Cc Event Vinderbureauer 1200X800px

27/03/2019

Det gode bureau er som et rockband

Et succesfuldt bureau har en ledelse, der minder lidt om et rockband.

Et succesfuldt bureau har en ledelse, der minder lidt om et rockband. Det er en af konklusionerne fra Henrik Jensen, der netop har forsvaret sin ph.d. i spørgsmålet: ’Hvad kendetegner de succesfulde bureauer i Danmark’?

 

Hvad mener du med, at et godt bureau er som et rockband?

»Ordet rockband betyder, at du har en ledergruppe med medlemmer, som supplerer og komplimenterer hinanden. Et rockband har en guitarist, en trommeslager og en forsanger, og der er en masse spændinger mellem dem, men det fungerer alligevel, når de spiller sammen. Og jo mere de spiller sammen – eller arbejder med kunderne – jo bedre bliver de internt. De finder deres indre klang.

Kan man ikke sige det om alle ledergrupper – også dem der ikke får succes?

»Nej, for der er en del, der vælger en ledelse, hvor medlemmerne ligner hinanden for meget, og så bliver dynamikkerne nogle andre. Et gammelt mundheld siger, at du skal ansætte nogen, der er dygtigere end dig selv og som i øvrigt er uenig med dig. Det er nok ikke helt forkert, men det kræver mod.«

Du taler også om, at succesfulde bureauer har et pindsvinekoncept, hvad betyder det?

»Det er bureauets kernefortælling. Som bureau skal du være knivskarp på din positionering og din segmentering. Altså, hvad laver du, og hvem laver du det for? Der er alt for mange, der breder sig ud over for meget. Undersøgelsen viste, at det fokuserede bureau altid vil vinde over full service-burauet.

Navnet pindsvinekoncept har jeg stjålet fra Jim Collins’ bog ’From Good to Great’, og det henviser til, at et pindsvin kun har en strategi for at overleve, nemlig at rulle sig sammen. Og det er meget effektivt.«

Hvad kendetegner ellers de mest succesfulde bureauer?

»De har fokus på det, jeg kalder en tredobbelt bundlinje. Det handler egentlig om, at der er en sammenhæng mellem glade og tilfredse medarbejdere, glade og tilfredse kunder og en god bundlinje. Det blev meget tydeligt for os, at de bureauer, der har succes, gjorde mere ud af medarbejder- og kundetilfredshed, end de gjorde ud af den økonomiske bundlinje. Hvis medarbejderne er glade, så leverer de bedre, og hvis kunderne er tilfredse med dig, så er det let at sende en faktura til dem, som de gider at betale.«

11. april kan du høre Henrik Jensen uddybe sine konklusioner. Det sker i Kolding, det er gratis for medlemmer af Creative Club - og du kan tilmelde dig her.

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af Grakom