Jurarådgivning
Case
Spam & foreninger
Spørgsmål
Svar
Forbrugerombudsmandens hjemmeside oplyser, at foreningers aktiviteter som hovedregel ikke er omfattet af spamreglerne. Foreninger må derfor gerne henvende sig elektronisk til deres medlemmer, selvom modtagerne ikke har givet samtykke. Men hvis en forenings henvendelser får ”erhvervsmæssig karakter”, så gælder spamreglerne for disse henvendelser. ”Erhvervsmæssig karakter” dækker over aktiviteter, såsom fx salg af varer eller markedsføring af specifikke virksomheder eller produkter. En forening må fx gerne sende informationer eller invitationer ud til sine medlemmer. Men en sportsforening må fx ikke reklamere for sneakers eller markedsføre en rejse, uden at modtagerne har sagt ja til at modtage den type henvendelser.”
Forbrugerombudsmandens spamvejledning (2018) behandler spørgsmålet i afsnit 2.1, 2.2 og 7.8.
Nøgleord
Spam og foreninger
Relaterede cases
En del af GRAKOM