Steen Rocatis 1200X

10/05/2022

Den fornemmeste opgave er forretnings-forståelse

Nye platforme og krav om hurtig digital vækst udfordrer forretningsforståelsen.

Det mener Steen Rocatis, adm. dir. i Bording Danmark, der deler sine og Bordings største fokusområder.

Af Emil Malte Simonsen

”Jeg mødte for et halvt år siden en, der sagde, at han synes, det var imponerende, at vi har omstillet virksomheden, som vi har – men når man kigger ind i den, så ligner den en rodebutik. Det var positivt ment, men det viser jo bare, at både internt og eksternt er fortællingen fortsat vores største udfordring.”

Sådan lyder det fra Steen Rocatis, der er adm. dir. i Bording Danmark og nyt bestyrelsesmedlem i GRAKOM, som Creative Club er en del af. Udfordringen er dog ikke noget, Bording står alene med, mener han. For i bund og grund handler den om forretningsforståelse – og det er noget, alle i øjeblikket bliver udfordret på.

I Bordings tilfælde er udfordringen med fortællingen opstået i forbindelse med transformationen af forretningen fra en traditionel grafisk virksomhed til en større virksomhed, der har bureauydelser i porteføljen. Konkret er forretningen omstillet fra at være leveringsdygtig kun på produktniveau til i dag at være centreret omkring rådgivning, eksekvering og levering på forskellige platforme. Det giver udfordringer på både de indre og de ydre linjer, fortæller Steen Rocatis.

”Vi har historisk set været en grafisk produktionsvirksomhed med fysiske produkter. I dag laver vi også design, rentegning og digitale ydelser. Når vi snakker brandfortælling og digital markedsføring med folk, der altid har lavet grafiske ydelser, så er det en udfordring. Vi kan begge dele i vores forretning, og sådan skal det fortsat være. Samtidig skal vores kunder vide, hvilke varer vi har på hylderne – for de er jo ikke de samme, som de var for 10, 20 eller for den sags skyld 230 år siden, hvor Bording blev stiftet,” siger han og fortsætter:

”I øjeblikket går det digitale område rasende stærkt, og der er krav om, at man står parat med løsninger til nye platforme og kan rådgive om dem – for ellers er der andre, der løber med kundernes opmærksomhed. Når kunderne på ingen tid skal finde deres fødder på de nye platforme, og vi hurtigt skal være leveringsdygtige på området, så risikerer man at miste forståelsen for forretningen i skyndingen. Det er vores fornemmeste opgave at sikre, at det ikke sker. Vi skal altid eksekvere ud fra kundernes forretning – ikke ud fra, hvad vi lige selv kan.”

Tænk langsigtet, eksekvér kortsigtet
For Bording betyder den hast, markedet udvikler sig med i øjeblikket, at man først og fremmest konstant skal vurdere, hvilke nye kompetencer, man skal have, og hvilke, man skal finde samarbejdspartnere indenfor.

Det har medført udfordringer på rekrutteringsfronten. Af samme grund er ’medarbejdere’ et strategisk fokusområde, der indtager en plads på linje med forretningsudvikling, marked og organisation i Bordings nye 2025-plan.

”Vi har lykkeligvis et meget lille arbejdsløshedsproblem i Danmark i øjeblikket. Det betyder naturligt nok, at det er sværere at rekruttere de rigtige mennesker. Bl.a. derfor er medarbejdere et fokusområde, der er røget længere op på listen. Vi har sat en masse ting i gang for at gøre os mere attraktive. Det forsøgte vi faktisk at gøre allerede i slutningen af 2019 og starten af 2020, men det kunne ikke føres igennem, når alle var sendt hjem, da medarbejderne skulle involveres. Det kan vi så gøre nu.”

Den nye strategiplan bliver lanceret senere på året, og indebærer bl.a., at Bording går ud med en ny fortælling om sig selv. Hvad den præcist er, vil Steen Rocatis ikke løfte på sløret for endnu.

”Jeg plejer at sige, at man skal tænke langsigtet, men skal kunne eksekvere kortsigtet. Der skal forståelsen af forretningen strække sig lidt længere end tre måneder. Når jeg slår på tromme for fordybelse og forretningsforståelse, så er det ikke, fordi jeg mener, at tempoet skal ned. Slet ikke. Men samtidig med, at vi markedsfører med fuld power på alle kanaler, så skal vi sørge for, at der er nogle, der sidder med øjnene rettet mod kundernes forretning. Den hastige udvikling stiller til gengæld nye krav til, at vi er klar til at korrigere den forkromede plan – for der kommer selvfølgelig til at ske ting, vi ikke kan forudse.”

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM