Mogens Østergaard På Scenen

18/09/2019

Det er blevet sværere at være bureauleder

Det er dog ikke blevet sværere, hvis man er leder af et digitalt bureau. Læs flere indsigter her fra MyResearch' Trendrapport.

MyResearch' Trendrapport blev præsenteret på et arrangement hos Creative Club i sidste uge. Læs om hvor digitale bureauer adskiller sig, og om hvor PR-bureauer adskiller sig fra de andre bureauer.

Af Pia Osbæck

Det er blevet meget nemmere at være leder af et digitalt bureau.

Det var en af de konklusioner, som direktør for MyResearch, Mogens Østergaard kom med på et arrangement i Creative Club i sidste uge.

Faktisk er det markant, hvor meget de digitale bureaulederes tilkendegivelse adskiller sig fra de andre typer bureauledere.

Er det blevet nemmere eller sværere at være bureauleder i dag sammenlignet med for 2-3 år siden?

Samtidig er det kun bureauledere af digitalbureauer, der er tilfredse med den økonomiske udvikling i 2019, og derfor viser det samlede billede, at bureauledere generelt er mindre tilfredse med udviklingen.

Hvor tilfreds er du alt i alt med bureauets økonomiske udvikling i 2019?

På ét punkt adskiller PR og eventbureauer sig fra de andre bureautyper. De har nemlig som de eneste en forventning om en højere bruttoavance i 2019 i forhold til 2018. Her er forventningerne hos de digitale bureauer status quo, mens den er faldende for de andre bureautyper.

Hvilke forventninger har du til udvikling i bureauets bruttoavance i 2019 i forhold til 2018?

Resultaterne af MyResearch’ Trendrapport lå ikke helt fjernt fra de omkring 20 deltagere til Creative Clubs arrangement.

En deltager nævnte, at det i hvert fald er blevet anderledes at være bureauleder, og en anden nævnte, at især rekruttering af medarbejdere har gjort det sværere at være bureauleder.

Svært at finde de rette medarbejdere
Det er da også omkring 40 procent af bureauerne, der har svært ved at finde medarbejdere med de rette kompetencer.

Og de kompetencer, man især gerne vil tiltrække, ligger inden for produktudvikling, marketing automation og branded utilities.

Det er måske en af årsagerne til, at bureaulederne forventer en stigning i brugen af freelancere, nemlig fra i dag 9 procent til 13 procent af mandetimerne om et par år.

Gennemsnitlig andel af bureauets mandetimer, der kommer fra freelancere i 2019/om et par år.

Medarbejderne rykker ud hos kunderne
En tendens er i øvrigt, at flere og flere bureauer rykker medarbejdere ud hos kunderne. I dag sidder medarbejderne i ca. 12 procent af timerne ude hos kunderne. Det, mener bureaulederne, vil stige til 17 procent i de kommende år. Her er det især digitalbureauerne, der både nu og fremover bruger denne arbejdsform. Til gengæld vil det største spring ligge hos mediebureauerne.

Gennemsnitlig andel af bureauets timer, der foregår fysisk ude hos kunderne i 2019/ om et par år.

Hør Mogens Østergaard fortælle i nedenstående video, hvilke udfordringer bureaulederne ser som de største, som i øvrigt bliver uddybet i denne artikel.

 

Hvis du kunne tænke dig at høre mere om MyResearch’ Trendrapport og mere om Creative Club, så kom til gratis kickoff tirsdag den 1. oktober kl. 15. Tilmeld dig her.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM