Londontur 1600

20/03/2020

Bureauledertur til London

I begyndelsen af marts var en gruppe bureauledere med Creative Club i London. Det var en inspirerende tur med masser af input fra en række vidt forskellige bureauer. Læs her, hvilke bureauer, vi besøgte, og hvad vi blev inspireret med.

Den 8. marts tog 11 bureauledere og medarbejdere fra Creative Club til London for at blive inspireret af bureauer i kreativitetens højborg. London er kendetegnet ved at have nogle af de største brands på markedet, og dermed er de store og dygtigste bureauer også til stede. Og så bruges London ofte som testmarked for Europa, inden store kampagner rulles ud.

Af Michael Brochmann Nielsen, medlemschef i Creative Club

Deltagerne i turen var fra mindre og mellemstore bureauer, så formålet var ikke kun at besøge de største og de bedste, men også at finde bureauer, der ligner de danske for at få deres input til de udfordringer, der er på reklamemarkedet, og hvordan de ser på de aktuelle trends.

I alt var der afsat møder med seks bureauer, en brancheforening og en medieplatform. 

Mads Læsø, mediechef hos OMI, var en af deltagerne i turen. Han fortæller begejstret: 

“Det var en sindssyg interessant branche at besøge. Vi er jo egentligt selv en del af den, men kender den ikke helt, da det er bureauer, der er internationale og måske er to meter længere fremme i skoene end os selv herhjemme i Danmark. Vi besøgte kun modne virksomheder, der havde defineret sig selv og var selektive i deres kundevalg. De vidste hvilke processer, der var de rigtige og hvordan de tjente flere penge – alt i mens flere havde en arbejdsuge på fire dage.”     

Corona lurede i horisonten
Da gruppen tog af sted, var Corona-smitten i sin vorden, og i England var der ikke stor opmærksomhed på problemet. Fodboldkampe blev afholdt med fuldt tilskuertal, pubberne var åbne som sædvanligt, og hist og her var der sat håndsprit op. Det første møde, vi skulle have med Mother, blev dog erstattet af et videomøde.

Ikoniske kampagner og design
Det er aldrig det samme at få præsenteret en virksomhed via Zoom, men vi fik et indblik i nogle af de ikoniske kampagner, Mother har lavet. Bl.a. for IKEA, KFC og Greenpeace. 

Mothers kampagner er kendetegnede ved at gå mod strømmen. For KFC’s lavede de en kampagne, som slog på og offentliggjorde de kritikpunkter, der var på SoMe af deres pommes fritter, og viste med produktændringer, at de tog kritikken til sig. 

Mother har 23 år på bagen, er stadig uafhængigt, har mere end 500 ansatte og  afdelinger i New York og Shanghai. De er gennem årene blevet kåret flere gange som Englands bedste og mest kreative bureau. Vi fik indblik i deres briefing sessions og den måde, de arbejder med deres kreative teams.

IDEO er et andet ikonisk designbureau, som bl.a. designede den første Apple mus og arbejder for de allerstørste internationale brands. 

Vi mødte deres danske designdirektør Karoline K, som fortalte om deres processer, og hvordan de arbejder med at afdække udfordringerne ved en given opgave ved feltstudier, analyser og involvering af mange typer af kompetencer. 

Det betyder, at de designløsninger, de præsenterer, er fuldstændigt indarbejdet i forholdet til interaktivitet, kommunikation og grafisk design. IDEO anser sig mere som et konsulenthus, som McKinsey, men med fokus på design.  

Hos IDEO

IDEOs arbejdsmetode med megen tværfaglig research gør, at projekterne som oftest bliver dyre og omfattende, og derfor er deres kunder også de helt store virksomheder. 

De nedsætter typisk en taskforce bestående af tre-fire personer med forskellige kompetencer, som arbejder på en opgave. En designer arbejder udelukkende på én opgave ad gangen for at kunne bevare fokus. 

IDEO har 60 ansatte i London og et værksted, der kan lave prototyper og modeller af design –  for som Karoline sagde, så er det vigtigt, at kunden også har noget fysisk at forholde sig til. 

Partnerskab mellem kunde og bureau
Endnu en fra OMI deltog i London-turen. Det er Emmy Håpnes, der er produktionschef. Hun synes især besøgene hos Mother og IDEO var interessante. Hun fortæller: 

“Jeg bed specielt mærke i, hvordan Mother og IDEO integrerer sig med sine kunder. De tænkte ikke så meget i den klassiske bureau-kunde struktur, men så det i stedet som et partnerskab mellem kunden og bureauet. Kunderne køber ikke bare ind på et produkt, men også på en kreativ process – noget der resulterer i nogle meget spændende og stærke resultater, da man har vidensdeling og dialog med kunderne hele vejen igennem.”

Viden og rådgivning
Når bureauerne har brug for rådgivning og viden om deres forretning, medarbejdere og markedsudvikling, tager de fat i IPA. Det er den engelske pendant til Creative Club om end noget større med mere end 300 medlemmer. 

Formålet med IPA er at samle branchen, gøre medlemsvirksomhederne mere rentable og effektive, skabe vækst og værdi samt tiltrække de bedste og mest talentfulde medarbejdere. 

Det sker i tæt samarbejde med medlemmerne, via udvalg og komiteer, som bistår IPA med at tilbyde og fokusere på de rigtige ydelser. IPA’s 300 bureaumedlemmer står for 85 % af medieomsætningen i England.

Det er et kvalitetsstempel at være medlem af IPA, da der er en optagelsesprocedure, som stiller krav til bruttofortjeneste, virksomhedsalder, kompetencer og effektivitet. 

IPA understøtter sine medlemmer i dette via best practice guides, uddannelsesprogrammer og kurser, effektivitets-awards og -akkrediteringer. 

Knap 25.000 har deltaget i IPA’s uddannelsesprogrammer på verdensplan. Deres nyeste tiltag Effektivitets Akkreditering skal sikre, at mindre bureauer, som ikke har ressourcer til at deltage i awards, kan opnå et certifikat, som viser, at de kan udarbejde kampagner, der skaber effekt hos deres kunder.

Europas største platform for marketingnyheder
The Drum er Europas største platform for marketingnyheder og -analyser og er hovedsaligt baseret på deres website. Det er her, marketingsamfundet finder nyt om kampagner, bureauer og kunder. Udgangspunktet er, at en omtale skal have global interesse, have en signifikant relevans og gerne kan suppleres med dybdeanalyser. 

Deltagerne på besøg hos The Drum

The Drum udgiver også et trykt magasin, hvor der dykkes ned i konkrete temaer. Derudover har de også den meget anerkendte The Drum Award, som uddeles til bureauer i en række kategorier. 

Der udsendes også dagligt nyhedsbreve, som det kan anbefales at abonnere på, hvis man vil opdateres på, hvad der sker på den globale marketingfront.

Specialbureauer med kant 
Et af formålene med at tale med engelske bureauer var at få indblik i, hvad der venter os i Danmark, når nogle af de store aktører ruller ind. 

Vi fik et indblik i, hvad Amazon betyder for både brands og bureauer, da Optimizon viste, hvordan de arbejder med optimering, strømlining og styring af deres kunders brand og produkter på Amazons platform. 

En stor del af udfordringen ved Amazon er, i modsætning til traditionelle medieplatforme, at bevare kontrollen over sit brand, fordi så mange forhandlere og tredjeparter er til stede på Amazon.  De har ikke alle lige gode og brandtro præsentationer af produkterne. 

Derfor tilbyder Optimizon at bistå kunder med at få præsenteret deres produkter bedst muligt, under de betingelser Amazon stiller op. Amazon er meget tunge at komme i dialog med, hvorfor et godt kendskab til storefront, paid media og indholdsgenerering er essentielt.

Gamle hippier hos Media Bounty
Media Bounty er et social media bureau med ca. 20 ansatte og tre The Drum Awards på hylden. De to stiftere betegnede sig som gamle hippier, og de har da også en meget klar CSR-profil. 

Drum Awards hos Media Bounty

Media Bounty har tænkt bæredygtighed ind i alle aktiviteter; støtter World Land Trust med et fast beløb af  omsætningen; giver medarbejderne fri fem dage om året til at udføre velgørenhedsarbejde; og har meget klare holdninger til, hvilke kunder de vil tage ind. Kunderne skal leve op til Media Bountys etiske kodeks. 

Media Bounty har ligesom Mother skubbet til måden at gribe kampagner an på, og har bl.a. lavet en kampagne for Bodyform (Libresse), som vender rundt på det meget tabubelagte ved at bløde under menstruation samt adressere og udfordre tabuerne.

Flere af deltagernen var begejstrede efter deres besøg hos Media Bounty. Bl.a. Emmy Håpnes, som fortæller: 

“Media Bounty er et relativt lille bureau – men nok alligevel det bureau, jeg fandt mest inspirerende. De har en stærk social profil, og jeg synes især det er interessant, hvordan de bruger deres sociale profil til at differentiere sig selv på markedet. Det var inspirerende at se og opleve, at man kan have en god forretning, samtidig med at man gør noget godt for verden.”

Netop Media Bounty var der, hvor Mads Læsø tog mest med hjem. Han siger:

“De har samme størrelse som os – men er alligevel noget længere i deres rejse. De har defineret, hvordan de arbejder bedst og samtidig er mest glade. På OMI er vi selv i en proces, hvor vi er i gang med at finde ud af, hvordan vi kan gøre nogle ting anderledes. Derfor var det oplagt at besøge Media Bounty og i det hele taget deltage i turen. Programmet var nemlig struktureret på en måde, så man kunne tage nogle helt konkrete værktøjer og indsigter med hjem og arbejde videre på dem.”

Modo 25s platform til digitale medier
Modo 25 er et digitalt marketingbureau, som hjælper kunder med at optimere deres markedsføring på de digitale platforme. 

De er udsprunget af Skyscanners og har udviklet en platform/app, som uddanner kunderne i at vælge den rette kombination af digitale medier. 

Ideen er , at når kunden er oplært i platformen, får Modo 25 et fee af de fremtidige mediekøb, hvis de kan dokumentere en opnået effekt.

Jonny Toze blæste os alle omkuld
På alle møderne fik vi den traditionelle præsentation i form af en Power Point, måske garneret med en rundvisning, men ellers et show med den ene slide efter den anden. 

Den sidste vi mødte, Jonny Toze fra Lab, greb det helt anderledes an. Jonny er en meningsmaskine og entusiasmekraftværk, som blæste os alle omkuld. 

Han talte uden præsentation og med et engagement, som gav masser af stof til eftertanke. Jonny ejer det digitale bureau Lab, som arbejder med at afdække den dybereliggende menneskelige adfærd. I bund og grund er vi ikke så forskellige, når det kommer til det følelsesmæssige niveau, og de arbejder med neuromarketing og eye tracking for at optimere effekten af deres kampagner. Desuden har de indført fire-dages arbejdsuge med relativ stor succes.

Jesper Yde, ejer og art director hos Yde Plus, var høj på indtryk efter turen og fortæller begejstret, at noget af det, han fik mest ud af var den daglige snak på pubben med de andre danske bureauledere: 

“Oplæggene var inspirerende og bureauerne var vilde, men jeg må indrømme, at sparringen og mødet med ligesindede i branchen nok var det mest givende.” 

Han fortsætter: 

“Som ejer at et visuelt kommunikationsbureau tror jeg på, at det er gavnligt og vigtigt at dele ud af ens viden og information. På den måde bliver vi og andre bedre. Men det virker kun, hvis alle gør det. På turen åbnede alle op på kryds og tværs. Vi talte om læringer, løsninger og udfordringer. Vi delte og var åbne. Jeg deltog i turen for at få sparring, nye indtryk og et relevant netværk – og det synes jeg bestemt, at turen levede op til.” 

Efter tre dage med masser af inspiration, sparring og hyggeligt samvær vendte gruppen hjem til en helt ny virkelighed i et Danmark præget af frygten for Coronas virussens betydning for både sundhed og bureauernes fremtid.

Fakta om bureaulederturen til London
Der var 11 deltagere på turen til London, som fandt sted fra den 8.3.-11.3 2020

Der var møder med følgende:

Mother
IPA
Media Bounty
The Drum
Modo 25
Lab
Optimizon
IDEO   

Alle deltagere var medlem af Creative Club

 

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM