Stein Erik Skortjkerra 1200X

22/02/2021

Digital inklusion er en voksende forretning

Inklusio har gjort webtilgængelighed og digital inklusion til en forretning i vækst.

Målet for Inklusio er dog at blive undværlig på et tidspunkt.

Af Emil Malte Simonsen

Siden 2018 har der i stigende grad været fokus på webtilgængelighed i Danmark. Her blev det et krav i alle EU-lande, at offentlige virksomheder skal overholde et sæt fælles retningslinjer for tilgængeligt webindhold, så deres hjemmeside kan tilgås af personer med handicap som fx nedsat syn eller særlige kognitive behov.

Det er dog ikke kun offentlige organisationer, der arbejder med at gøre deres indhold tilgængeligt for alle. Også private kunder i Danmark har fået øjnene op for området. Kravet om webtilgængelighed kommer fra 2022 også til at omfatte private virksomheder, og skal være implementeret senest i 2025.

Det betyder, at Inklusio, der kun er et år gammel, og som hjælper virksomheder med rådgivning om tilgængelighed og løsninger til digital inklusion, har haft mere at lave, end man kan nå. Og den udvikling vil kun fortsætte, mener stifter Stein Erik Skotkjerra, der forudser en massiv efterspørgsel efter hjælp til webtilgængelighed de kommende år.

”Som privatvirksomhed kan man lige så godt arbejde med det nu. For det er ikke noget, man bare lige gør. Der skal simpelthen ændres fokus i organisationen,” siger Stein Erik Skotkjerra, der også undrer sig over, hvorfor et land som Danmark ikke har stillet krav til webtilgængelighed noget før.

”I Norge har det været et krav for både offentlige og private virksomheder siden 2009. Og i lande som Sverige, Finland og USA er det også krav, at fx banker og forsyningsvirksomheder sørger for, at alle kan tilgå indholdet. Det giver jo bare god mening, at alle kan tilgå en side. Særligt hvis man driver en forretning, hvor det jo potentielt er kunder.”

Open source-projekt
Hos Inklusio er det fortsat de offentlige virksomheder, der fylder mest. Sammen med den sociale virksomhed Special Minds, der hjælper folk med autisme med at komme i arbejde og i uddannelse, vandt man i marts 2020 et udbud om at hjælpe Digitaliseringsstyrelsen med at monitorere tilgængelighed.

Sammen tester de to virksomheder hjemmesider, så de lever op til tilgængelighedskravene fra EU – dels gennem en software udviklet af Inklusio og dels gennem manuelle tests, der udføres af konsulenter med autisme fra Special Minds.

”Det er en kæmpe fordel i arbejdet med webtilgængelighed at have autisme, for det kræver et stort fokus at teste holdet manuelt for alle kriterier. Og så ved konsulenterne faktisk også fra egen krop, hvornår en hjemmeside ikke er tilgængelig for alle,” siger Stein Erik Skotkjerra. Han er selv blind, og ved, hvor svært det kan være at gebærde sig online, når indholdet ikke bliver designet inkluderende.

Softwaren, Inklusio har udviklet, er derfor open source. Hvem som helst kan i teorien gøre dem kunsten efter. Faktisk er det målet, siger Stein Erik Skotkjerra.

”Vi har valgt at bruge open source, så langt det kan lade sig gøre. Vi har selv et stort engagement for området. Og hvis vi kan tjene nogle penge på det, er det selvfølgelig kun en fordel. Men vores forhåbning er, at vi på et tidspunkt bliver undværlige. Derfor prøver vi altid at overføre noget læring til dem, vi arbejder med. På et tidspunkt er alt forhåbentligt tilgængeligt for alle på nettet. Der er dog stadig lang vej endnu, så det er et kæmpe marked, det her.”

 

Stein Erik Skotkjerra fortæller om hvordan virksomheder kan tænke tilgængelighed ind i deres arbejde på et webinar den 3. marts. Det er gratis for medlemmer af Creative Club at deltage.

Læs mere og tilmeld dig her.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM