Annette Bach OTW 1200X

10/11/2020

Hjertet banker på ny for den stærke fortælling hos OTW

I OTW tror man på, at reel værdi skabes gennem stærke fortællinger.

En opdateret kernefortælling og en redaktionel profil skal positionere OTW som bureauet, der forstår at skabe netop det.

Af Emil Malte Simonsen

Det Aller-ejede bureau OTW (Off The Wall) har for nyligt opdateret sin kernefortælling: OTW bygger stærke fortællinger der tiltrækker, begejstrer og engagerer. For sådan skaber man reel værdi for sine kunder, lyder ræsonnementet.

Tanken bag den opdaterede kernefortælling er, at virksomheder i dag skal have noget på hjertet. Der er ikke brug for flere budskaber, men bedre kommunikation. Vi mangler ikke flere kanaler, men stærkere fortællinger, mener CEO i OTW, Annette Bach.

Ønsket er at positionere sig som et bureau, der differentierer sig ved en særlig redaktionel profil med forståelse for at skabe fortællinger, der er værd at lytte til, fordi de inspirerer, samler eller giver stof til eftertanke.

”Vi har altid haft fokus på den gode historie, og har i mange år hjulpet virksomheder og organisationer med at skabe stærke fortællinger, fængende koncepter og kreative kampagner. Vi har opdateret vores fortælling, for at stille skarpt på det vi tror på, og det vi gerne vil løse for vores kunder – nemlig at skabe godt indhold, som folk gider bruge tid på,” siger hun, og uddyber:

”I det mediebillede, vi har i dag, har virksomhederne et større behov for at kommunikere via egne kanaler. Vi hjælper dem ved at sikre, at der er en sammenhæng imellem det, de siger, og det, de gerne vil være. Vi hjælper kort sagt med at omsætte deres strategiske og forretningsmæssige mål til effektivt indhold, som modtagerne har lyst til at opsøge og interagere med.”

Annette Bach fortæller, at bureauet i dag består af designere og visuelle historiefortællere, digitale rådgivere og performance-eksperter, redaktører og kreative indholdsspecialister samt strateger og brand-specialister. Det er den redaktionelle profil, der tilsammen skal sikre et strategisk fundament og muligheden for at udkomme med et arsenal af engagerende indhold til de rigtige målgrupper på tværs af alle kanaler. 

Den nye kernefortælling skal dermed positionere OTW som bureauet, der kan hjælpe virksomheder og organisationer med at navigere i et komplekst medielandskab, hvor det at have noget på hjerte har fået større betydning. 

Et contentbureau
OTW bryster sig stadig af at være Nordens førende contentbureau. Annette Bach er dog selv laissez faire med betegnelsen og kalder OTW et ”full-service kommunikationsbureau med et hjerte, der banker for den stærke fortælling.”

Annette Bach forklarer, at det har været en løbende diskussion, hvilken etiket, der præcist skulle sættes på OTW.

”Vi er per definition content, men samtidig også bredere end det. Det er vel også en iboende ting i tiden, at man laver content – for hvem gør ikke det?” siger hun, og fortsætter:

”Content-tankegangen bor jo også på reklamebureauerne og mediabureauerne. Det er noget, vi tidligere har dyrket i højere grad, end vi gør nu. Nu arbejder vi både mere strategisk og med bredere kommunikationsopgaver.”

Content skal således forstås som alt det, der kan underbygge fortællinger. Og det med at være Nordens førende, kommer sig også af den overordnede ambition i det Aller-ejede nordiske bureaunetværk Ahead Group, som – udover OTW og OREON, der blev stiftet tidligere i år – tæller 11 andre nordiske bureauer. 

Del af noget større
Bureauet har adresser i både København og Århus, men har også kontorer i Sveriges tre største byer; Stockholm, Göteborg og Malmø.

Det handler med andre ord om altid at kommunikere skarpt og skabe stærke fortællinger. Også om OTW-brandet selv. Den opdaterede kernefortælling er dermed også del af en større positionering af de forskellige bureauer i netværket, samt et ønske om at øge kendskabet til OTW-brandet.

Netværket har ikke været brugt så aktivt i Danmark, men planen er, at man vil skabe Nordens stærkeste bureaunetværk, og strategien er fortsat at købe op, siger Annette Bach.

Den organiske udvikling er også fortsat på tegnebrættet – som OREON, der i vinter blev lanceret som et selvstændigt performance marketing brand. Uden at løfte sløret for meget, siger hun, at Ahead Group-strategien er på plads, og at ”der vil ske meget mere over de næste år.”

Som medlem af Creative Club ser Annette Bach også et potentiale i netværkstankegangen. Hun fortæller, at OTW flere gange har brugt GRAKOMs juridiske hjælp, der er en del af medlemskabet i Creative Club, og bureauet flere gange har sendt medarbejdere på kurser hos Creative Club.

”Det er vigtigt, at man har nogle brancheorganisationer eller fikspunkter, hvor der bliver debatteret forskellige ting. Man skal have en samlende enhed i forhold til nyheder og trends, og hvor man kan finde inspiration. Man skal spille hinanden stærkere.”

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM