Erich Karsholt 1200X800

22/06/2020

En bureauejers overvejelser om at sove roligt om natten

Erich Karsholt deler sine overvejelser om bureaudrift i krisetider.

Da Erich Karsholt i 2018 overtog ejerskabet til TBWA Copenhagen vidste han, at det ville koste en masse forretning. Nu er corona kommet oven i, og han gør sig nogle overvejelser om bureaudrift i krisetider.

 

Af Finn Graversen, journalist

Når man lige har overtaget ejerskabet til et bureau, så kan det synes som virkelig uheldig timing at få smidt en corona-krise oven i.

Nærmest fra den ene dag til den anden blev det mere eller mindre umuligt at arbejde med fremtidsplaner, og det er en situation, der nok har kunnet forstyrre nattesøvnen hos mange bureaudirektører eller bureauejere.

Når det ikke er tilfældet for TBWA Copenhagens ejer og direktør, Erich Karsholt, så skyldes det flere ting. Dels omstændighederne ved hans overtagelse af TBWA og dels hans mangeårige erfaring som både bureaudirektør og bureauejer.

Corona-krisen er en skelsættende begivenhed, hvor han mener, at mange kan gøre sig selv en tjeneste og sikre sig en bedre nattesøvn ved at søge sammen med andre i branchen – om det så er erfaringsudveksling, samarbejde, alliancer, fusioner eller salg.

Om hans egen situation kan man sige, at han allerede var tunet ind på den ledelsesmæssige opgave, som en corona-krise udløser, og måske derfor ramte chokket knap så hårdt.

Sagen er nemlig den, at han i sidste del af 2018 overtog ejerskabet til TBWA efter at have været direktør for bureauet i en periode. Baggrunden var, at TBWA, der er en del af Omnicom, havde truffet en strategisk beslutning om at satse på de største europæiske markeder og derfor ønskede at trække sig fra de mindre markeder.

I Danmark havde Erich Karsholt så meget succes med en turn-around på det, der i 2013 var en fusion mellem TBWA & BBDO, at man tilbød, at han kunne overtage bureauet gennem et management-buy-out. Men samtidig lå det klart, at han i den forbindelse kom til at sige farvel til en del international forretning.

Facit for 2019 blev et fald i bruttoavance på ca. 35 pct. til knap 11 mio. kr. og en halvering af overskuddet til ca. 1,3 mio. kr. Men altså fortsat en sund forretning med en overskudsgrad på over 10 pct.

“Jeg har været med til op- og nedture i reklamebranchen gennem to årtier, så jeg ved, markedet pludselig kan skifte – og markedsføringsrådgivning står ofte først til at blive cuttet, uanset den forskning, der i årtier har fortalt om effekten af at investere i krisetider. Jeg har derfor været bevidst om, at vi skulle have en god likviditet, i det tilfælde at en krise satte ind, og det gør, at jeg heldigvis kan sove godt om natten, men vi er naturligvis også påvirket. Vores plan for organisk vækst er blevet sat i stå med corona-krisen, hvor vi stod med mange new business-aktiviteter, der er blevet sat på hold eller aflyst.”

Ud over den tilgang har Erich Karsholt også erfaringer med mere grundlæggende strategiske overvejelser i forhold til at være sig selv eller en del af noget større. Det var baggrunden for, at han i 2003 sammen med partneren Søren Nøhr solgte Brands Copenhagen til Bates.

“Bureauet gik ganske godt, men når vi udsatte os selv for en kritisk analyse, så var konklusionen, det var bedre at søge ind i en større konstellation,” siger Erich Karsholt og fortsætter:

“Min egen oplevelse af kritiske tidspunkter som bureau-ejer har været, at man skal lade være med at gå og fedte med det for sig selv. Man har brug for at finde nogen at spille bold med og meget gerne folk med indsigt i vores branche. Derfor vil det være en god ide at lægge den normale konkurrent-attitude væk og erkende, at der er folk, du kan have gavn af at samtale med, og hvis det skal lykkes, så må man åbne op,” siger Erich Karsholt.

Han mener, at corona-krisen er et af de tidspunkter, hvor der er behov for at bryde med vaneforestillinger og tabuer. Alle får konstant at vide, at vi skal holde afstand, men det gælder ikke bureauforretningerne.

“Vi er mange bureauer, der vil kunne have gavn af at gøre noget sammen – også selvom det er hver for sig,” siger Erich Karsholt og konstaterer, at han gerne åbner sit bureau op for samarbejder under en eller anden form.

“Jeg er fokuseret på at vi skal kunne levere rådgivning og løsninger hele vejen rundt. Vi tænker også CRM, marketing automation og nye digitale løsningsmuligheder ind, og det gør vi med god hjælp fra en række samarbejdspartnere. Det fungerer fint, og er jo en virkelighed for de fleste bureauer. Reelt set er der jo kun en håndfuld bureauer her i landet, der kan kalde sig full-service. Men jeg vil gerne forstærke organisationen, og ser muligheder for et tættere samarbejde – det kan være opkøb eller fusion, hvis de rigtige muligheder dukker op. Eller et bofællesskab. Vi har mere plads end vi kan bruge.”

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM