Du Er Dit Vigtigste Værktøj 1200X

26/01/2021

"Din udstråling er dit vigtigste værktøj"

Omstillingen fra fysiske til digitale møder sætter nye krav.

Tidligere tv-vært Rie Helmer giver gode råd til, hvordan du kan blive bedre til at pitche og skabe virtuelle relationer.

Af Emil Malte Simonsen

Onlinemødet er kommet for at blive. Det betyder, at håndtryk og smalltalk ikke længere er en selvfølgelig del af det første møde med en potentiel kunde. Det stiller nye krav til, hvordan man skal gebærde sig, hvis man vil gøre et godt indtryk og sælge sin idé til en kunde.

Ved et webinar afholdt af Creative Club i sidste uge gav kommunikationsrådgiver og tidligere tv-vært og -journalist Rie Helmer gode råd til, hvordan skaber en forbindelse og fanger og fastholder kundens opmærksomhed gennem en skærm. Som tidligere vært på Sporløs og Aftenshowet har hun været vant til at arbejde under netop de forhold, mange af os først prøver kræfter med nu. Hendes konkrete råd og tips til at skabe den virtuelle relation kommer her.

Du skal facilitere samtalen
Der skal mere til for at få samme kontakt gennem en skærm, som man ville få ved det fysiske møde. Vi kommunikerer nemlig en del nonverbalt, og man skal slås om opmærksomheden med ting, man ikke kan se.

Det er derfor en idé at gøre noget ekstra for at gøre kontakten vedkommende både før og efter mødet. Det kan være at sende en mail med en præsentation af dem, der skal pitche. Eller nogle chokolader, de kan spise under mødet. Derudover er det vigtigt at følge op på mødet – fx med referat og afskedshilsen.

Generelt er tommelfingerreglen den samme for virtuelle møder, som den er for live-tv: der skal være totalt styr på det hele, for ellers taber man sin seer. Det kræver gode overgange mellem dele af pitchen, en stram tidsplan og faste aftaler for, hvem der har ordet hvornår.

”Det er dig, der skal facilitere, at der sker en samtale. Det er ikke sikkert, at kunden tager ordet, hvis du tier stille. Derfor skal du have helt styr på, hvad der sker hvornår. Det kræver øvelse, teknik og ro i maven. Det er heldigvis også ting, der følges ad. Man skal kort sagt bare have styr på sit shit,” siger Rie Helmer.

De tre t’er
Hav ’de tre t’er’ for øje: vær tydelig, troværdig og tryg. Du skal udstråle, at du har helt igennem styr på dine ting – fra teknik til tone. Dine kunder føler sig trygge og i gode hænder, når du har gennemøvet dine ting så meget, at det kan mærkes på den anden side af kameraet, at du føler dig tryg i situationen.

”Øv dig. Tal højt for dig selv. Se dig selv. Det er akavet og pinligt, men det er det bedste, du kan gøre for dig selv. Du får en anden selvtillid, når du ved, hvordan det kommer til at se ud. Du fjerner noget af usikkerheden, der er forbundet med at sende live,” lyder det fra Rie Helmer.

Her er det også vigtigt at huske sig selv på, at troværdighed ikke betyder, at man skal spille skuespil. Det betyder at man skal være sig selv – og at man måske skruer op for den del, der er udadvendt.

Tænk tv
Ligesom med tv-udsendelsen er der en tendens til, at folk zapper væk. Man skal derfor operere med en forestillet seer, hvis opmærksom man skal holde. Du kan for eksempel forestille dig to seer-personaer, som kan være gode at holde for øje, når du skal forberede din pitch: Forbeholdne Finn og zappende Susan. De er de seere, du skal forsøge at fastholde under din udsendelse. De mister opmærksomheden, hvis det ikke er underholdende.

Sørg derfor for at variere dit indhold. Se på, hvordan live-tv-programmer bliver afviklet. Der sker hele tiden noget nyt. Og det skal der også gøre i din pitch.

Lav et minutiøst manuskript, hvor der er styr på overgange til nye elementer. Spice den op med videoklip og lydelementer. Tommelfingerreglen er, at man som minimum bør sørge for, at der sker noget nyt hvert 10. minut.

Det kan man bl.a. sikre ved at have forskellige ’roller’ på teamet, der pitcher. Det giver naturlige overgange og virker bare tjekket. Du kan godt selv tage de forskellige kasketter på, men det fungerer bedst, hvis man er flere.

Et ’dream team’
Ambassadøren:
Sørger for at bane vejen før pitchen og følger op bagefter – fx ved at sende en lille gave. Personen skal også helst have et vågent øje under pitchen, og kan holde øje med om seeren bliver ukoncentreret, eller om der er nogen, der skriver noget i chatten. Regn med, at der går ged i det, og at der derfor skal være en, der har et vågent øje. Hvis du ikke har mandskab til det, så bed modtagerne om at melde ind. Fortæl hele tiden, hvad du gør og hvad der sker – så holdes modtageren i hånden og føler sig tryg, selv hvis noget går galt.

Moderatoren:
Sætter rammen og laver overgange. Det samme som en toastmaster. Personen holder den røde tråd, styrer tiden og opsummerer. Konkret kan man tage følgende mantra til sig: Sig hvad du vil sige, sig det, og sig så, hvad du lige har sagt. Vend tilbage til pointer og opsummér. Når det foregår virtuelt, ved man ikke, hvad kunden kan blive distraheret af.

Værten:
Personen, der ’har’ pitchen. Man lirer ikke bare af, men skaber relationen og sørger for variation – aldrig mere end 10 minutter med samme tema.

Superhelten:
Står for teknisk support. Og er klar med en plan B. Og en plan C og D, hvis alt går galt.

De forskellige roller sikrer variation og øger samtidig underholdningsværdien markant, fordi det virker tjekket.

Et andet værktøj, der kan hjælpe med at gøre præsentationen interessant, er EVA: engagement, variation og aktivering. Det er en slags tjekliste til, hvordan man skal tænke sit indhold.

EVA
Engagement
Hold tingene så simple som muligt ved at gøre dem konkrete.

Variation
Sørg for, at der sker noget nyt. 10-minuttersreglen er god at holde fast i. Sæt scenen med ord og billeder. Eventuelt med musik. Brug gerne remedier. Vis en tandbørste eller en kuglepen og brug den som omdrejningspunkt i en fortælling.

Aktivering
Sørg for for at holde modtageren i gang. F.eks. at få hende til at tegne en smiley  Som du inddrager igen på et senere tidspunkt.

Indpakning: Pitchen skal være pæn
Indpakningen er endnu vigtigere, når man pitcher virtuelt. Derfor sørg for ordentligt lys og baggrund.

Brug tid på at filme dig selv derhjemme, så du kan se, hvor lyset falder ordentligt, og hvor du har den bedste baggrund. Gennemtest også lyden – den betyder mere, end man selv aner, fordi man kun hører sin egen stemme.

Lad være med at sidde flere ved samme computer, for så kan kunden føle sig uden for.

Du er dit eget vigtigste værktøj
Når det praktiske er på plads, er det vigtigt at huske, at dit bedste værktøj er dig og din udstråling. Du kan arbejde med din stemmeføring og din betoning. Du bliver nødt til at øve dig ved at tale højt. Samtidig skal du finde ud af, hvordan du kommunikerer.

Hvis du bruger hænderne meget, når du taler, skal du sørge for at have dem synlige for kameraet. Faktisk er det for det meste bedst at pitche stående. For kropssprog betyder meget for, hvordan man bliver opfattet. Man skal derfor forsøge at have en åben holdning, hvilket kan opnås ved at stå med hoftebreddes afstand, så kroppens vægt er ligeligt fordelt på dine fødder. Tag hænderne ned i baglommen og skyd brystet frem. Det giver dig et åbent og indbydende kropssprog.

Det kan være svært at holde øjenkontakt gennem et kamera. Ofte flakker øjnene henover hvad end der sker på skærmen, i stedet for kameraet. Et trick er at tegne en smiley på et lille stykke papir, du kan sætte rundt om kameraet. Det er langt nemmere at holde øjenkontakt med noget, der ser ud til at have øjne.

Et lignende trick kan afhjælpe nervøsitet. Man kan lave sit eget heppekor ved at finde billeder af nogle, der ser glade ud. På den måde kan man lettere forestille sig reaktionen fra modtagerne, som man jo ikke nødvendigvis kan se, når man er i gang med pitchen.

”Men igen, jeg kan ikke gentage det nok: Film dig selv og se, hvordan din pitch er fra modtagerens perspektiv. Det er mit allerbedste råd. Din udstråling er dit vigtigste værktøj. Øv dig, se dig selv, og hav styr på dit shit," siger Rie Helmer.

Brug for hjælp til din pitch? Få 1:1-sparring med Rie Helmer ved én af Creative Clubs online bootcamps, der klæder dig på til at lave knivskarpe virtuelle pitches. Læs mere og tilmeld dig her.

Du kan deltage d. 27. januar, d. 2. februar og d. 8. februar.

 

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM