Arbejdernes Landsbank Klima

23/10/2019

Gør grøn markedsføring let for forbrugerne

Grøn markedsføring handler om at skabe troværdige historier, så de ikke ender med omvendt fortegn, hvor forbrugerne er hurtige til at stemple med greenwashing.

For at få forbrugerne til at handle milijørigtigt, handler det om at skabe en convenience-sfære, der giver forbrugerne lette måder at hoppe med på en mere ansvarlig livsstil.

Af Pia Osbæck

En række danske virksomheder gør en forskel, når det kommer til at tænke og handle klima- og miljøvenligt ved at have værdierne indgroet som en fast del af deres strategi og identitet.

Udfordringen er at kommunikere dette, så det ikke fremstår som et forsøg på at pudse glorien, men reelt vise omverdenen, at man har noget på hjerte og ikke mindst har nogle helt håndgribelige løsninger på hylderne, der kan hjælpe forbrugerne til at selv at gøre en forskel.  

Yellow Advertising arbejder med miljø- og klimavenlig kommunikation for kunder som Ørsted, Carlsberg og Arbejdernes Landsbank, og på bureauet har man brugt en del energi på at forstå, hvilke mekanismer der er i spil, når forbrugeren eksponeres for CSR-budskaber, hvor fokus har været klimabårent.

Det må ikke være for besværligt
Hvad skal man holde sig fra, og hvor er balancen rigtig, når man kommunikerer klima og miljø?

Peter Dalgas, partner og kreativ direktør hos reklamebureauet Yellow, fortæller om den seneste lancering af Carlsbergs Snap-pack:

”Carlsbergs lancering af den klimavenlige 6-pack, hvor dåseøllene er limet sammen fremfor at bruge plastik, er et godt eksempel på, hvordan ambitionerne er konverteret til et reelt produkt, hvor alle kan være med til at gøre en forskel. Øl er for alle, og her skal man passe på, at budskabet om at redde verden ikke bliver for besværligt. Kampagnen handlede derfor om, hvor nemt det er yde sit eget lille bidrag som forbruger. Budskabet gik rent ind, og salget målt på værdi steg med 12,5% i kampagneperioden sammenlignet med samme periode sidste år. Kampagnen er indtil videre blevet belønnet med KOM19-prisen samt en Rambuk Grand Prix”.

Se casefilm her

 

Peter Dalgas mener, at det er interessant at se, hvordan danskernes interesse for at leve bæredygtigt ikke hænger specielt sammen med at yde lidt ekstra. Man vil gerne, men man gider bare ikke, hvis det bliver for besværligt, er hans opfattelse.

”At jeg skal åbne min 6-pack på en lidt ny måde, er nærmest det yderste, man kan strække den. Ørsted har lige lanceret app’en Mit Ørsted, der giver kunderne ret interessant indsigt i deres forbrug, ligesom man kan se, hvornår strømmen er grønnest og billigst. Omdrejningspunktet for lanceringen har udelukkende handlet om, hvad vi kalder for Green Convenience. At det skal være let at være grøn. En app der endte som en af de mest downloadede i lanceringsperioden”.

 

Danskerne: Ansvaret ligger hos virksomhederne
Green Convenience som pejlemærke fylder mere og mere i Yellows løsninger for kunderne, siger CEO Søren Sachs:

”74% af danskerne mener, at ansvaret ligger hos virksomhederne. Det er dem, der skal hjælpe forbrugerne til en grøn livsstil. Derfor skal de danske virksomheder begynde at tænke i flere nemme grønne muligheder, så skal danskerne nok følge med ligesom resultaterne gør det”.

Hos Arbejdernes Landsbank har man lige introduceret et klimalån, fortæller Søren Sachs:

”Lånet er stort set omkostningsfrit, hvis pengene går til at gøre dit hjem mere klimavenligt. Kommunikationen handler her ligeså meget om, hvor godt lånet er for pengepungen, som det er for miljøet. De fleste danskere er nemlig heller ikke interesseret i at betale mere for at leve grønt. Men hvis det koster det samme, vil de gerne støtte op".   

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM