Trends 2022 Fjord

18/01/2022

Fjord forudser post-traumatisk vækst

Designbureauet Fjord har igen i år taget et kig i krystalkuglen.

Bureauet byder ind med de fem trends, der får indflydelse på, hvordan man skal drive forretning i 2022.

Af Emil Malte Simonsen

To turbulente år begynder at tære på os. Det betyder udfordringer, men også muligheder for at skabe og indføre nye systemer. Det mener designbureauet Fjord, der er en del af Accenture Interactive. Fjord giver i en analyse fem bud på, hvordan verden vil forme sig i 2022, som du får sammenkoget af her.

1. trend: Mig og fællesskabet

Den første trend er, at vi står overfor en periode med ’post-traumatisk vækst’. Den kommer i kølvandet på pandemiens nedlukninger, hvilket for mange har betydet en sammensmeltning af privat- og arbejdssfæren.

Det vil udmønte sig i, at flere vil skifte job og afsøge nye indtjeningskilder. Mange virksomheder står derfor overfor flere problemer inden for både rekruttering – som mange danske bureauer har udpeget som en udfordring bl.a. på Bureaubiz – og i forhold til at skabe de rigtige rammer for at holde på medarbejdere, der efterspørger mere fleksibilitet.

Organisationer kan med fordel reflektere over, hvordan man kan skabe en arbejdskultur forankret i sammenholdet, mens der i stigende grad skal tages højde for den enkelte medarbejders behov.

2. trend: Opgør med overfloden

Oplevelsen af tomme hylder, udfordringer i forsyningskæden og klimaforandringer kan få varig betydning for, hvordan forbrugerne tænker på ressourcer. Der er med andre ord lagt op til et opgør med overflodstankegangen – og det er en mulighed for mange virksomheder.

Mindsettet skal grundlæggende tunes ind på den cirkulære tankegang, da der kommer til at være momentum omkring ’regenerativ forretning’. Det betyder mere konkret, at kravene til virksomhederne ikke bare er, at de neutraliserer deres negative påvirkning på klimaet og miljøet, men aktivt gør noget for at efterlade verden et bedre sted.

Rådet fra Fjord lyder, at man skal afsøge muligheden for at skabe ny forretning ved at forlænge sine nuværende produkters levetid. Samtidig skal man kortlægge sin vej mod bæredygtighed. Det betyder i første omgang klimaneutral – men målet bør være at blive naturpositiv.

3. trend: Metaverset kommer
En ny verden skal erobres. Den er næsten helt uudforsket. Ditto er mulighederne. Metaverset, for det er selvfølgelig det, der er tale om, handler ifølge Fjord mindre om at træde ind i en fantasiverden med enhjørninger og drager end om at slippe for den fysiske begrænsning, der afholder folk fra at opleve den virkelige verden.

Det betyder flere spørgsmål end svar. For brands og kreative handler det om ikke at komme bag om dansen. Målet bør være at skabe unikke oplevelser. Metaverse-as-a-service-platforme er et sted at starte.

Fremtiden for metaverset tør Fjord ikke spå om. Alligevel bør alle brands overveje, hvordan deres produkter kan tilpassesden virtuelle verden. Det er et sted, ikke bare endnu en kanal, og man vil gerne have en stand på festivalpladsen. Tilgangen bør være nysgerrig og legesyg, men med integritet og respekt.

4. trend: Information, tillid og dialog
Flere og flere informationskilder har ført til en informationskonkurs. Det betyder mere konkret, at der er meget lav tillid til information. Både fra medier, og fra eksperter og regeringer.

Det er et problem for brands, for tillid er essentielt i interaktionen med forbrugeren. Brands skal derfor foretage en række strategiske valg i forhold til, hvor mange informationslag, kunderne mødes med.

Fjord råder til, at man lægger kræfter i at sikre, at kunderne ikke behøver at søge informationer om brandet andre stedet end hos brandet selv. Og at man fortæller kunderne, at man forsøger at få dem til at føle sig sikre ved at give dem information og gennemsigtighed ved salgspunktet.

5. trend: Vis omsorg
Pandemien har medført et øget fokus på omsorg og pleje. Det gælder både fysisk og mentalt – og ikke bare som omsorg for andre, mens også som ’self-care’, lyder det fra Fjord.

Det bør også være en prioritet for brands. Konkret betyder det, at både designer og forretning bør give plads til, at man kan vise omtanke ogpraktisere omsorg. Det gælder både i noget så praktisk som tilgængelighed for forbrugerne i en stigende digital verden, og i den anden af spektret – hos medarbejderne.

Fjord råder til, at brands anskuer omsorg og pleje som noget, der både er formelt og uformelt. Konkret betyder det, at organisationen gør hovedrent i forhold til frustrerende processer og procedurer for både medarbejdere og kunder. Man skal definere, hvad omsorg betyder i sin organisation – og lade det være en rød tråd for både design og kommunikation.

Du kan læse hele Fjords analyse her.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på hvad der sker i Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mail.

En del af GRAKOM