest troværdighed
Forbrugerne foretrækker bestemte brandværdier, hvis der skal skabes tillid og troværdighed.
Det viser en ny global undersøgelse af forbrugernes forhold til reklamer.
Af Emil Malte Simonsen
Humor, familie og brandværdier giver den højeste troværdighed i reklamer.
Det viser en ny global undersøgelse af forbrugernes forhold til reklamer, som er foretaget af analyseinstituttet Nielsen.
49 pct. svarer, at de mener, at humor giver mest troværdighed, mens familie- (47 pct.) og værdiorienterede (43 pct.) reklamer rangeres som nummer to og tre.
De tal står i skarp kontrast til reklamer, hvor produkter bliver promoveret i samarbejde med kendte mennesker eller atleter, der rangeres lavest i undersøgelsen (20 pct.).
Det er en væsentlig forskel fra 2015, hvor Nielsen sidst foretog en lignende undersøgelse. I dag scorer de værdi-orienterede reklamer næsten 10 procentpoint højere end i 2015.
Cathy Heeley, international media analytics lead hos Nielsen, forklarer til The Drum, at folk I dag er langt mere interesserede i, hvordan et brand vil hjælpe verden – ikke kun hvad deres produkter kan. Den udvikling mener hun, pandemien har accelereret:
”Folks livsstil og værdier har ændret sig over tid, og det er sandsynligvis noget, pandemien har accelereret. Forbrugerne kigger på, hvad brandværdierne faktisk ’betyder’, hvad de står for og deres praktiske udførsel.”
Udover rangeringen af, hvilket indhold forbrugerne finder mest troværdigt, giver analysen også en indsigt i, hvilke formater og kanaler, der rammer renest hos forbrugerne.
Mund-til-mund-kilder rangeres som de mest troværdige (89 pct), mens brand-hjemmesider, brand-partnerskaber og TV scorer hhv. 84, 81, og 78 pct.
I den anden ende af troværdighedsskalaen ligger reklamer gennem SMS’er (15 pct.) og reklamer fra influencere (23 pct.). Responderne svarer ligefrem, at de har mindre tiltro til holdninger om produkter og brands, hvis de kommer fra en influencer.
’Trust in Advertising Study’ er foretaget af analyseinstituttet Nielsen og samler svar fra 40.000 respondenter i APAC, EMEA, Latinamerika og Nordamerika.
Relaterede artikler



Er du blevet
Nysgerrig?
Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.
En del af GRAKOM