Insourcing 2

20/08/2019

Insourcing er en fordel for bureauerne

Bureauer skal ikke frygte, at kunderne selv overtager flere opgaver. Tværtimod. Insourcing kan være godt for bureaubranchen.

Insourcing er godt for bureaubranchen. Det mener tre bureauledere og en ekspert. Men det kræver, at bureauerne bliver dygtige til konsulentydelser.

Af Pia Osbæck

Selvom bureauerne mister nogle opgaver, når kunderne insourcer, giver det grobund for et tættere samarbejde og et fokus på kreativitet, som er bureauernes spidskompetence. Men også et større fokus på strategi og rådgivning, som i sidste ende kan betyde en større omsætning.

Derfor skal bureauerne omfavne insourcing, mener Klavs Valskov, CCO og partner hos Frankly.

”Det er super positivt, når brands opruster inden for marketing og kommunikation. Det kommer til at afføde behov for rådgivning, idegenerering og konceptudvikling. Og jo mere kunderne insourcer, jo større forståelse får de også for det, vi til daglig går og laver.”

Ejer og direktør i Fingerspitz, Anna Aaagaard, er enig i, at insourcing af bureauopgaver er positivt for bureauerne:

”Fordelen ved kundernes insourcing er, at vi kan bevæge os længere over i konsulentdelen, hvor vi som bureau kan rådgive, og det er en ydelse, vi kan tage en højere pris for. Priserne på de traditionelle reklamebureauopgaver er meget pressede, og nogle tilbyder dem endda gratis. Så insourcing er bestemt ikke en ulempe for bureaubranchen.”

Fra timepriser til værdibaseret prissætning

Henrik Jensen, tidligere topchef i Dentsu Aegis Network, som for nyligt har afsluttet en ph.d. inden for ‘Business model innovation’ og har forsket i værdibaseret prissætning inden for bureaubranchen, bakker de to bureauledere op.

”Insourcing af opgaver betyder, at markedsførerne har behov for særlige spidskompetencer fra bureauerne. Det giver en tættere integration mellem bureau og kunde. Det betyder også, at bureauerne skal blive dygtigere til at sælge rådgivningsydelser. Når de leverer konsulentydelser går de fra timepriser til værdibaseret prissætning, og det giver en bedre indtjening.”

Digitaliseringen har ændret forholdet mellem bureau og kunde

Henrik Jensen påpeger samtidig, at insourcing og outsourcing foregår i bølger i takt med ny teknologi.

”F.eks. i 2007 da Facebook kom, outsourcede virksomhederne community management-opgaverne til bureauerne, og efter nogle år tog de dem selv ind. Det samme skete nogle år tidligere med Google Adwords. Når der kommer en ny teknologi, man skal forholde sig til, outsourcer markedsførerne først, for senere at insource igen.”

Bureauchef i Cool Gray, Allan Rasmussen mener, at det netop er teknologien bag digitaliseringen, der har haft den største indflydelse for en ændring i forholdet mellem kunde og bureau, og på en positiv måde.

”Med digitaliseringen har virksomhederne fået mulighed for at få ejerskab over egne data og kunderejsen. Og det kan jeg godt forstå, at de gerne vil have. Men de er også villige til at udveksle erfaringer, og det skaber en tættere relation mellem bureau og kunde,” siger bureauchef i Cool Gray, Allan Rasmussen.

Virksomhedernes udfordring er at tiltrække de rigtige medarbejdere

Mens insourcing betyder, at bureauernes udfordring er at dygtiggøre sig inden for rådgivning, har virksomhederne en udfordring i at tiltrække og fastholde kreative medarbejdere.

”Virksomhederne kan ansætte medarbejdere med bureaukompetencer, men de får ikke det faglige miljø, der er på bureauer, hvor der f.eks. er flere AD’ere ansat, der kan sparre med hinanden,” siger Anna Aaagaard.

En løsning kan være, at bureauerne går ind og udlåner medarbejdere i perioder. En løsning som nogle mediebureauer har taget til sig. Men som Henrik Jensen påpegede, går det både den ene og anden vej.

Det mener Cool Grays Allan Rasmussen også:

”Jeg oplever i hvert fald, at hverdagen indhenter kunderne i en travl hverdag, og så kommer de tilbage med opgaver, de selv ville løse, og der har vi jo styrken med at have specialister ansat på flere forskellige områder."

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM