Kalender CMO 40 Måneder 1200X

03/05/2021

CMO’en holder 40 måneder

Coronapandemien har været hård mod marketingcheferne.

En amerikansk undersøgelse viser flere udskiftninger på posten hos de største annoncører, hvilket får den gennemsnitlige ansættelsesperiode for CMO'er til at være 40 måneder. 

Af Emil Malte Simonsen

En undersøgelse blandt 100 af de største amerikanske annoncører på viser, at CMO’er gennemsnitligt sidder 40 måneder på deres post. Det tal har ikke været mindre siden 2009, rapporterer ledelsesrådgivningsvirksomheden Spencer Stuart, der foretager undersøgelsen årligt. Før 2009 var tallet dog væsentligt lavere, og var i perioden 2004-2006 under 24 måneder.

Graf fra Spencer Stuarts 2019-undersøgelse

Tallet står i skarp kontrast til CEO’erne fra de samme virksomheder. De sidder gennemsnitligt 80 måneder i direktørstolen. Et andet ekstremt tal, men med omvendt fortegn. Og det er faktisk overraskende, mener Greg Welch, der er head of marketing, sales and communications hos Spencer Stuart. De to roller plejer at flugte mere med hinanden.

Til Marketingweek siger Greg Welch, at pandemien bestemt er en afgørende faktor ift. den kortere ansættelsesperiode blandt CMO’erne. På mange ledelsesgange har marketingchefen været den knap, der blev drejet på, da man skulle imødekomme forandringerne i markedet.

Flere førstegangschefer
Det viser sig især i valget af kandidater, der det seneste år oftest er blevet fundet blandt egne rækker. 63 % af de virksomheder, der har skiftet ud på CMO-posten i 2020, har forfremmet interne kandidat. Antallet af nye marketingchefer, der ikke har været marketingchefer før, var derfor også ekstremt højt. Hele 84 % af de internt ansatte CMO’er havde ikke været i en tilsvarende stilling før.

Greg Welch tilskriver udsigten til virtuel onboarding en stor del af æren for dén udvikling.

”Onboarding af en leder er en udfordring i et virtuelt miljø, men det gør sig særligt gældende for førstegangscheferne. Derfor har folkene på ledelsesgangene prioriteret kandidater med erfaring fra virksomheden, så de har forståelse for forretningen og marketingudfordringerne fra dag ét, og derfor kan ramme jorden løbende i den nye rolle.”

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM