Kristina May Pries 1200X Emballagedagen

11/10/2021

Designer med opråb til emballagebranchen

Danske designbureauer bliver ifølge Kristina May Pries brugt som rådgivende art directors i emballagebranchen.

Det giver ingen mening, hvis vi vil reducere miljøbelastningen, mener hun. Designbureauet skal være med fra starten – for op mod 80 pct. af produktets miljøbelastning bestemmes i designfasen.

Af Pia Osbæck

Innovativ udvikling af emballage eksisterer ikke i Danmark. I hvert fald ikke den type innovation, hvor designbureauer og emballagevirksomheder sammen udvikler fra grunden.

Det slog stifter og CEO i AM Copenhagen, Kristina May Pries fast på konferencen Emballagedagen, der var arrangeret af Emballageforum, som GRAKOM står bag.

Kristina May Pries oplever, at designere først kommer til i slutningen af en designproces, og så er der ikke meget plads til nytænkning.

Hun opfordrede derfor på konferencen til, at emballagevirksomhederne tænker samarbejder med designbureauer ind fra starten af processen.

”Der burde være designere på fra starten af en produktinnovation. Det er der ikke. Det betyder, at det primært er folk, der tænker i, hvad der kan lade sig gøre og hvad der ikke kan lade sig gøre, og som ikke nødvendigvis tænker det hele forfra. Det er et problem, når omkring 80 pct. af et produkts miljøbelastning bestemmes i designfasen.”

Kristina May Pries fortsatte:

”Status er desværre, at de danske designbureauer er rådgivende art directors, som sætter design på kasser eller flasker, og det kan ikke være rigtigt. Det giver ingen mening, at vores kræfter bliver brugt sådan her.”

Det er blevet et endnu tydeligere problem nu, hvor man skal tænke bæredygtighed ind i produktudvikling, fordi det ikke bare er noget, man kan vælge til, men som bør være en præmis fra starten af, mener Kristina May Pries, der også italesatte en anden udfordring i forhold til bæredygtighed.

En af deltagerne kommenterede, at der er nogle produktionsvilkår, som man måske ikke  kan lave om.

Som eksempel på et produkt, der er meget traditionelt, nemlig en årsrapport, som Puma havde lavet markant anderledes, viste hun denne video:

Og så gav hun endnu en opsang til de omkring 70 deltagere på Hotel Severin i Middelfart:

 Der er mange, der innoverer på materialer lige nu. Måske skulle I ryste lidt i bukserne over små startups, der kører med 3000 km i timen, og som har et mindset med, at ting skal ændres. Måske skulle emballagebranchen tænke lidt mere innovativt og lave interne laboratorier eller lade nogle medarbejdere bruge noget af deres tid på udvikling eller måske ligefrem lade dem lave egne startups.”

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM