17/05/2022
Her er årets fire forbruger-trends
Et fyldt auditorium hos Mediacom fik præsenteret årets forbrugertrends.
17/05/2022
Et fyldt auditorium hos Mediacom fik præsenteret årets forbrugertrends.
Vi har aldrig haft det dårligere, og den gængse kunderejse er i øvrigt død. Det blev fremlagt hos Mediacom i sidste uge. Se de fire trends – og videoer – her.
Af Peter Engholm, journalist
Det er blot otte måneder siden, at Mediacom Group sidst præsenterede årets trendstudie, men dels udvikler tingene sig åbenlyst hurtigt, dels fornemmede man, at behovet for at mødes fysisk pressede sig på.
Der er var i al fald fuldt hus hos Mediacom i København, da bureauet – nogle dage efter tilsvarende arrangement i Aarhus – leverede indsigter destilleret til disse fire trends for 2022:
Mediacoms adm. direktør, Jesper S. Jørgensen, satte scenen med en decideret downer fra morgenstunden:
”Første punkt er en maveplasker. Aldrig har vi haft det dårligere i Danmark, og vi fik det ikke bedre af at være hjemme i to år. Det skal virksomhederne være opmærksomme på – mind the mood – for forbrugerne er i sjælden grad modtagelige over for tips.”
Tina Gretlund, chief strategy & insight officer, og Lise Heiselberg, senior research consultant, og leverede de uddybende præsentationer af de fire trends. Sidstnævnte sagde om Mind the mood:
”Mere end hver 6. dansker oplever at have et dårligt mentalt helbred. For godt et årti siden var det hver 10. dansker, der havde det sådan. Hjælp forbrugerne med at passe på sig selv og hinanden, og vær ikke bange for at tale om følelser.”
Ja, den sætning blev sagt højt på et mediabureau. Suppleret, naturligvis, med nogle tal:
63 pct. af danskerne vil have mere fokus på mental velvære, 53 pct. vil leve mere sundt, 51 pct. vil have mere fokus på fritidslivet og familien, og 30 pct. vil ændre måden at arbejde på eller arbejde mindre.
”Det handler om at skabe værdi gennem at have det godt, og virksomheder kan positionere sig på markedet for følelser. Alt fra rejser, over kosttilskud til meditation er i vækst, og virksomheder bør fokusere på ESP i stedet for USP,” sagde Lise Heiselberg.
Stadig Selling Point, men fra Unique til Emotionel. Her kommunikeres ikke produktegenskaber, men de følelsesmæssige fordele. Det handler f.eks. ikke om MP i mobilkameraet, men hvad et billede kan. Og en kop kaffe kan lette en samtale, så Nescafé retter – i et partnerskab med Røde Kors – et fokus mod ensomhed.
Afsættet for Green Mentor er, at forbrugerne gerne vil være bæredygtige, men at de ikke ved hvordan. 50 pct. vil gerne købe mere bæredygtigt ind, men 70 pct. kan ikke gennemskue, om et produkt er bæredygtigt eller ej.
Vejled frem for at vildlede – lyder rådet, og det kan lyde indlysende, men det dækker over, at næsten hver tredje forbruger har mistillid til kommunikationen om netop bæredygtighed.
”Vis og gør alt, du kan. Og vær ærlig om, hvad du ikke kan som brand. Og hold det konkret,” sagde Lise Heiselberg og tilføjede:
”Gør det for forbrugerne og få udviklet løsninger, der gør det nemt for forbrugerne at forstå, hvad jeres indsats gør. Og husk, at bæredygtighed også handler om social lighed og retfærdighed.”
Den gængse kunderejse er død, lyder trenden, men frem for at skrive nekrologen, leverede Mediacom levedygtige råd til at komme videre: I stedet for central håndtering skal det digitale decentraliseres.
Forbrugerne tager styringen, og væk er det brand-styrede i bl.a. e-commerce. Her er kodeordene i stedet de 3 C’er: Community, Content og Co-creation.
”Søg relationer frem for transaktioner. Vi ser stadig flere branded marketplaces – f.eks. Saxo og Levi’s, hvor forbrugerne handler hhv. brugte bøger og jeans. Og mere live shopping, der rummer real time dialog og community-følelse. Næsten hver femte forbruger har prøvet at live shoppe,” sagde Tina Gretlund og supplerede med to spørgsmål: Er fremtidens webshop kun din egen? og Overvejer du at åbne en live shop?
Den fjerde trend i 2022 handler om Gen Z, de 12-25 årige. Dem er der en million af i Danmark, og det er en tricky størrelse. Understreget af, at Mediacom spøger ”Er du for hurtig til at sætte de i unge i bås?”, hvorefter bureauet søger at indkredse dem.
Meldingen er, at Gen Z er vant til medindflydelse og medskabelse, er kritisk, glad for genbrug og forventer transparens.
Begynd med at lytte til Gen Z’s holdninger og brug deres mærkesager – og nok engang blev partnerskaber foreslået – og udforsk de digitale kanaler, de er på.
Hav en ægte holdning og udtryk den på autentisk vis, for hvis de unge fornemmer, at der bliver talt hen over hovedet på dem eller ned til dem, så falder hammeren. Antennerne er veludviklede.
Der er markant større fokus på greenwashing, viser analyse fra Grakom. Forbrugerombudsmanden har fået flere ressourcer og bøderne er steget kraftigt. Det giver bureauerne et stort ansvar, som kræver at de uddanner sig eller bruger specialister, mener Grakoms direktør for ESG & bæredygtighed.
Er du blevet
Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.
En del af GRAKOM