Fernet Branca Bus 1200X

15/12/2020

Bureaunyt uge 51

Fernet-Branca vælger nyt bureau og laver corona-kampagne, Fern laver ballet-kampagne mod ensomhed under corona, og Royal vil sætte fokus på de aflyste kunstnere i 2021.

Fern laver ballet-kampagne mod ensomhed under corona-nedlukninger

Produktionsselskabet Fern har lavet en kampagnefilm i samarbejde med Fountain House – et arbejdsfællesskab for psykisk sårbare unge. Filmen 'Apart' skal sætte fokus på unges ensomhed som følge af bl.a. nedlukninger af fællesskaber som Fountain House. 

Filmen er udtænkt af partner i Fern, Jeppe Kolstrup, der også har instrueret, og er skabt i samarbejde med dansere fra Den Kongelige Ballet og koreograferne Rafael Bonachela og Jacob Jonas samt den engelske manuskriptforfatter Jack Wake-Walker. 

“Lige nu er der for lidt fokus på de psykiske konsekvenser af corona-krisen – især blandt unge og her op til jul. Alt handler om mink, håndsprit og smittetal. Det betyder, at vi glemmer de psykisk sårbare unge. De har brug for støtte til at komme igennem en mørk tid, ved fx at kunne mødes med andre unge, der er i samme situation,” siger Jeppe Kolstrup i en pressemeddelelse, og uddyber til Bureaubiz:

“Vi forsøgte at reflektere de klaustrofobiske og fremmedgørende følelser, som mange unge sidder med her under coronakrisen, hvor man ikke må kramme og holde om hinanden – selvom de har brug for det. Samtidig er ballet en af de kunstformer, hvor kunstnerne rør mest ved hinanden. Så vi udviklede en koreografi, hvor dogmet var, at de ikke måtte røre ved hinanden. Det gjorde vi ved at indføre en afstand i koreografien, der afspejler den isolation, ensomhed og hudsult mange unge og psykisk sårbare unge oplever i disse tider.”

Mogens Seider, direktør for Fountain House, siger i pressemeddelelsen:

“Coronakrisen har været særligt slem for de unge, som kommer hos os til dagligt. De mistrives, når de ikke kan være sammen med andre. Jeg får dagligt at vide, at det er livsvigtigt for dem at have et meningsfyldt fællesskab som vores, hvor de kan udtrykke sig kreativt og kunstnerisk, især her under coronakrisen. Lige nu bliver vi rendt på dørene og har aldrig haft så mange unge medlemmer som nu."

Nyt bureau vil fravælge kunder ud fra 'pragmatisk idealisme'
Helge Toksvig Bjerre, der i oktober stoppede som særlig rådgiver for boligminister Kaare Dybvad, står bag det nye bureau Tailor Agency. Fokus er at lave skræddersyet kommunikation, der engagerer og forandrer. 

“Med Tailor er målet ikke at blive det største bureau, men vi vil kunne kæmpe med om de største kunder og levere de stærkeste koncepter. Fordi vi tror på, at fremtiden ligger i at være hurtig og fleksibel og levere skræddersyede løsninger til kunderne. Derfor bliver vi en kombination af fastansatte medarbejdere og løst tilknyttede freelancere," siger Helge Toksvig Bjerre i en pressemeddelelse, hvor det også lyder, at bureauet har en profil for hvilke kunder, man vil prioritere og arbejde sammen med. 

“Samfundets aktører kan i disse år deles op i to: Dem der samler, og dem der splitter. Vi vil gerne være på hold med dem, der samler," siger han i pressemeddelelsen – men pointerer dog, at bureauet vil tage udgangspunkt i en slags pragmatisk idealisme, når det kommer til valget af samarbejdspartnere:

“Vi synes både fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer er vigtige. Ligesom forbrugerorganisationer og banker er det. Eller private virksomheder og NGOer. Men vi siger pænt nej tak til Uber, Blackstone, Amazon og andre, hvor vi vurderer, at forretningen er baseret på at nedbryde de strukturer i samfundet, som de fleste af os bakker op om – uanset hvilket parti, vi stemmer på. Det kan være systematisk brug af skattely eller brud med grundlæggende principper for, hvordan man behandler sine ansatte”.

Inden Helge Toksvig Bjerre stoppede som særlig rådgiver, drev han bureauet Kampagnekontoret. Han har tidligere været ansat som kampagnechef hos Geelmuyden Kiese og arbejdet som konsulent i 3Fs formandssekretariat.


Helge Toksvig Bjerre. Foto: Tobias Markussen.

Fernet-Branca vælger nyt reklamebureau og laver kampagne
Den italienske bitter-producent Fernet-Branca har valg det unge bureau Pong som nyt reklamebureau i Danmark. Forholdet er dog ikke helt splinternyt, da brandet hermed igen arbejder sammen med manden, der opfandt den kreative platform omkring med 'Life is bitter': Mikkel Elung, der i august 2019 stiftede Pong. Det fandt han på, da han var ung tekstforfatter på Leo Burnett i 2002. Siden har Fernet-Branca fulgt med ham til bl.a. Ogilvy og Brandhouse – og nu til hans eget bureau, Pong. 

Samarbejdet starter reelt først 1. januar, men er blevet tyvstartet med en kampagne, der lægger sig i forlængelse af traditionen for at sætte fingeren på aktuelle bitterheder. Denne gang i form af en bus forklædt som fly.

Royal vil sætte fokus på de aflyste kunstnere i 2021
I samarbejde med det kreative bureau Soundvenue Creative, som er en selvstændig del af er Soundvenue Group, vil Royal i 2021 sætte fokus på 'De aflyste navne' – alle de kunstnere, der skulle have haft deres gennembrud i 2020, men som ikke fik mulighed for at optræde som planlagt på grund af coronanedlukninger. Det er en forlængelse af Royals 'Tak rock'-kampagne, der bl.a. har sat fokus på bands som Kashmir og Minds of 99 ved at sætte dem på Royal-dåserne. 

Anders Rune Hansen, senior client director hos Soundvenue Creative, forklarer til Bureaubiz, at der fra januar og igennem hele 2021 vil blive sat fokus på 15 bands igennem en kampagne, der "bringer artisterne ud i hånden på folk, bogstaveligt talt", og som skal sikre, at "vækstlagets stemme bliver hørt, og at hele Danmark får muligheden for at få øjnene op for disse udvalgte artister." 

Kampagnen involverer bl.a. 

  • 15 individuelle Royal Beer-dåser med hvert bands navn på i landsdækkende detailhandel (offtrade) – både i forskellige forpakninger og løssalg.
  • Landsdækkende kampagneindsats på tværs af medier/kanaler (konkrete kanaler afsløres senere)
  • 15 individuelle indsatser på sociale medier
  • Unikke showcases og kreative koncertbegivenheder i etaper i løbet af året – alle bands kommer ud og spille med deres musik.
  • Landsækkende TVC, flere bursts
  • Radio- og Spotify-spots
  • Digital platform under Tak Rock-universet som opsamlingssted på artikler, interviews og assets
  • Mediepartnerskaber til at styrke fortællingen og hvert bands historie, både bredt og nichet.
  • En lang række bandrelateret indsatser , herunder fx
    • Nye professionelle pressefotos til hvert band
    • Eksklusiv kort promo-video til hvert band
    • Eksklusiv, specialdesignet merch (i samarbejde med hver band) mhb. at booste fanaktivitet
    • Band posters
    • Ready-to-run SoMe pakker til bands både som hjælp til dem selv, men ærligt selvfølgelig også som support til kampagnen og missionen

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM