EU GDPR 1200X800

10/04/2019

Færre mails efter GDPR

EU's persondataforordning har ryddet op i mængden af useriøse afsendere af kommercielle e-mails.

Af Lars Hedegaard Pedersen

Trods store udfordringer for annoncørernes marketingafdelinger har EU’s omstridte GDPR-persondataforordning tilsyneladende allerede mindsket belastningen på britiske forbrugeres indbakker.

En ny undersøgelse foretaget af Direct Marketing Association (DMA) viser nemlig, at briterne er gået fra at modtage i gennemsnit 73 til 57 e-mails om ugen, hvilket dog fortsat gør e-mail til et effektivt redskab til distribution af kommercielle budskaber, eftersom 59 pct. af de adspurgte angiver e-mail som deres foretrukne medie til modtagelse af kommercielt indhold, selvom de i dag er blevet mere selektive.

Derudover føler forbrugerne i det hele taget større sikkerhed og tryghed omkring virksomheders håndtering af deres personlige data.

Hos den danske udbyder af online-tjenesten eMailPlatform, som bliver anvendt af annoncører til at udsende e-mails, er oplevelsen en lidt anden. Ifølge adm. direktør for eMailPlatform, Kim Østergaard, er der på ingen måde sket en reduktion i antallet af mails, om end GDPR har reduceret mængden af useriøse annoncører på markedet.

– GDPR har betydet et kraftigt fald i antallet af useriøse afsendere. Vi oplever markant færre henvendelser fra virksomheder, der kan karakteriseres som spammere eller tvivlsomme afsendere, forklarer Kim Østergaard og forsætter:

– Lige omkring da GDPR trådte i kraft, udbrød der panik hos langt størstedelen af afsendere, selvom der ikke på noget tidspunkt har været krav om fornyelse af permissions – hvis blot du havde styr på dine opt-in procedure fremadrettet. Panikken har heldigvis lagt sig, og vi oplever egentlig ikke noget fald blandt vores kunder, som jeg vil betegne som afsendere med orden i pennalhuset.

Brand er altafgørende

Undersøgelsen viser desuden, at antallet af faste abonnementer på nyhedsbreve fra kommercielle afsendere, er skåret ned fra 12 til ni brands. Det har efterfølgende betydet, at 57 pct. af forbrugerne læser over halvdelen af de e-mails, som lander i indbakken.

Hvad gør så nyhedsbrevene relevante?

Som væsentligste faktorer for at tilmelde sig et nyhedsbrev, fremhæver undersøgelsen rabat og tilbud (51pct.), fast kunde (46 pct.) eller tilmelding til loyalitetsprogram (40 pct.). Derudover nævner næsten halvdelen af de adspurgte, at brand recognition er altafgørende for, om de overhovedet ender med at åbne et nyhedsbrev. Og mangel på mærkekendskab angives tilmed også som en væsentlig årsag til at afmelde et nyhedsbrev.

Blandt de øvrige årsager nævner hovedparten (59 pct.) for mange mails eller indhold, der har mistet sin relevans (43 pct.). Med andre ord kan spam og re-targeting være en farlig vej at gå.

– Når vi kan se et fald i useriøse afsendere, så hænger det først og fremmest sammen med, at det er blevet utroligt dyrt at forbryde sig mod lovgivningen på området: Tidligere havde det ingen nævneværdige økonomiske konsekvenser for annoncørerne, hvorfor nogle annoncører gladeligt overtrådte bestemmelserne for området, slutter Kim Østergaard og glæder sig over, at GDPR har medvirket til at gøre e-mail til en fortsat effektiv og troværdig markedsføringskanal.

Læs mere om Direct Marketing Associations undersøgelse.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM