Albert Funder 1200

23/02/2021

Albert Funder: Bureaubranchen har to udfordringer

Spring Family, med bureauerne Zupa, Spring Production og Zupa Zite, har meldt sig ind i Creative Club.

Bestyrelsesformand i Spring Family, Albert Funder, synes, at Creative Club favner bredt og har mange fordele. Læs om dem her samt de to grundlæggende udfordringer, som Albert Funder ser for bureaubranchen.

Af Pia Osbæck

Med over 300 ansatte er Spring Family, der består af Spring Production, Zupa og Zupa Zite, en af de store bureaugrupper i Danmark.

Bestyrelsesformand Albert Funder er ikke i tvivl om fordelene ved at have en stærk brancheorganisation i baghånden. Derfor har han meldt hele bureaugruppen ind i Creative Club. Og han er endda også trådt ind som medlem af bestyrelsen.

”Det er ikke alt, et bureau – ikke en gang en bureaugruppe som vores – kan eller vil løfte selv. F.eks. uddannelse, jura, ja selv inspiration eller hardcore viden. Og så er det fedt, at der er en brancheorganisation som Creative Club, der kan løfte det for os.”

Creative Club er en del af GRAKOM, der står for grafisk kommunikation, markedsføring og medier, og netop tilhørsforholdet til GRAKOM, lægger Albert Funder meget vægt på.

”GRAKOM har mange store virksomheder som medlemmer, og nogle af dem har vi mere tilfælles med end de traditionelle reklamebureauer. Her tænker jeg bl.a. på organiseret arbejdskraft. Og de små bureauer har vi noget tilfælles med på nogle andre punkter.”

Creative Club favner bredt
Også de ansatte i Creative Club/GRAKOM, vil Albert Funder gerne fremhæve:

”Ikke for at skamrose dem, men jeg må sige, at de er dygtige til at implementere. Der bliver afholdt virkelig mange kurser og seminarer. Selv her i coronatiden, så er det bare som webinarer. Det er lige fra, hvordan man afholder virtuelle pitches til Adobe Dimensions. Det spænder meget vidt. Og hvis man kommer med en idé til et arrangement, så går der tre nanosekunder, og det er sat op. Creative Club har en administration, der bare fungerer. Det er virkelig imponerende.”

En del af Spring Family, nemlig Spring Production har faktisk været medlem af Creative Club fra da foreningen startede for to år siden.

”Det var Lars Bo (Lars Bo Hansen, CEO for Spring Production, red.), der lokkede os til at melde hele bureaugruppen ind,” siger Albert Funder.

Han fortsætter:

”Men det passer også godt til os, for med Spring Production, der står for marketing implementation, Zupa, der er den kreative spydspids og Zupa Site, der sælger nærhed og erfaring til kunden, favner vi bredt og det synes vi også, at Creative Club gør, så det passer godt til os.”

Især to udfordringer for bureaubranchen
Hvordan kan det være, at du ligefrem har meldt dig ind i bestyrelsen?

”Jeg vil gerne være med til at drive, at Creative Club bliver en forening for mange forskellige bureauer, for branchen bliver mere og mere fragmenteret, og mange – altså heller ikke engang os – er store nok til at løfte selv på alle områder. Jeg synes der er brug for en forening, der favner bredt og det vil jeg gerne være med til at arbejde for.”

Bureaubranchen bliver mødt af især to udfordringer, mener Albert Funder. Den første handler om at få en kampagne til at spille på alle tangenter.

”Jeg tror det handler om at få alle specialkompetencer til at spille sammen. Det er i hvert fald overskriften på alt, hvad vi laver. Inklusiv kompetencerne ude hos kunderne.”

Han fortsætter:

”Kompleksiteten i branchen er øget markant. Når man for 20 år siden lavede et kreativt oplæg til en kampagne for detailhandlen, bestod den af et layout på forsiden af en tilbudsavis. I dag skal man have tænkt alle kanalerne ind: SoMe, outdoor, display, programmatic, radio, TVC, instore osv. Vi taler jo tit om mediernes instrumentalitet. Altså at de enkelte medier kan noget forskelligt – og at budskaberne derfor også skal tilpasses det enkelte medie. Men modsat skal brandet og kampagnerne jo også hænge sammen på tværs. Og ligeså vigtigt: at kampagnerne rent faktisk kan implementeres inden for de givne rammer. Vi prøver alle at knække nøden på, hvordan alle disse specialkompetencer går op i en større enhed.”

Hvordan gør man så det?

”Jeg vil jo sige, at vi gør det langt hen ad vejen. I Spring Family har den interne arbejdstitel været ’Better. Together’. At det handler om at være helt skarp på de enkelte kompetencer – men at sikre et spilsystem hvor medarbejderne bliver gode til at samarbejde. Gode til at samarbejde med folk i en anden afdeling, gode til at samarbejde med folk i et andet selskab i gruppen, gode til at samarbejde med kunderne – og faktisk også gode til at samarbejde med andre bureauer og samarbejdspartnere.

Den anden udfordring for bureauer handler ifølge Albert Funder om forretningsforståelse.

”De dygtige bureauer er dem, der kan hjælpe kunder med at drive forretning. Og det står endda før kreativitet. Det siger MyImage-målingen i hvert tilfælde. Og selvom det ikke er nyt, ser jeg faktisk forretningsforståelse som den vigtigste egenskab for bureauerne – uanset om man sælger strategi eller marketing implementering.”

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM