Spam

Jurarådgivning
Case

Spam & foreninger

Spørgsmål 

Et bureau var i tvivl om, hvorvidt en forening må sende mails til dens medlemmer uden at have fået samtykke først.


Svar

Forbrugerombudsmandens hjemmeside oplyser, at foreningers aktiviteter som hovedregel ikke er omfattet af spamreglerne. Foreninger må derfor gerne henvende sig elektronisk til deres med­lem­mer, selvom modtagerne ikke har givet samtykke. Men hvis en forenings henvendelser får ”erhvervsmæssig karakter”, så gælder spamreglerne for disse henvendelser. ”Erhvervsmæssig karakter” dækker over aktiviteter, såsom fx salg af varer eller markedsføring af spe­cifikke virksomheder eller produkter. En forening må fx gerne sende informationer eller invitationer ud til sine medlemmer. Men en sports­forening må fx ikke reklamere for sneakers eller markedsføre en rejse, uden at modtagerne har sagt ja til at modtage den type henvendelser.”

Forbrugerombudsmandens spamvejledning (2018) behandler spørgsmålet i afsnit 2.1, 2.2 og 7.8.


Nøgleord

Spam og foreninger

Relaterede cases

En del af GRAKOM