1 3

19/05/2020

190 ansatte i Vietnam hjælper med dansk marketing

I en tid, hvor trenden i nogle år har været mod at insource, hjælper SPRING Production virksomheder med at outsource marketingopgaver.

Af Victoria Dahl Understrup

Creative Club har talt med SPRING Production om fordele og ulemper ved at outsource marketingopgaver til udlandet. Bureauet har siden 2009 har haft en underafdeling i Vietnam med 190 ansatte. Sammen med medarbejderne i Danmark, Tyskland og England tæller de 230 medarbejdere.

CEO hos SPRING Production, Lars Bo Hansen, oplever en del fordomme om outsourcing til udlandet.    

Lars Bo Hansen til venstre, og Claus Langberg Hviid til højre.

“Alle ved, at outsourcing drejer sig om økonomi. Men alle ved ikke, at outsourcing langtfra kun er simple opgaver som fritlægninger, color korrektion og billedmanipulation,” siger han. 

Som et eksempel på mere komplekse arbejdsopgaver nævner Lars Bo Hansen, 3D motion, motion graphics, videoredigering, landing pages og vedligeholdelse af websites i Sitecore, Umbraco mm.

Claus Langberg Hviid, der er global sales director i SPRING Production, tilføjer: 

“Alle funktioner i virksomheder bliver løbende optimeret og effektiviseret, ligesom der løbende bliver vurderet, hvad der kan betale sig at producere selv, og hvad man outsourcer til eksterne partnere, der kan løse opgaverne billigere og måske tilmed bedre end virksomheden selv kan.” 

De fleste virksomheder har en afgrænsning mellem produktudvikling og produktion af et produkt, mener Claus Langberg Hviid, og SPRING Production oplever, at virksomheder ønsker den samme afgrænsning i deres marketingafdeling. 

“Vores kunder har adskilt udvikling af marketing fra udarbejdelse af marketing.
Marketingafdelingerne har altså strategiske og kreative samarbejdspartnere – og benytter os til udarbejdelsen af opgaverne i marketing. Blandt andre Lego, Grundfos og Maersk har alle opnået væsentlige besparelser med en opdeling mellem udvikling og produktion i marketing,” siger Claus Langberg Hviid.

Med udgangspunkt i et kreativt oplæg udviklet af kunde og kundes lead bureau, overtager SPRING Production udarbejdelse og global versionering, herunder projektledelse og korrekturforløb med de enkelte lande.

Hvorfor Vietnam? 
SPRING Production har valgt at tilbyde sine kunder at outsource marketing til udlandet, fordi en stor del af kunderne er internationale virksomheder.

Claus Langberg Hviid uddyber: 

“Vi måtte for mere end 15 år siden konstatere, at vi med danske lønomkostninger ikke kunne konkurrere med vores internationale konkurrenter uden at tilpasse vores omkostningsstruktur.” 

SPRING Production i Vietnam.

Valget faldt netop på Vietnam, fordi de har et velfungerende uddannelsessystem med grafiske skoler. De har derfor mulighed for at rekruttere uddannet arbejdskraft inden for alle områder, fortæller Claus Langberg Hviid

Lars Bo Hansen tilføjer: 

“Vi kørte desuden test i Bangladesh og Indien. Lønomkostningerne var lave - men det samme var kvaliteten, og der var store problemer med kommunikationen. Samlet blev det dyrt grundet mange korrekturforløb.”

Han uddyber: 

Vi ønskede ikke at være en spiller i et udpræget lavtlønsland – vi ville i bund og grund lave en dansk virksomhed i udlandet med det samme menneskesyn og kompetencer som i Danmark.”

Projektledere er danske, tyske, franske og engelske 
Lars Bo Hansen erkender dog, at fordi det er ukendt land for danske virksomheder, kan der være en bekymring hos virksomhederne, for at opgaverne bliver forstået og udført efter dansk standard.

Derfor har bureauet ansat europæiske projektledere i Vietnam, hvor de 190 medarbejdere har 10 forskellige nationaliteter.

“Problemløs kommunikation mellem fagfolk er altafgørende for en succesfuld outsourcing. Tyskere, danskere, franskmænd og englændere har alle deres egne fagudtryk. En dansk kunde skal kunne briefe med de nuancer, indforståede termer og fagudtryk, som er nødvendige for en korrekt opgaveløsning. Det samme skal en tysker,”  siger Claus Langberg Hviid.

Langdistancen er den største bekymring
Men den største bekymring er langdistancen. Kunderne kan ikke lige kan svinge forbi bureauet. 

Men når kunderne først har prøvet det, er tilbagemeldingerne overraskende positive. De oplever egentlig ikke distancen så stor, siger Claus Langberg Hviid og uddyber: 

“Det vigtigste er, som tidligere nævnt, at kunden oplever, at kommunikationen er problemfri. Oftest vil man aftale et sæt faste spilleregler over de enkelte arbejdsopgaver, og på den måde vil processerne blive struktureret og optimeret. Derfor er der ikke nødvendigvis et behov for fysisk at kunne mødes.”

Ved hjælp af struktureret arbejde og faste metoder bliver ulemperne mindre, mener Claus Langberg Hviid. Selvom han også pointerer, at det klart er nemmere for de større virksomheder at imødekomme distancen. De er i forvejen vant til distance og vant til at outsource. For en mindre virksomhed, der er vant til at have grafikere ved deres naboskrivebord, er det naturligvis sværere. 

“Men måske bør den slags virksomheder slet ikke outsource,” siger Lars Bo Hansen.

Arbejdsprocessen kan afgøre, hvad der skal outsources
Claus Langberg Hviid og Lars Bo Hansen starter hver kundeopgave med at analysere virksomhedens arbejdsproces for at finde ud af, om der er fordele i at benytte sig af Vietnam-upsettet.

Lars Bo Hansen uddyber:

“Alle virksomheder er forskellige, og derfor er det fuldstændig individuelt, hvor snitfladerne bliver lagt i en virksomhed. I SPRING Production går vi ind i virksomheders marketingafdeling og kigger på de forskellige funktioner, og sammen overvejer vi, hvilke funktioner, der giver mening at outsource og hvilke, der helst skal holdes tæt på i Danmark”.

Som eksempler på kunder nævner de udover LEGO, Grundfos og Maersk, også Widex, Arla, Flügger og JYSK, der får udarbejdet alle typer af marketingopgaver, lige fra kataloger, emballager, 3D Animationer og motion graphics til nyhedsbreve, landing pages og apps, samt global versionering af ovennævnte.

 

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM