FGU

04/09/2019

Bureaunyt uge 36

Én indgang til ishockey, et tweet, og digitalt, relevant indhold til bøger, og ny identitet på to uger. Det er ingredienserne i ugens bureauskift.

Combine laver én indgang til Metal Ligaen

I denne uge fik ishockeyinteresserede en ny ishockeyportal. Det er Combine, som sammen med søsterselskabet, Venue Manager, står bag den nye portal til bureauets nye kunde: Metal Ligaen.

Den nye digitale portal, der både findes som hjemmeside og som app, samler de ni danske ishockey-klubber under en fælles portal, og samtidig er der adgang til hver af klubbernes egne sites.

Brugerne får dermed én indgang til Metal Ligaen og kan samtidig både læse nyheder, få generel information og købe billetter.

”Vores fokus har været på at skabe en brugervenlig løsning, der appellerer til et bredt publikum på tværs af både computer, tablet og mobilen. Vi ser store perspektiver i samarbejdet om en samlet løsning, som man også ser i de amerikanske sportsligaer,” siger Jonas Haldrup Nielsen, digital forretningsudvikler hos Combine. 

Fra Metal Ligaens side har man udover at få et samlet sted også fokuseret på, at sitet skulle være brugervenligt, så brugerne får en god oplevelse, når de går ind på siden, fortæller Thomas Bjuring, direktør i Aalborg Pirates og medlem af Ligaforeningens forretningsudvalg:

”Tilskuerne er vores vigtigste kunder i dagligdagen. Den nye portal medfører en lang række fordele både for spillere og tilskuere. Vi ønskede en multifunktionel løsning, der skulle give os mulighed for at skræddersy et stærkt produkt til tilskuerne og sikre dem en optimal service. Vi samler alle aspekter af vores liga ét sted, hvilket giver os uanede muligheder på den kommercielle front.

Combine har stået for den tekniske del af projektet samt et nyt design, der understøtter ligaens samlede brand. Billetsystemet og app’en er udviklet i samarbejde med Venue Manager. App’en rummer foreløbigt seks ud af ni klubber, men de resterende klubber vil tilføjes inden længe.

Et tweet gav bureau ny kunde

Der er flere måder at vinde en ny kunde på. F.eks. via Twitter, som førte til, at bureauet Kvantum fik smykkefirmaet Maria Black som kunde.

”Det var tilfældigt, at jeg så Kvantum nævnt på Twitter, og så tog jeg fat i dem, fordi vi stod og havde brug for nogle, der kunne udfordre os. Vi holdt et møde, og de var gode til at sætte sig ind i vores situation og ikke bare komme med et powerpoint show. Desuden klikkede jeg godt med Martin,” siger Alexander Bach, der er head of digital & e-commerce hos Maria Black.

Smykkevirksomheden lagde i 2018 en ny strategi med mere fokus på kundeoplevelser og kunderejser, og det er her, at Kvantum skal hjælpe, fortæller Alexander Bach:

”Vi er midt i et væksteventyr, hvor vi gerne vil have, at kunderne kommer til os på grund af de oplevelser, vi kan give dem via vores brand. Samtidig med at vi fokuserer på det lækre visuelle look, skal vi også forstærke vores digitale tilstedeværelse, og det er den balance, Kvantum skal hjælpe os med.”

Udover at Maria Black smykker sælges gennem bl.a. Zalando, har man også egne butikker i Danmark, Norge og England samt en webshop. Desuden har man åbnet piercing studios i de to skandinaviske lande.

Målsætningen for Kvantum er at hjælpe med at professionalisere onlineannonceringen, så der drives forretning til både webshop og butikkerne.

”Vi skal hjælpe med de traditionelle onlinetiltag som SEO, bannere, Facebook ads og samtidig finde ud af, hvilke kanaler, der er økonomisk rentable i givne situationer,” siger Martin Graeser, der stiftede Kvantum for fem år siden. I dag har bureauet med 14 ansatte primært kunder inden for fashion.

Kvantum begyndte allerede at arbejde for Maria Black her i august, efter Alexander Bach så det omtalte tweet lige før sommerferien.

Saxo.com vil berige millioner af bøger med relevant indhold 

Saxo.com vil gerne give deres mere end 10 millioner varenumre relevant indhold. Så fremover skal der ikke kun være indhold i bøgerne, men også indhold om bøgerne, leveret på en måde, der gør det nemt og relevant. Bureauet, der skal hjælpe Saxo.com med det, er Novicell.

Novicell skal udvikle et såkaldt ’headless content management system’, og ’headless’ betyder i denne sammenhæng, at det nye system kan kobles til Saxo.coms e-commerce-system, siger head of IT hos Saxo.com, Casper Groot, i en pressemeddelelse:

”Det betyder i al sin enkelthed, at vi kan fastholde vores nuværende e-commerce-system, men at vi sammenbygger det med et centralt CMS-system, der skal administrere alt vores content på tværs af vores platforme. Det betyder, at vi kan opruste vores content-strategi, uden at skulle ændre på vores kerneforretning”.

Udover at mere indhold giver bedre resultater i søgemaskinerne, er formålet også at give kunderne en bedre oplevelse, siger Casper Groot.

”Det er naturligvis umuligt at berige samtlige udgivelser. Men med et nyt headless CMS kan vi fokusere på de udgivelser, som der pludselig kan opstå interesse om. Eksempelvis i forbindelse med tv-udgaven af Game of Thrones, hvor interessen for bøgerne steg. Her får vi nu mulighed for at skabe unikt content om bøgerne, som kan bruges på tværs af vores platforme – blandt andet i vores lydbogs-app”, siger Casper Groot.

Bureau udviklede identitet til ny skole på blot to uger

FGU Nordsjælland var så uheldig, at deres bureau sprang fra blot to uger før, man skulle have en ny identitet klar.

Det betød travlhed hos det sjællandske bureau Nisted Bruun i Sorø, der i stedet trådte til. Bureauet fik lige før sommerferien blot to uger til at udvikle en ny identitet til FGU Nordvestsjælland, som er et nyt skoletilbud til unge under 25 år, som ikke følger den slagne vej gennem uddannelsessystemet.

Leveringen fra Nisted Bruun bestod af logo, ny grafisk identitet, en midlertidig hjemmeside og SEO på hjemmesiden. Sidenhen er opgaven vokset, og bureauet har siden lavet Google Ads-kampagner, informationsmateriale, invitationer, skilte, bannere og flag.

På Nisted Bruuns site kan man læse, at den grafiske identitet bygger på samspillet mellem varme og kolde nuancer, som er med til at skabe et dynamisk og friskt udtryk, der taler til de unge. Og farverne visualiserer essensen af FGU: Muligheder, retning og fremtid.

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM