1 Vulkanbureau

07/03/2019

Kreativt bureau i mobil verdenselite

Vulkan Bureau har gjort sig bemærket internationalt og herhjemme i danske kølediske.

Af Lars Hedegaard Pedersen

I en tid, hvor mennesker bliver mere og mere mobile, risikerer virksomheder at stå mere og mere stille.

Det er på den baggrund, at aarhusianske Vulkan Bureau har valgt at tage egen medicin. Bureauet har nemlig gjort sig særligt bemærket ved at kunne levere markedets måske hurtigste og friktionsfri brand-oplevelse på mobilen, hvilket har kastet flere internationale awards af sig inden for mobil-området, hvor bureauets eget site i sidste uge erobrede en prestigefyldt tredjeplads som Mobile Site of the Year ved Awwwards årlige prisuddeling.

De eftertragtede Awwwards Annual Awards-statuetter.

De eftertragtede Awwwards Annual Awards-statuetter.

På vejen til finalen havde sitet allerede gjort sig bemærket ved at være det site, der på daværende tidspunkt havde modtaget en Mobile Excellence Award med højeste score nogensinde i Mobile Excellence-kategorien, og efterfølgende blev kåret til Mobile Site of the Week.

Forud har bureauet desuden vakt opmærksomhed med løsninger for møbelproducenten Kebe og særligt audiobrandet Kreafunk, som sidste år blev nomineret til Mobile Site of the Year.

Mere end bare mobil

Vulkan Bureau har med andre ord fundet en fornuftig balance mellem at skabe en visuelt appellerende brand-platform og en teknisk relevant løsning, selvom bureauet på ingen måde ønsker at blive sat i bås som rendyrket digitalbureau.

Partner i Vulkan Bureau, Tom Nielsen forklarer, at bureauet vil opfattes som forkyndere af branding som en disciplin, der skal slå igennem på alle platforme.

- Det giver ikke længere mening at give noget et prædikat som digitalt. Digital er i dag en selvfølge. Vores styrke ligger først og fremmest i, at vi tager udgangspunkt i, hvad der er vigtigst for brandet at kommunikere - hvordan value proposition, skal optræde visuelt og tekstmæssigt på forskellige platforme.

- Det er dog i den forbindelse vigtigt at understrege, at det bestemt ikke er uvæsentligt at kunne forstå de digitale platforme, så brandet også får lov til at leve et digitalt liv - ikke mindst på mobilen. Mange glemmer i forbifarten at få afdækket, hvilken oplevelse en digital platform skal levere og efterlade i kundernes bevidsthed, fastslår Tom Nielsen og påpeger, at det først og fremmest handler om kommunikation frem for teknologi.

Fødevarer og dansk design

Han fremhæver i den forbindelse, at Vulkan Bureau netop har positioneret sig lige så stærkt inden for branding af design og fødevarer som digital branding, hvor bureauet har udviklet strategi og designløsninger  for eksempelvis den folkekære Hoptimist og fødevarevirksomheder som De Danske Gærfabrikker og Jeka Group.

Vulkan Bureau står blandt andet bag strategi og designløsninger for Hoptimist.

Vulkan Bureau står blandt andet bag strategi og designløsninger for Hoptimist.

For Jeka Group har bureauet stået for at rebrande fødevarerproducentens fire produktserier, Havet’s, Cimbric, Jeka Fish og Nordisk Krabbe Kompagni, hvor Business Development Manager hos Jeka Group, Lasse Kristensen tilskriver bureauet en stor del af æren for, at producentens Havet’s-sortimentet i dag forhandles i hele Coop-kæden, som tæller både Kvickly, Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Fakta.

- Med nyt navn, tekster i øjenhøjde og appetitlige billeder har vi sammen skabt et brand, som i højere grad appellerer til forbrugerne, lyder det fra Lasse Kristensen og uddyber:

- Vi havde egentlig regnet med at skulle rebrande et af vores eksisterende brands til dagligvarehandlen, men Vulkan Bureau løftede opgaven til helt nye dimensioner, så vi i dag står med et brand, som fremstår moderne, lækkert og vedkommende.

Relanceringen af 'Havet's' har fået en meget positiv modtagelse.

Relanceringen af 'Havet's' har fået en meget positiv modtagelse.

Fra bureauets side ligger der forud for det hele, en grundig research af hele værdikæden.

- Vores løsning er baseret på forståelse af hele værdikæden. Hvad kan brandet levere, hvilke behov har forbrugerne – og hvad ønsker kæderne? Gennem workshops med forbrugere og nøglemedarbejdere hos producenten erhvervede vi en dyb indsigt, som vi helt grundlæggende mener er nødvendig for at kunne udføre hele det videre arbejde, forklarer Tom Nielsen.

Fokus på hele værdikæden

- Vi har givet brandet et simpelt og ærligt navn, som passer til den overordnede strategi, nemlig at skabe sunde, bæredygtige og velsmagende convenience-fødevarer, som tiltaler og inspirerer forbrugeren. Og så er der lagt en rød tråd, som skiller sig ud både visuelt og tekstlig. Det gør det nemt at skabe nye produktlinjer fremadrettet, tilføjer han.

Den nye identitet demonstrerede allerede sin styrke efter fire måneder, hvor de første produkter lå klar i køledisken hos udvalgte Coop-butikker, som året efter førte til en udvidelse af aftalen med Coop til at omfatte hele den resterende del af kæden.

Den positive modtagelse af Havet’s har givet Jeka Group blod på tanden og ambitioner om yderligere forretningstilvækst.

- Vi kan mærke at arbejdet og successen med Havet’s har smittet positivt af på hele Jeka Group-koncernen. Vi oplever, at andre detailkæder viser stigende interesse for vores produkter og sortiment på tværs af vores andre brands, slutter Lasse Kristensen.

 

Kort om Vulkan Bureau:

Vulkan Bureau er stiftet af de fire partnere, Tom Nielsen, Peter Laursen, Mathias Valentin og Mads Katholm, som tidligere har trådt deres sko hos anerkendte bureauer, der bl.a. tæller prominente navne som AKQA og Heyday. Blandt bureauets loyale kunder finder man brands som Hoptimist, Friis & Moltke, Kebe, Kreafunk, De Danske Gærfabrikker og Jeka Group, der står bag fødevarebrands som Havet’s og Nordisk Krabbe Kompagni.

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af Grakom