Cameleon

02/06/2020

Emballage er et kunstværk og et strategisk værktøj

Cameleon Creatives startede som DTP-bureau, men har i dag specialiseret sig i emballage til fødevarer.

Emil M. Simonsen

Hos Cameleon Creatives i Aarhus bor en halvanden meter høj kamæleon af genbrugsemballage. Et kunstværk, der var som skabt til det grafiske designbureau, der har specialiseret sig i visuelle identiteter og emballagedesign til særligt fødevare- og detailvirksomheder, og som har kamelæonen som vartegn.

”Det var kærlighed ved første blik,” siger partnerne Mark Dollerup Lyngaa Wegeberg og Helle Dollerup Lyngaa Wegeberg, da jeg spørger ind til kamæleonen. Mark og Helle er også, som navnet afslører, partnere i privaten – og de stødte på den en sommer i Spanien.

Nye flasker er der altid brug for
For bureauet er ambitionen at være konsistente, så kunderne ved præcis, hvad de får, og hvem Cameleon Creatives er. De skal genkendes som kamæleonen – som nogle, der kan tilpasse sig omgivelserne, når de forandrer sig, nogle der formår at se i alle retninger, og som nogle, der kan skabe nye identiteter.

En ydelse, der ifølge Mark Wegeberg altid vil være efterspørgsel efter inden for emballagedesign. Under coronakrisen har de da heller ikke været helt ligeså hårdt ramt, som mange andre brancher, men bureauet forventer en forsinket effekt som følge af, at flere virksomheder drifter frem for at igangsætte nye tiltag. Alligevel er de hos Cameleon Creatives fortrøstningsfulde. 

”Vi har siden starten været igennem flere kriser. I vores lille niche fylder mange virksomheder gammel vin på nye flasker i krisetider, mens de i opgangstider fylder ny vin på nye flasker. Hvis vi arbejder med nye flasker, så har vi jo heldigvis en forholdsvis sikker forretning. Emballagedesign vil der altid være brug for, for det er et strategisk værktøj,” siger Mark Wegeberg.

Et felt under konstant forandring
Kombinationen af kamæleonen og emballage har dog ikke altid været bureauets kendetegn. I 1991 var Mark med til at stifte bureauet, der dengang hed Cameleon Design og var et DTP-bureau (Desk Top Publishing, red.). Tanken var at levere alle mulige former for grafisk design, primært til print.

"Vi var drevet af kundernes ønsker og udvidede derfor løbende paletten af services. Efter nogle år så vi så os selv i spejlet og syntes, at vi mest lignede et fullservice reklamebureau,” siger Mark Wegeberg.

Mark og Helle Wegeberg driver sammen Cameleon Creatives.

Mark og Helle Wegeberg driver sammen Cameleon Creatives.

Men drømmen var at være de bedste inden for deres felt i stedet for at være dækkende i mange discipliner, så i 2008, kort inden finanskrisen, skiftede kamæleonen ham og genopfandt sig selv som et specialistbureau. Målet var – og er stadig – at være førende inden for emballagedesign og visuelle identiteter.

Og det er ydelser, der går hånd i hånd, da arbejdet med emballagedesign ofte også indebærer udvikling af produktidentiteter med både navngivning og logodesign, siger Helle Wegeberg, der som den kreative chef i bureauet anser deres arbejde med emballage som et komplekst område.

”Der er mange benspænd i forhold til materialer, trykteknikker, lovgivning og ikke mindst, når man skal sikre forbrugernes afkodning af produkterne ude på hylderne. Det er ikke kun et spørgsmål om at pakke et produkt pænt ind i smukt og moderne grafisk design,” siger Helle Wegeberg og uddyber:

”Hvis forbrugerne afkoder produktet forkert eller designet udstråler en højere kvalitet, end det er tilfældet, så får slutbrugeren en negativ oplevelse og vores kunder vil miste loyalitet hos deres målgruppe. Vi designer altid med udgangspunkt i, hvad der er muligt. Emballagedesign er et utroligt spændende felt at arbejde i, for betingelserne og mulighederne er under konstant forandring.”

Den ekspertviden, bureauet skal bruge til at lave designs, der flytter varer, er også blevet en fast del af forretningen. Bureauet bruger deres viden til bl.a. at holde oplæg om fødevaretrends og forbrugerindsigter, og til at give strategisk rådgivning til virksomheder med fødevarer som omdrejningspunkt.

Små, men store
For Helle og Mark Wegeberg er deres specialisering i fødevareemballage det, der gør dem særligt konkurrencedygtige, på trods af deres størrelse. For de vil ikke være et bureau på 40 mand, hvis det går på kompromis med deres identitet.

”Det kan godt være, der er et stort bureau, der også laver emballagedesign – men vi har folk siddende, der kun laver emballagedesign. Så vi er små, men store inden for vores felt,” siger Mark Wegeberg. Helle Wegeberg supplerer:

”Vi eksekverer kvalitet og kreativitet, og vi er stolte over det hold, vi har, når vi som i sidste uge opnår international anerkendelse for vores arbejde, da vi blev shortlisted til Pentawards 2020 i kategorien Food. Vi vil altid stile efter at levere et sublimt design, der vil tage sig godt ud i butikkerne, så danskerne tager lige præcis vores kunders varer med hjem. Vores mål for succes er, at vores designs kan findes i alle danske hjem.”

"Godt med et socialt netværk"
Det mål mener parret, at Creative Club kan være med til at hjælpe dem med at indfri.

”Det var et smart træk af GRAKOM at hive bureauerne i en klub for sig, for det kunne vi i højere grad identificere os med,” siger Mark Wegeberg og tilføjer:

”I vores branche kommer vi ikke nok ud og netværker med hinanden. Men det er vigtigt for os, at vi kan have et branchefællesskab og et godt socialt netværk, hvor vi kan lære af hinanden.”

Og det var sådan set udgangspunktet for at Cameleon meldte sig ind. Men da de først kom ind, fortæller Mark Wegeberg, at der åbnede sig et rum af andre muligheder, de siden har benyttet sig af:

”Vi er meget aktive. Det fede er, at der er noget, der passer til mig og noget, der passer til Helle – og noget tredje, der passer til vores medarbejdere. Vi kan dygtiggøre os, få viden og blive inspirerede. Jeg kan godt forstå den vækst, der er på bureausiden. For det er det helt rigtige, det her. Vi har kun været med et år, men kan mærke, at det bliver til mange flere.” 

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM