
10/10/2022
Bureau med vokseværk:
Går nye veje på talent og personlig udvikling.
Performance marketingbureauet Searchmind har rundet 60 medarbejdere – mere end en tredobling på bare to år. Bureauet er født på en tilgang om at udfordre branchen og går både kreativt og værdibaseret til værks.
Af Peter Engholm, journalist
Searchmind er et performance marketingbureau i Aarhus, stiftet af Anders Bjerre og Brian Ahle i 2016 med en udfordrer-mentalitet, som fortsat gennemsyrer bureauet. Læg dertil en portion kreativitet og en strategi, der fokuserer på kunde- og medarbejdertilfredshed – og som får rekrutteringen til at glide relativt let.
Udfordrer-rollen først:
”Vi kom begge fra større bureauer, og vores tankegang med Searchmind var at udfordre branchen – dels i form af mere effektivitet, dels ved at kunden ikke er et nummer i rækken,” siger Anders Bjerre.

Anders Bjerre
I er et performance-bureau – deri ligger nærmest et krav om effektivitet og at optimere på promiller …
”Disse promiller kan faktisk ødelægge effektiviteten, hvis man bruger for lang tid på det eller prøver at opfinde den dybe tallerken på ethvert plan. Vi kommer selv fra specialist-feltet, men favner bredt i dag. Vi vil være de bedste til at skabe resultater, så vi skal have en stor og toptrimmet værktøjskasse,” siger Anders Bjerre.
Det kan lyde ligetil at ville skabe resultater …
”Det er det ikke, for vi spænder buen for os selv. Vi binder ikke vores kunder, for samarbejdet eksisterer kun så længe, vi kan levere resultater og løfte niveauet. Vi skal være de bedste til effektivt at udnytte vores kunders budgetter,” siger Anders Bjerre og tilføjer:
”Min medstifter, Brian Ahle, er fra Ringkøbing og opvokset med, at tingene skal kunne svare sig. Det er blandt hovedårsagerne til vores stræben efter high performance – både for vores kunder og os selv.”
En del tyder på, at både tilgangen og eksekveringerne vækker resonans: Searchmind rundede for nylig 60 medarbejdere. Det er en fordobling i forhold til sidste år og en tredobling i forhold til forrige år. Og med størrelsen er også fulgt øgede krav på et andet felt; ledelse.
”Vi har skullet omstille os fra at være specialister til at være ledere. Et performancebureau handler om mennesker, og jo bedre vi er ved vores medarbejdere, des bedre er de ved deres kunder. Den største trussel er i den forbindelse faktisk os ledere – hvis vi ikke formår at få alle til at udnytte deres potentiale – også det potentiale, de måske ikke er klar over, at de har.
Et bureau, hvor både medarbejdere og kunder holder meget af at være, er i sidste ende formålet med Searchmind. Og i øvrigt også en måde at udfordre branchen på. Anders Bjerre siger:
”Vi har stort fokus på, at enhver medarbejder i Searchmind – uanset position – føler, at vedkommende kan udvikle sig fagligt og personligt. Det gør vi bl.a.via jævnlige pitstops og udviklingsplaner, som de enkelte medarbejdere selv har defineret. Læg dertil en profilanalyse, som vi ikke kun bruger ved rekruttering, men også i det daglige, fordi samarbejdet bliver stærkere, når vi kender hinandens styrker og svagheder. Og via begrebet High Performance Teams søger vi at bruge hele hjernen i vores arbejde – ved at aktivere hinandens styrker frem for at dække over svagheder.”
I er vokset i en tid, hvor bureauer har problemer med at rekruttere. Hvordan gør I det?
”Vi har længe investeret i praktikanter og er tre år i træk blevet nomineret til Østjyllands bedste praktikvirksomhed og vandt sidste år juryens specialpris. Hvis talenterne har den rigtige attitude og nysgerrighed, så klæder vi dem fagligt på – og giver dem ansvar fra dag 1,” siger Anders Bjerre og tilføjer:
”Både Brian og jeg er selv tidligere praktikanter. Både vores COO og CTO har endda har været praktikant hos Searchmind.”
Apropos rekruttering og jobsamtaler: Hvor ser I jer selv om fem år?
”Vi har levet både stille og godt, men vi vil gerne være mere profileret som bureau. Vi har vokset og overvejede et kontor i København, men så fik vi mulighed for at lægge 500 kvm til vores Aarhus-kontor. Så nu går der nok noget tid, før vi skal andre steder hen.”
Searchmind er medlem af Creative Club, hvor du også sidder i bestyrelsen. Hvad skyldes det?
”Et ønske om at nedbryde fordommen om, at kreativitet og performance er hinandens modparter. Vi lægger meget kreativitet i vores arbejde, og vores bedste løsninger er de kreative. Og vi har netop oprustet kreativt med en ny afdeling, der producerer billed- og videomateriale,” siger Anders Bjerre og peger på yderligere en måde at anskue kreativiteten på:
”Vores kunder er blandt Danmarks største ecommerce-aktører, og de insourcer og skærer ned på antallet af deres bureau-samarbejdspartnere. Her handler kreativitet også om at cementere samarbejdet. Vi vil have kompetencerne – ikke kun strategisk og forretningsudviklende – til at være et leadbureau.”
Kort om bureauet
Navn: Searchmind
Bureautype: Performance marketingbureau
Stiftet: 4. januar 2016
Partnere: Anders Bjerre (CEO og stifter), Brian Ahle (stifter), Nicolai Damgaard
(COO) og Kasper Kolaski (CPO).
Ansatte: 60 i 2022
Kunder: Bl.a. Flowr, JBS, Intersport, Elsalg, Rains, Pomp de Lux og BR
I øvrigt: Kåret som succesvirksomhed af BDO, nomineret som Årets Ejerleder af Nykredit og Entrepreneur of the year af EY
Artiklen blev først publiceret i Creative Clubs medlemsblad: Kommunikationsindustrien
Relaterede artikler



Er du blevet
Nysgerrig?
Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.
En del af GRAKOM