Bus 1A 680

03/02/2020

Gammelt medie på en ny måde

Buslinje 1A i København blev lagt om til en række borgeres utilfredshed. Nu har kreativitet i både mediekøb og eksekvering skabt opmærksomhed.

”Annoncen for sagen sidder på sagen selv”.


Af Peter Engholm

Således beskriver Kaare Grundtvig fra Reklamelinjen den annonce, som lige nu – og i den næste måned – sidder på siden af linje 1A mellem Avedøre og Hellerup.

Afsættet er en omlægning af 1A, som nu ikke længere kører igennem centrum af København, men udenom.

Det fik en række borgere – i alt 3.400 i Facebook-gruppen Bevar 1A – til at protestere på en utraditionel måde: Ved at samle 20.000 kr. ind, så de kunne købe en langside på en bus, vel at mærke selvsamme 1A.

Alene mediekøbet fik opmærksomhed – også hos Reklamelinjen, der reagerede spontant:

”Flere medier bemærkede indrykningen, og vi kontaktede dem, for det var en interessant måde at hacke mediet. Det er en god idé at bringe sit budskab på den bus, de vil have tilbage”, siger Kaare Grundtvig.

Borgergruppen havde til gengæld ikke nogen klar idé om, hvordan buslangsiden skulle bruges, og det var baggrunden for Reklamelinjens henvendelse:

”Vi har 34 studerende på Reklamelinjen, og deres kreativitet ville vi gerne bringe i spil over for borgergruppen. Deres tiltag ligger ikke langt fra Den Handlende Idé, som vi arbejder med i Reklamelinjen”, siger Kaare Grundtvig.

Borgerne takkede ja til Reklamelinjen – inden for en fastlagt ramme. Gruppen havde nemlig selv nået frem til en håndfuld tekster, og da det var sket via afstemninger i Facebook-gruppen, så skulle der ikke pilles ved dem.

”De studerende arbejdede videre med borgernes idé om at bruge bussiden til at agitere for buslinjen. De har brugt selskabets eget grafiske univers som tonalitet – nemlig dét, vi kender fra Rejseplanen. Og nedenunder billedet har vi sætningen ”Giv os den gamle rute 1A tilbage!”,” forklarer Kaare Grundtvig.

Borgerne er ikke professionelle annoncører, og Reklamelinjens studerende er ikke et professionelt bureau – men det har tilsyneladende ikke mindsket den foreløbige effekt:

"Medierne har også omtalt selve eksekveringen, og Movia har bemærket og kommenteret tiltaget. Timingen er god i forhold til, at omlægningerne skal evalueres om godt et par måneder”, siger Kaare Grundvig.

Han tilføjer:

”Noget af det givende ved at være kreativ er at blive inviteret indenfor – hvad enten det er virksomheder, politiske partier eller i dette tilfælde en borgergruppe. Det er en spændende proces at være en del af, og nu oplever de studerende tilmed en god, gammeldags glæde: At kunne se deres kreativitet køre forbi på gaden”.

En buslangside er et klassisk analogt medie, men det har ikke holdt de studerende tilbage:

”Vi læser fra tid til anden, at nu er dette eller dette medie dødt – eller døende. Men der er ikke noget medie, der er dødt. Det er et spørgsmål om at bruge mediet på en anden måde – en måde, der er mere relevant”, siger Kaare Grundtvig.

Se indslag på TV 2 Lorry her

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM