Multiplicity Deltagere

13/11/2019

Fire gode råd til kreative

Fire grafiske designere fra Danmark, Sverige, England og Frankrig kom og inspirerede 200 kreative en torsdag aften i november.

200 mennesker – flest kreative – var mødt op, da Foilco for første gang inviterede til inspirationsaften uden for Englands grænser.

Af Pia Osbæck

Gennem fire år har specialisterne i hot foil stamping holdt Multiplicity i en ny engelsk by hver sjette måned og hver gang for fulde huse.

I Mogens Dahls Koncertsal på Islands Brygge var der også fuldt hus til arrangementet, som blev holdt i samarbejde med Dreyer Kliché med bl.a. Creative Club som sponsor.

Fire grafiske designere gik på scenen for at inspirere tilhørerne og vise eksempler på deres designs samt fortælle, hvordan de lod sig inspirere i deres arbejde. En dansk, en svensk, en fransk og en engelsk designer.

Anthony Burrill

Stil spørgsmål
Englænderen Anthony Burrill er kendt for sin plakat med ordene: WORK HARD & BE NICE TO PEOPLE. Den hænger i forskellige lande, og en person har sågar tekstsen tatoveret.

Anthony Burrils plakat på hhv. pigeværelse og kontor

Hack af plakaten: Work hard & be nice to people

Plakaten lavede han i 2004, og det blev den vej, han efterfølgende specialiserede sig. Efter olieudslippet i den Mexikanske Golf i 2010 blev Burrill spurgt, om han ville lave en plakat. Det blev til plakaten med ordene: Oil & water do not mix.

 

Burrill fortalte, at han både bliver inspireret af det historiske og det moderne samt af klistermærker og bon’er. Hans motto er: Stil spørgsmål til alting.

Daniel Flösser

Fame, forward, finance, fun, freedom og focus
Danskeren Daniel Flösser fortalte, at han lytter til musik og tegner hele dagen, og hans børn synes, det lyder som et fantastisk arbejde. Men selvom det selvfølgelig er en sandhed med modifikationer, går Daniel Flösser meget op i at have et job, hvor han har det sjov.

For Daniel handler det om seks f’er: Fame, forward, finance, fun, freedom og focus. De første fire f’er var nogle, han arbejdede ud fra sammen med sine kompagnoner, da han arbejdede i London: Arbejdet måtte gerne give berømmelse, det skulle være arbejde, der udviklede én, der skulle naturligvis være penge i det, og så skulle det være sjovt.

Siden har han selv tilføjet de sidste to f’er, hvor freedom er friheden til som freelancer selv at bestemme, hvilke opgaver han tager ind, og fokus betyder, at man har et netværk af andre freelancere, så man selv kan lave den del af arbejdet, man synes, er mest interessant.

Tro på processen
Svenske Carl-Johan Lindqvist, som er partner i Lundgren+Linqvist, hvor man primært laver digitale systemer, som kan skaleres og leve på alle skærme, talte også om friheden til at arbejde med kunder, man selv vælger.

”Vi udvælger vores kunder klogt. Vi vil arbejde med folk, vi kan lide, og som vi har det sjovt med”, sagde han og tilføjede: ”Vi vil gerne arbejde med noget, som varer ved, som er memorable".

Carl-Johan talte også om kulturel opmærksomhed:

”Vores designproces foregår hele tiden, og når nye opgaver kommer ind, er der altid referencer fra tidligere arbejder. Vi går på udstillinger og museer. Vi processer hele tiden. Det kalder vi kulturel opmærksomhed, og det kan lede til fantastisk arbejde”, sagde Carl-Johan Lindqvist og viste arbejde, som han havde lavet for videoproduktionsselskabet Snowbeach i Los Angeles.

 

Carl-Johan Lindqvist kom med et godt råd til deltagerne:

”Tro på processen. Vi laver et håndværk, og det tager lang tid at kunne det rigtigt godt. Tro på, at det er værd at øve sig”, og han anbefalede også, at man husker at lade sig inspirere og ikke med det samme gå i gang med at udføre arbejdet.

”Mange praktikanter starter med det samme med at arbejde i Illustrator. Hvorfor kigger de ikke i vores bogreol først, som ville være en stor inspiration for dem”.

Sarah Boris

Udfordre dig selv
Franske Sarah Boris har arbejdet for Phaidon Press, som er en global udgiver af bøger om kunst, arkitektur, design, mode, fotografering, populærkultur samt kogebøger, børnebøger og rejsebøger. Hun sagde sit job op, da hun fik tilbudt at komme til Normandiet i en måned, og ikke kunne få fri til det.

I Normandiet lavede hun udstillingen Le theatre graphique, og så satte hun en annonce i den lokale avis og opfordrede folk til at komme med en brief, så hun kunne lave en opgave for dem. På den måde kom hun til at arbejde med bl.a. en mødregruppe og en skole.

”På den måde kom jeg i gang med at lave design til et helt andet publikum, end jeg var vant til”, sagde Sarah Boris.

Fordi hun er fransk, men har boet i England i mange år, fandt hun også på et projekt, hvor hun fandt ud af, hvad engelsk og fransk har til fælles. Det kunne være ord, politik, farver, frugt, sex og passion.

Sarah Boris udforsker både farver og former og andre elementer end papir fx tæpper, og hun kan godt lide at lave abstrakte ting.

 

Hun fortalte, at hun fik en ide om at lave nogle kort, hvor der stod: You are here. Hun fik lov til at sælge dem for 2 pund stykket, og de blev revet væk, og forretningen mente, at man kunne sætte prisen op til 15 pund. Men det var hun ikke interesseret i, for hun syntes, at alle skulle have råd til dem.

Senior art director, Stein Cato Sætre, fra Advice var en af deltagerne. Vi spurgte, hvorfor han var kommet til Multiplicity:

"Jeg er kommet for at høre designere tale om deres arbejde, i stedet for at man bare kigger på det. Jeg synes, det har været meget spændende og se så forskelligt, de tænker, når de sidder og arbejder".

Stein Cato Sætre, Advice

Hør sales director hos Foilco, Matt Hornby, forklare om Multiplicity-konceptet her:

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM