Ingrid Haug Design Matters 1200X

15/06/2021

Design skal skabe ro, ikke støj

Ingrid Haug håber på, at corona kan blive et etisk rammeværk i vores tilgang til design.

Et år med corona har fremskyndet behovet for debat om etik i techverdenen og brugen af afhængighedsskabende design. Det mener Ingrid Haug, der er stifter af designkonferencen Design Matters.

Af Emil Malte Simonsen

De seneste år er etik blevet en del af samtalen, når snakken falder på tech. Som regel i forbindelse med sociale medier som Facebook, der har et grundlæggende afhængighedsskabende design.

Spørgsmålet om, hvordan man bør bruge design – og kan gøre det i en god sags tjeneste – har vundet fornyet aktualitet i forbindelse med pandemien. Det mener Ingrid Haug, der er UX designer og stifter af todageskonferencen Design Matters, som sætter fokus på UX, UI og grafisk design.

Konferencen så dagens lys for første gang i 2015 og har siden da haft etik som fast inventar på plakaten. Ifølge Ingrid Haug bør etik også altid være en del af designerens overvejelser, når der skabes nye løsninger.

”Betydningen af designet kan nærmest ikke overkendes, for design er i alting, vi omgiver os med. Det er dagligdagsting, og måden de ser ud på, betyder ekstremt meget for os. Det er det liv, vi lever.”

Dén magt er langt de fleste designere heldigvis bevidste om, mener Ingrid Haug. Og naturligvis vil alle stå på den rigtige side af verdenshistorien, men derfor er diskussionen af, hvordan vi bruger design i en god sags tjeneste stadig nødvendig.


Ingrid Haug ved Design Matters i 2020

Som udgangspunkt bør design afspejle det omkringliggende samfund, mener Ingrid Haug. Det har det også med at gøre – og derfor er hun forhåbningsfuld over, hvordan coronapandemien har påvirket os.

Hun oplever, at mange har opdaget et behov for ro – som en nærmest buddhistisk vækkelse. Det har for mange været en tiltvunget pause. Det håber hun også at se afspejlet i designverdenen.

”Jeg kan lide tanken om, at corona har lagt en ny søjle for det etiske rammeværk i vores design. Vi har snakket meget om etik – om hvordan vi designer, uden at produkterne ødelægger folk. Men hele spørgsmålet omkring ro er nok ikke noget, vi har haft fokus på før corona. Det kunne jeg godt forestille mig, at det fik efter pandemien. Hvis der er noget godt, vi kan tage med os fra corona, så er det forhåbentligt behovet for at skabe ro, ikke støj. Det skal også vise sig i vores tilgang til design.”

Post-pandemisk design, farver og koder
Spørgsmålet om, hvilken betydning coronapandemien får på vores design, er ét af tre temaer på årets Design Matters-konference, der finder sted i september i København. Udover post-pandemisk design, er også betydningen af farver og kodning i design på programmet – der blev offentliggjort i sidste uge.

Programmet når vidt omkring. Hvilke oplæg ville du anbefale?

”Et af de helt store navne er Pablo Stanley, der er en kendt illustrator. Han snakker meget om diversitet inden for design. Han har startet sit eget firma, Blush Design, der laver illustrationssystemer – en slags UI-toolkit, bare med illustrationer. Du kan lave noget, der bliver dit eget, selvom det kommer fra skabeloner. Og så er han meget, meget morsom. Han laver bl.a. dagligt en såkaldt ’astrologi-design session’ på Twitter, som også stærkt kan anbefales. Den kombinerer design, astrologi og kedsomhed under corona. Han kommer nok til at tale mest om diversitet på konferencen – og det skal nok blive utroligt underholdende og skarpt.

Jeg glæder mig også selv meget til Yesenia Perez-Cruz fra Shopify. Hun er kæmpestor inden for designsystemer. Hun taler om, hvordan man kan systematisere design, så man ikke behøver designe ting unikt – men uden at designet bliver kedeligt. Det er Shopify et godt bud på, for de tilbyder løsninger, der lader dig tilpasse systemet på en overskuelig måde. Det glæder jeg mig meget til at høre mere om.

På den danske scene er der Alexis Mark, der er et dansk designbureau. De er ekstremt ambitiøse og meget kunstneriske. I stedet for at snakke UX og systemer, så snakker de æstetik. Det bliver en snak om betydningen af stil snarere end funktionalitet.

Og så er vi så heldige, at vi får besøg af Thomas Howard fra Teenage Engineering, et verdenskendt svensk designbureau. De laver egne startups med firmaer, hvor de kombinerer en elektronik-tilgang med visuelt design.”

Design Matters bliver afholdt i København d. 29.-30. september. Som medlem af Creative Club kan du frem til d. 1. juli spare 1260 kroner på billetten. Herefter stiger prisen.

Læs mere og tilmeld dig her.

Relaterede artikler

Er du blevet

Nysgerrig?

Vil du opdateres på, hvad der sker i bureaubranchen og Creative Club? Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Bureaubiz og få værdifulde indsigter og relevante arrangementer direkte på mailen.

En del af GRAKOM