Kickoff14

05/12/2019

"Det ser enormt spændende ud"

Creative Club har eksisteret siden marts 2019. Læs her om fire bureaufolk, der har meldt sig ind i klubben, og hvorfor de har gjort det.

Et stigende antal bureauer og personlige medlemmer melder sig ind i Creative Club, der er nyt samlingspunkt for bureaubranchen. Her fortæller fire nye medlemmer, hvorfor de har meldt sig ind.

Af Pia Osbæck

I år blev Creative Club sat i verden for at skabe et sted, hvor kreative danske bureauer kan mødes med hinanden samtidig med, at de får inspiration og ny viden.

Siden starten af marts 2019 er medlemsskaren af bureauer vokset med 39 procent samtidig med, at et stort antal personlige bureaumedlemmer har meldt sig ind.

Flere end 260 deltagere har været med på de 15 arrangementer og kurser, det er blevet til på de ti måneder, Creative Club har været i gang.

Over hele landet har det fået kreative fra både større og mindre bureauer til at melde sig ind. En af dem er Anders Pape, der er kreativ direktør på digitalbureauet Adapt.

”Det, der trickede mig, er Creative Clubs events, som ser enorm spændende ud. Jeg var bl.a. med til Multiplicity med Foilco, og det var meget inspirerende. Og så tiltrækker det mig at være med i et netværk for kreative folk”, siger kreativ direktør Anders Pape.

Anders Pape, kreativ direktør hos Adapt

Adapt er på 20 år vokset til godt 140 ansatte, hvoraf de 70 sidder i København og resten opholder sig i datterbureauerne, som ligger i Barcelona, Boston, Berlin, Kaunas og Vilnius. Og bureauet søger endnu flere medarbejdere, især specialister.

Anders Pape deltog i et trend-seminar med Creative Club i oktober sammen med to kreative kolleger, Jeff Kristiansen og Mette Gry, og efterfølgende er alle tre meldt ind i Creative Club. Anders Pape går med overvejelser om, at enten hele den kreative afdeling eller hele bureauet i Danmark skal melde sig ind i klubben.

Mette Gry, senior designer hos Adapt

”Nu er vi i første omgang en senior designer, en art director og mig selv som kreativ direktør, der har meldt os ind. Men vi har også flere art directors, tekstforfattere og fotografer, og det kan bestemt også være relevant for dem. Nu tjekker vi tre det lige ud først og ser, hvad vi får ud af det”, siger Anders Pape, der sidder med i Adapts ledelsesgruppe.

Og netop det, at Anders Pape er med i ledelsen, har også haft en betydning for hans indmeldelse, fortæller han:

”Der er også ledelsesmæssige arrangementer i Creative Club, som er interessante for mig, så det er blandingen af inspiration i de kreative events og inputs til mit daglige arbejde med strategi/ledelse/prissætning osv., der gør det særligt interessant at være medlem, og så selvfølgelig tapas, rødvin og networking med ligesindede”, smiler Anders Pape.

Et spadestik dybere
For Jeff Kristiansen, art director hos Adapt, er det især niveauet på arrangementerne, der har betydet noget for hans indmeldelse.

”Jeg sad og kiggede på jeres udbud af arrangementer sammen med Anders, da vi besluttede at melde os ind. Og jeg føler, at det, Creative Club tilbyder, taler til mig. Jeg synes, at det, der bliver tilbudt i andre sammenhænge, kan have en tendens til at tale til laveste fællesnævner, hvor Creative Clubs arrangementer favner lige tilpas og er meget relevante for mig”.

Jeff Kristiansen, art director hos Adapt

Og selvom det er vigtigt for branchen at uddele awards, vil Jeff Kristiansen hos Creative Club gerne få mulighed for at blive udfordret fagligt.

”Det er fint at fejre hinandens succeser, men det er også vigtigt, at vi går et spadestik dybere for, hvad det var, der skabte en succes. Og med Creative Club håber jeg, at vi kan få indsigt i, hvordan man er nået frem til den endelige løsning, mere end blot at se den overordnede præsentation af en case”.

Det kreative miljø
Et bureau, der – i hvert fald ikke endnu – har lige så mange ansatte som Adapt, er Beruf. Bureauet, der har eksisteret siden 2011, har 13 ansatte og arbejder med kunder som CBS, Aller og Haldor Topsøe, og det er især inden for Google Ads, Facebook og Google Analytics, at Beruf har sine kompetencer.

For Henrik Sporh Christiansen, der er partner og CEO, har det især været det kreative miljø, der har trukket ham til som medlem af Creative Club.

”Vi arbejder med onlineannoncering og ikke så meget med det kreative, så jeg vil rigtig gerne blive inspireret af kreative fra andre bureauer. Og så kender jeg nogle af dem, jeg har mødt til arrangementerne, og det er en god anledning til lige at få hilst og snakket, som man ellers ikke gør i en travl hverdag”, siger han og tilføjer:

”Jeg var med til kickoff-mødet her i efteråret, og jeg kunne se potentialet i at mødes med de andre, der mødte op, og arrangementet var meget professionelt lavet ,og det giver en god basis for de videre arrangementer”.

Henrik Sporh Christiansen, partner hos Beruf

Henrik Sporh Christiansen overvejer ligesom Anders Pape at melde flere af sine medarbejdere ind i Creative Club.

”Det er jo ikke dyrt. Selvom jeg kun skulle komme til nogle få arrangementer, er det godt givet ud. Og måske melder vi en eller to mere ind. Fx de kundeansvarlige som på den måde kan få udvidet deres netværk. Vi har brug for nogle samarbejdspartnere indimellem, som vi kan stole på og henvise kunderne til, hvis de har nogle opgaver, vi ikke kan løse”.

Allerede nu ser Henrik Sporh Christiansen frem til næste arrangement, som er et gå-hjem møde med Henrik Jensen, der har en Ph.d. i innovation af forretningsmodeller indenfor medier og bureauer.

”Det glæder jeg mig til, for jeg har tidligere været til et arrangement med ham”.

Henrik Sporh hentyder til gå-hjem-mødet: Få en højere pris, hvor Henrik Jensen vil introducere fire byggeklodser til, hvordan et bureau kan realisere en højere timepris.

Læs mere her hvis du overvejer at melde enkeltpersoner eller hele bureauet ind i Creative Club.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM