
25/05/2021
Creative Club-medlemmer: Vi er optimistiske
Hos WonWon og Spicas Kommunikation er optimismen tilbage efter mere end et år med corona.
Der er nye muligheder og udsigt til udvidet samarbejde, lyder forhåbningen.
Af Emil Malte Simonsen
Efter mere end et år med corona, ser to Creative Club-medlemmer forholdsvis lyst på fremtiden.
Frygten for nedlukninger er stadig til at føle på, men der er tro på, at den aktuelle genåbningsproces fortsætter. Hvis den gør det, er der klart grund til optimisme, lyder det.
Det mener bl.a. Jes Ejsing, der er CEO i det Viborg-baserede brand- og designbureau WonWon. Han siger, at de forskellige restriktioner og nedlukninger har haft stor indvirkning på aktivitetsniveauet, men at bureauet nu oplever stor investeringslyst, og et opsparet behov for at vokse og udvikle blandt kunderne.
Bureauet har ikke ændret ydelser i løbet af det seneste år, og har forsøgt at holde fast i kernen, som er branding, siger Jes Ejsing. Så det fylder fortsat meget. Det giver sig særligt til udtryk i udvidede samarbejdsaftaler med eksisterende kunder samt øget brug af freelancere.
”Vores kerne af faste medarbejdere er i dag den samme som for et år siden, men vi har til gengæld langt flere freelance- og kontraktansatte medarbejdere i gang på forskellige projekter. Jeg synes, det virker som om, at flere kunder gerne vil udvide samarbejdet, og også ønsker at tænke mere langsigtet og indgå samarbejdsaftaler, og ikke bare have aftaler omkring et enkelt projekt. Derfor ser jeg meget positivt på fremtiden.”
Jes Ejsing, CEO i WonWon
Nye muligheder
Nogenlunde samme toner lyder fra Erik Kragh-Pedersen, der er direktør i det silkeborgensiske reklamebureau Spicas Kommunikation.
Han melder om tabt omsætning i 2020, da bureauet bl.a. samarbejder med kunder med forretninger i storcentre, hvor aktiviteterne har været begrænsede. Forventningen er, at omsætningen i 2021 kommer til at ligge på niveau med omsætningen i 2019. Håbet er, at den aktuelle genåbningsproces fortsætter, og at evt. spot-udbrud vil blive løst lokalt.
Erik Kragh-Pedersen forudser et behov for mere effektiv kommunikation som en afledt effekt af corona-krisen, og han tror på en naturlig udvidelse af kundekredsen i andet halvår af 2021. Bureauet arbejder desuden med strategi, og rådgiver kunder til at gennemføre strategitjek løbende, hvilket skal hjælpe dem med at håndtere nye markedsforhold efter krisen.
”Mange tror, de kan holde en pause i deres markedsføring. Det går ikke. Der skal ske en ændring. Alle markedsførere er nødt til at lægge en ny strategi, da markedsforholdene er ændrede. Det ser vi en række muligheder i, og derfor ser vi også positivt på fremtiden. Effekten af corona-krisen – med både modgang og medgang – skaber helt sikkert nye vinkler, som kræver ny strategi og planlægning. Vi ser store muligheder for at styrke vores kunders kommunikation.”
Erik Kragh-Pedersen
Relaterede artikler



Er du blevet
Nysgerrig?
Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.
En del af GRAKOM