Design Matters 1200X

05/10/2021

Design Matters: Et to-dages festmåltid for nørder

Konferencen for digitale designere, Design Matters, var i 2020 en herlig rodebutik.

I år var programmet strammet op, de 400 fysiske deltagere var i dén grad til stede, og talerne var kåde.

Af Peter Engholm, journalist

Coronaen lærte os fordelene ved Zoom og Teams, og Design Matters i København i sidste uge mindede både deltagere og talere om fordelene ved at mødes fysisk.

Sidste år blev konferencen målrettet digitale designere afholdt på et hængende hår i fysisk form. Godt 150 deltagere pr. dag fik lov til at møde op – med afstand, håndsprit og mundbind. Klinisk, men det fungerede – og selve konferencen var et skønt virvar af input.

”Vi bruger 20 pct. af tiden på 80 pct. af funktionerne – og 80 pct. af tiden på de resterende 20 pct. af funktionerne … men det er dér, magien kan opstå.”
- Lisa Apers, Head of Design, Undo

“AI udfører særligt definerede opgaver. Og bør bygges på transparens og ærlighed (…) Amazon ville hurtigere og mere effektivt finde frem til de bedst egnede kandidater til jobbene, indtil det viste sig, at algoritmen ikke kunne lide kvinder.”
- Joël Van Bodegraven, Product Designer, Adyen

Næsten alt var forandret i år: 400 mennesker, alle afæsket coronapas, sad tæt. Og tæt i en grad, at der ikke kunne mases flere ind i den tidligere sporvognsremise på Enghavevej i København, hvor Vesterbro og Sydhavnen mødes.

Deltagerne – hvoraf næsten halvdelen var udenlandske – var mødt op med en motivation, der var sjældent stor. Og den blev holdt i hånden af et program, der i forhold til sidste år fremstod langt mere målrettet de digitale designere.

”Systemer holder os fast. De fokuserer på dét, der virker i dag (…) men det er lettere at lade noget nyt gro end at bygge noget nyt.”
- Yesenia Perez-Cruz, UX Director, Shopify

”Vi tænker i 3D, men tegner og er digitale i 2D – for derefter at lave en 3D prototype (…) Økosystemet vokser, så kom nu i gang med 3D. Bare for at vide, hvad der sker.”
- Oluwaseyi Sosanya, co-founder og CEO, Gravity Sketch

Af de 400 førnævnte rakte blot en enkelt deltager hånden op, da den engagerende konferencier Veronica D’Souza – i sin debut i denne funktion – spurgte, om der var nogen, der ikke arbejdede med digitalt design, men udelukkende var interesseret i at lære mere.

”Vi tænker ikke så meget over overvågning, fordi det er virtuelt – i modsætning til den overvågning, mine forældre kæmpede imod (…) Der er fin linje mellem fair brug og overvågning, og vi kan kontrollere, hvilke data vi indsamler – og deler. Vi kan være transparente over for vores brugere.”
- Matteo Gratton, Design Advocate, Sketch

Med-arrangøren Ingrid Haug, der sammen med Michael Christiansen lancerede Design Matters i 2015, erklærede sin kærlighed til nørderne. Dette var især møntet på temaet ”The Design Code”, men også konferencens to andre temaer – Post-pandemic design og  Colors! – havde et fagligt højt niveau.

De digitale designere viste også deres menneskelige side, idet over halvdelen af talerne over for konferencieren erkendte en vis sårbarhed: Det var halvandet år siden, at de sidst havde stået fysisk på en scene. Så altså: En ud-af-kroppen-oplevelse for mange deltagere og talere ved at være så mange – og så fysisk – til stede, og en enkelt ud-af-målgruppen-oplevelse for den ene deltager, der ikke var digital designer.

”Ord er også designmateriale – de eksisterer allerede. Brug dem på en ny måde (…) Designsystemer er som en samtale; 2 parter, 1 mål og samme sprog. Og design afhænger af ord, for folk læser faktisk. Derfor: Gør det let for folk at læse og forstå.”
- Mario Ferrer, Lead Content Designer, Shopify

Opfordringen – efter halvandet års pandemi – var at kigge op fra skærmen og ind i fremtiden. Og dén tog deltagerne til sig. Der var ingen snak, ingen mobil-tjek, under talerne – heller ikke ud på eftermiddagen. Kun da en sko blev designet live på scenen og bagefter 3D-printet, var der mudder i feltet. Det samme skete, da en paneldebat på storskærmen med fire deltagere mindede os om, hvad vi troede, vi havde lagt bag os.

Blandt udplukkene fra konferencen var en opfordring til at lære at kode. Der er meget at lære af, hvordan udviklere løser problemer, og det letter den fælles brainstorm, hvis man har et fælles sprog.

”At lære at kode kan være let og sjovt – men sig ikke til dig selv, at du er ved at lære at kode. Sig i stedet: Jeg er en koder. Så går det lettere.”
- Stig Møller Hansen og Karsten Vestergaard, designere og programmører, DMJX

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM