Dagrofa Crop

16/04/2020

Bureaunyt uge 17

Læs om Poul Mikkelsen og Claus Walters Dagrofa-annonce, to tiltag fra Must; Kontrapunkts udstilling i Japan, der blev virtuel i stedet for fysisk; annonceanalyse fra Dansk Annoncørforening samt endnu et par bureaunyheder.

KONTRAPUNKT ÅBNER VIRTUEL UDSTILLING UNDER LOCKDOWN

 I april 2020 skulle Kontrapunkt have været i Japan, hvor udstillingen, Kontrapunkt Type, skulle præsenteres for de japanske fans af dansk design og skriftdesign.

I mellemtiden kom Covid-19 i vejen og Kontrapunkt har derfor valgt at skabe en virtuel udgave af udstillingen online, så den kan opleves af alle. Den kan ses her

Kontrapunkt har allerede en gang været inviteret til Japan, nemlig ved udgangen af 2019 med en soloudstilling om skriftdesign hos Ginza Graphic Gallery museet i Tokyo.

MUST STÅR BAG NY KAMPAGNE FOR LEV UDEN VOLD

For første gang laver Must en antivoldskampagne. Det er for Lev Uden Vold, hvor man fokuserer på vold i hjemmet.

Kampagnen består af en film og influenteraktivering med influenter, der selv har oplevet voldlige forhold, herunder Pernille Rosendal.

De 5 Kærlighedssprog hedder kampagnen, der kører på de sociale medier, primært Instagram og Facebook, da det er der målgruppen færdes mest og følser sig mest alene med problemet.

Den har til formål at se problemstillingen fra målgruppens eget perspektiv: For mange voldsudsatte er usikre på, om  det, de er udsat for, reelt er vold. 

Emilie Kamradt, strategisk chef hos Must, siger:

“Vores analyse viste, at målgruppen ikke kunne se sig selv i de klassiske skræmmekampagner. Vi var nødt til at italesætte, at der ofte er kærlighed  til stede i parforhold, hvor der desværre også er psykisk og fysisk vold. På  den måde kunne vi ramme en målgruppe, som ellers svære at ramme.” 

Baggrunden for kampagnen er tal fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at omtrent 38.000 kvinder og 19.000 mænd hvert år udsættes for fysisk partnervold, og for psykisk partnervold er tallene dobbelt så høje. Samtidig øger coronakrisen risikoen for vold i hjemmet.

 

 

MUST LANCERER OGSÅ INSTRUKTIONSVIDEO TIL HÅNDVASK MED BAMSELÆGEN

Siden 2018 har Must lavet DR Ramasjang-serien Bamselægen. Nu har bureauet lavet en to minutter lang instruktionsvideo til håndvask.

Den hedder skrubbe-sangen, og er ifølge Thomas Sofienberg, client partner hos Must, også for voksne. Den kan ses her

CANNES LIONS 2020 ER OFFICIELT AFLYST 

Arrangørerne af Cannes Lions meddelte i midt marts, at man havde valgt at udskyde festivalen på grund af Corona-situationen.

Nu er udskydelsen blevet til en aflysning, og dermed løber reklamefestivalen  først af stablen igen i 2021. 

Fra bestyrelsesformanden for Cannes Lions, Phillip Thomas, lyder det i en pressemeddelelse: 

“Cannes Lions har altid handlet om kreativitet og løverne. Vi er klar over, at det kreative samfund har andre udfordringer, og at de simpelthen ikke er i stand til at fremføre det arbejde, der sætter benchmark. De kreative brancher er i øjeblikket i uro, og det er klart, at vi kan spille en lille rolle ved at fjerne alle spekulationer om festivalen i år.”

NRJ & VERDENS BEDSTE NYHEDER SPREDER OPTIMISME I DANMARK

Den kommercielle radiostation NRJ, der blev genfødt i Danmark i 2018, har valgt at give plads til Verdens Bedste Nyheder i sin reklameblok.

Verdens Bedste Nyheder er et uafhængigt medie, der laver journalistik og kampagner om fremskridt og løsninger på verdens udfordringer med udgangspunkt i FN’s Verdensmål. 

Fra Charlotte Repholtz, CEO i NRJ, lyder det: 

”Vi tænkte på, hvad vi kunne gøre for at opmuntre og opfordre vores mange lyttere til at ride med på den positive bølge midt i alvoren. Vi har allerede startet vores hyldest af hverdagens Corona-helte – og da vi blev opmærksomme på Verdens Bedste Nyheder, var der ikke langt til at finde en løsning, som kunne blive god for alle.”

Orbit Red har hjulpet med implementeringen.

ANNONCØRER FRYGTER FREMTIDEN I NY UNDERSØGELSE

Aktiviteter er aflyst, og fremtiden tegner sort, siger 8 ud af 10 annoncører i en undersøgelse af coronakrisens indvirkning på marketingplanerne, udført af Dansk Annoncørforening.

611 CMO’er og marketingansvarlige inden for både B2B og B2C er blevet spurgt, hvordan deres virksomhed er blevet påvirket af den nuværende krise, og hvad det betyder for marketingplanerne på kort og lang sigt. 

65 % oplyser, at de allerede har oplevet en økonomisk nedgang, og 80 % siger, at de forventer, at økonomien bliver værre de næste 12 måneder. Det gælder på tværs af brancher og størrelser.

95 % af de virksomheder, som har svaret, har udskudt eller aflyst marketingaktiviteter. Næsten halvdelen vælger at tage en besparelse hjem ved at skære i marketingbudgettet for 2020.

EHRENBERG SØRENSEN KOMMUNIKATION KØBER SOPEXAS NORDISKE BUREAUER

Ehrenberg Sørensen Kommunikation ekspanderer i Skandinavien gennem opkøbet af det globale bureau Sopexas virksomhed i Danmark og Sverige.

Sopexa er et ’Food & Drink’-bureau, som er en del af  den franske kommunikationskoncern Hopscotch Groupe med godt 30 bureauer rundt om i verden.

Opkøbet tilfører Ehrenberg Sørensen  Kommunikation en række nye kunder og medarbejdere, og ambitionen er at skabe en nordisk one-stop-shop for kommunikation inden for Food & Drink.

EJENDOMSSELSKAB BLIVER INVESTOR I APP-BUREAU

Ejendomsinvesteringsselskabet, Valhal Estate, køber sig ind i den danske app-udvikler Snapp. 

Formålet med investeringen er  “på sigt at kunne positionere sig stærkt på ejendomsmarkedet ved at sætte fut under kedlen i udvikling af apps til denne traditionsbundne branche,” lyder det fra Valhal Estate.

Fra Snapps side er bevæggrunden, at de  kan bruge et tredje ben, som er administrativt stærkt samt som kommer med en økonomisk ballast, som gør, at de kan vækste meget hurtigere, end hvis de var alene.

I partnerskabet vil Snapp gå forrest på kreativiteten og den tekniske udvikling, mens Valhal Estate vil overtager en større del af den administrative styring. 

HJÆLPEPAKKE TIL VIRKSOMHEDER

Brandhouse og Subsero har udviklet en mærkningsordning, hvor virksomheder gratis kan informere kunder, leverandører og medarbejdere om åbningstider, tilgængelighed og andre tiltag. 

STATMINISTEREREN INVITEREDE VIRKSOMHEDER TIL DIALOG OM RIGETS TILSTAND

Blandt ti danske virksomheder, der søndag d. 5. april blev ringet op og inviteret til et virtuelt møde om Covid-19 situationen, var bureauet Superego fra Horsens.

POUL MIKKELSEN OG CLAUS WALTER STÅR BAG DAGROFA-ANNONCE

Claus Walter og Poul Mikkelsen – et makkerpar, der bl.a. har lavet reklamer for VW i mange år – har for Oxymorons kunde udformet en printannonce for Dagrofa. Og det bliver ikke sidste gang, at de to herrer arbejder sammen, skriver Poul Mikkelsen på LinkedIn.

SPOTIFY HJÆLPER DANSKE VIRKSOMHEDER OG ANNONCØRER MED AT SKABE EGNE LYDANNONCER

Spotify åbner sin annonceplatform, Ad Studio, i Danmark. Ad Studio er en selvbetjeningsplatform, hvor annoncørerne kan skabe egne lydannoncer. 

Tidligere var annonceplatformen i en lukket betaversion i Danmark og dermed ikke tilgængelig for alle.

Det er Mindshare i Danmark, der hjælper Spotify i Danmark med kommunikationen om lanceringen af Ad Studio i Danmark. 

GOTCHA OG VIKINGGENETICS TEAMER OP 

VikingGenetics arbejder med inseminering af køer og har nu valgt brandbureauet Gotcha som partner. Sammen skal de udvikle et website med større integrationsløsning til en række platforme. 

BATES VMLY&R HJÆLPER FAXE KONDI MED AT AFSLØRE NY ENERGIDRIK 

Royal Unibrew har lanceret en ny serie af Faxi Kondi Booster. En variant med 15% juice. Bates VMLY&R har hjulpet med bl.a. at producere et afsløringspost til Faxe Kondi Boosters sociale kanaler, hvor den nye energidrik afsløres. 

ACKERMANN HAR ETABLERET ET ADVISORY BOARD

Det ene medlem af Ackermann Kommunikations nye advisory board er Anders Eiler, der er tidligere CTO & partner i Meebox og i dag er CSO, e-commerce hos team.blue.

Andet medlem er Pernille Bech, der har en fortid hos Falck. Pernille stiftede i starten af 2018 Goodtalks, der er et digitalt netværk for kvinder.

Tredje medlem er Bo Møller, managing director og partner i det digitale udviklingshus HTML24, som han stiftede i 2010. Derudover har Bo stiftet SaaS-virksomheden Terapeut Booking og senest Eatie.

Fjerde medlem er Morten Jensen, head of partnerships i Too Good To Go. Han er tidligere Group CMO hos BC Hospitality Group, der bl.a. driver Bella Sky, Crown Plaza og Marriott Copenhagen. 

NOA LÆGGER OPKØBT BUREAU SAMMEN MED DANSK BUREAU

NoA-bureauet, Eden, er blev lanceret i Danmark for et år siden, bliver nu slået sammen med nyopkøbte Proletar i Norge og Sverige. Bureauet ændrer samtidig navn til NoA Connect.

Og man planlægger flere opkøb, der kan knyttes til den nye enhed, lyder det fra Mikael Jørgensen, CEO for &C0, der er en del af NoA:

”NoA Connect er fremadrettet nøglestenen i NoA’s vækststrategi. Vi planlægger således flere opkøb i Norden for at bolstre den i forvejen stærke enhed.”

Benjamin Borch stod i spidsen for Eden, og fortsætter som CEO i NoA Connect.

NY KAMPAGNE SKAL FÅ FOLK TIL AT BESØGE FÆRØERNE HJEMME FRA STUEN. RUNE HØRSLEV ER IGEN SAMARBEJDSPARTNER

Visitfærøerne har sammen med først Liquidminds og siden med Mensch, men hele tiden med Rune Hørslev, vundet adskillige priser for kampagnerne Sheep View 360 og Faroe Islands Translate ligesom de blev shortlistet ved Cannes Lions med Closed for Maintenance. Nu har Mensch begået en ny kampagne for Visitfærøerne.

Den går ud på at få turisterne til at besøge Færøerne, selvom de på grund af corona skal holde sig væk. Til det har Visitfærøerne og Mensch udviklet et turismefjernbetjeningsværktøj, hvormed man kan udforske øerne hjemmefra stuen.

KUDOS SKAL MARKEDSFØRE 14 ETAGERS HØJ LANDBRUGSFARM

Nordic Harvest, er med 62 millioner kr. i ryggen klar til at bygge en 14 etager høj og 7000 m2 stor farm på Grønttorvet i Tåstrup, og Kudos Kommunikation skal stå for lancering samt løbende kommunikation og marketing.

På farmen vil der fra 2021 bliver høstet krydderurter og salater, og Kudos Kommunikation skal stå for opbygningen af det nye brand inden for grøntsager til både professionelle indkøbere og danske forbrugere.

Naturligt nok er partner i Kudos Kommunikation, Jonas Rugaard, glad for at bureauet har fået opgaven.

“Nordic Harvest er et af de mest spændende projekter jeg har arbejdet med i mine 25 år i kommunikationsbranchen. Der er så mange facetter i form af bæredygtighed, ny teknologi, sundhed, økologi, smag og forbrugerinteresser, der skal spille sammen og samtidig er størrelsen og ambitionen samt forhåndsinteressen enorm. Vi er utroligt stolte og glade for at være med på rejsen sammen med Nordic Harvest.”

Kudos Kommunikation kommer til at levere alt fra kommunikationsstrategi og presse over website og kommunikation på sociale medier til visuelt design og produktpræsentation.

 

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM