Ånden I Glasset

23/03/2020

Bureaunyt uge 13

HjaltelinStahl vinder Gjensidige – igen. Tryg og Alka har valgt to OMG-bureauer. Brandhouse vinder nye kunder, Velux og Jysk samler henh. mediebureau og bureauaktiviteter.

Og Rosendahl Design Group indfører abonnementskoncept. To tidligere Ogilvy-direktører laver en podcast. Det gør E-types også. Og så er der positivt regnskab hos Helicon Valley. Og Cannes Lions bliver udskudt. Læs alle bureaunyheder her:

Cannes Lions bliver udskudt til oktober
Efter den franske regerings beslutning om udgangsforbud på grund af Corona-situationen, meddelte arrangørerne af den årlige franske reklamefilmfestival, Cannes Lions, at man har valgt at udskyde festivalen.

Normalt finder reklamefilmfestivallen sted i uge 26, nu bliver den udskudt til oktober, nærmere betegnet fra 26-30. oktober.

Fra bestyrelsesformand i Cannes Lions, Philip Thomas, lyder det:

"Den globale situation er dynamisk og ændrer sig hurtigt. Vi følte det var nødvendigt at afklare situationen så hurtigt som muligt. Vi vil fortsætte med at have et tæt samarbejde med vores kunder  i udviklingen af vores planer".

Fra fortrøstningsfuld til mulige personalereduktioner
Det er ikke mere end en uge siden, at mediebureaudirektørerne så fortrøstningsfuldt på Corona-situationen, men nu begynder de at tale om personalereduktioner. Det siger Peter Gottfredsen, CEO i Omnichom Media Group, og Ulrik Petersen, CEO hos Dentsu Aegis Network i Danmark, hvor man har indført midlertidigt ansættelsesstop, til markedsforing.dk

Kundetilgang og øget kundesamarbejde hos Brandheroes
Brandheroes, der blev stiftet i 2016 og som er vokset fra to til 40 ansatte, melder ud om tilgang af nye kunder her lige før Corona-krisen.

Nye kunder er Amber og Libresse, mens Dyson og The Body Shop har tilvalgt Brandheroes på nye markeder og nye produktlinjer.

Også Arla har udvidet samarbejdet med Brandheroes, hvor man ved årets begyndelse er begyndt at samarbejde om kategori-kampagner på smør og ost.

Samtidig har Bestseller fornyet samarbejdet i større skala end tidligere på Vero Moda.

Ifølge CCO og medstifter Rasmus Arendt Nielsen skyldes kundetilvæksten bl.a. behovet for een samarbejdspartner.

"Mange af vores internationale kunder ønsker én samarbejdspartner på tværs af alle deres markeder, fordi det sikrer en hurtig og ensartet eksekvering. Det sparer virksomheden for en masse administration og skaber tryghed".

 

Velux samler europæiske mediebureauaktiviteter i København
Velux Gruppen samler sine europæiske mediebureauaktiviteter fra 25 lokale mediebureauer i Europa til et bureau i Købenahavn. Valget er faldet på Carat i København efter et pitch med seks mediebureaugrupper. Det skriver Markedsføring.

Og Jysk samler bureauaktiviteter i Aarhus
Efter at Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager er lagt sammen under brand-navnet JYSK, har Jysks marketingdirektør Michael Gade fået ansvaret for koncernens samlede marketingindsats i 27 lande og et marketingbudget på to mia. kroner.

For Carat betyder det en udvidelse af samarbejdet.

Gjensidige vælger Hjaltelin Stahl – igen
Efter en bureau-pitch har det norske forsikringsselskab Gjensidige valgt Hjaltelin Stahl som nyt lead-bureau.

Bureau og kunde kender hinanden godt, idet Hjaltelin Stahl var leadbureau for Gjensidige tilbage i 2005. I perioden op til valget af Hjaltelin Stahl her i 2020 har Gjensidige ikke haft noget andet leadbureau. Man har løbende haft samarbejde med små bureauer til forskellige opgaver.

Hjaltelin Stahl blev valgt efter en indledende runde med fem bureauer, og opgaven lyder på at udvikle en ny brandstrategi og en ny kommunikationsplatform for forsikringselskabet, der etablerede sig på det danske marked i 2006.

Planen er at den nye kommunikationsplatform skal lanceres i tredje kvartal i år.

Rosendahl Design Group lancerer abonnement for designelskere
Rosendahl Design Group lancerer nu et abonnementskoncept. Det hedder Designsquare og går ud på, at man får leveret udvalgte designoverraskelser til hjemmet til en pris af 379 kr. pr. måned. Samarbejdspartner på konceptet er Subscrybe.

Helicon Valley: Sorte tal i første regnskabsår
Med en omsætning på 4,24 mio. kr. og en bruttofortjeneste på 2,5 mio. kr. sluttede Helicon Valley det første regnskabsår med et overskud på 430.000 kr. efter skat.

Der er fire ansatte på bureauet, der blev stiftet af Sara Rosa Oppermann og Jes Broe Frederiksen i november 2018 og som samme år udvidede med partneren Alexander Sebastian Lembourn. Ifølge Sara Rosa Oppermann er bureauets spidskompetence målgruppeadfærd.

Jes Broe Frederiksen, Sara Rosa Opperman og Alexander Sebastian Lembourn

Podcast om vin fra to tidligere Ogilvy-direktører
Tidligere kreativ direktør i Ogilvy, Jakob Staalby, og tidligere client service director hos både Another og Ogilvy, Annette Blou Pryce, har sammen lavet en podcast om vin og "andre gode ting, man bedst nyder af ordentlige glas". Logoet til podcasten er skabt af designer Tobias Røder. Podcasten kan høres her.

 

Jens laver film til Ringkjøbing Landbobank
For øjeblikket kører der en række film på TV 2 News fra Ringkjøbing Landbobank. Bag filmene står Jens Aps. Og bag Jens ApS står Jens Hansen, der er tidligere stifter af Aros Kommunikation. Den ene film ses nedenfor, resten kan ses her.

Jens Hansen stoppede hos Aros Kommunikation i september sidste år og startede sit eget lille enmandsbureau og netop en opgave for Ringkjøbing Landbobank, nemlig bankens ESG-rapport var den første store opgave for det lille bureau.


Tryg og Alka har valgt OMG-mediebureauer
Efter at Tryg og Alka var kommet under fælles paraply sidste år, valgte man i slutningen af året at afvikle et mediabureau-udbud, for at konsolidere samarbejdet med én bureaugruppe i 2020. Målet var "at sikre synergier i mediaindkøbet og at finde en samarbejdspartner, der kunne understøtte koncernens digitale transformation".

Det betød, at Dentsu Aegis' bureau Carat mistede Tryg som kunde, mens Orchestra mistede Tryg. I stedet er det OMG-bureauerne Hearts & Science og PHD som er blevet mediebureau for henholdsvis Tryg og Alka.

Studio 6 udvider podcast-paletten med Programmet om Ingenting
Studio 6 – der er et samarbejde mellem Etypes og Heartbeats – indgår et samarbejde med podcasten Programmet om Ingenting.

Visionen for Studio 6, der formidler indhold fra kulturens verden gennem podcasts, er på sigt at blive et kulturelt og kreativt samlingspunkt for hele landet.

“Alt indhold, der udkommer fra Studio 6, har til formål at starte nye samtaler og skabe kultur blandt målgrupper, der er og vil noget inden for kreativitet. Vi ser Programmet om Ingenting som en naturlig forlængelse af vores øvrige programflade, fordi den mikser værter, der selv arbejder inden for de kreative fag, med gæster, der kommer fra alle dele af kultur- og medieverdenen. Det er første gang, vi allierer os med et allerede etableret program, og vi glæder os meget til at se, hvad der sker, når vi slipper formatet løs i Studio 6”, siger Rasmus Ibfelt, der er kreativ direktør hos e-Types.

Programmet om Ingenting har eksisteret siden 2014 og har haft besøg af kendte mennesker for at tale om alt det, de sjældent får anledning til at tale om i normale interviews, skriver Studio 6 i pressemeddelelsen. Blandt tidligere gæster er Frederik Cilius og Rasmus Bruun, Ellen Hillingsø, Nikolaj Koppel, Kesi, Mikael Bertelsen, Hans Philip og Esben Bjerre. 

Det første program i den nye sæson er med Kristoffer Eriksen fra Ekstra Bladet. 

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM